Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Test for døvhed

Startet af Black Diamond, 26. Juli 2009, kl. 22:16

Black Diamond

Undskyld for ot
Jeg vil måske lige indføje at det er støreste dele af alle silvere der kan høre. Og jeg kender heller ikke en dyrlæge der kan teste det!
Jeg kan så heller ikke se hvorfor du altid skal havde den ind når der er noget med silvere tzari :@

tzari

 Det er ikke SILVERE jeg er efter, men ildere med aftegn mellem ørene. Dette er grundet Waardenburg-syndromet. Du burde kende dette syndrom efter mange år som katte avler(hvide katte lider af samme døvheds problem). De indvolverede risiko dyr er DEW, panda, blaze og harlekin. Det er bedøvende ligegyldigt med grundfarven, det er AFTEGNENE der er problemet. Har forklaret dette for dig før. Troede du som kommende avler havde fået styr på denne grundviden af genetikken i ildere

Og nu til det relevante: Man skal desværre selv teste for døvhed. Mange ildere med risiko-aftegn viser sig senere hen, at være døve når de endelig bliver testet. Har selv haft en 1 årig hørende med risiko-aftegn, der viste sig at være døv - det vidste ejeren ikke. MANGE døve kan camouflerer det, da de prøver at kopiere andre ilderes adfærd. Virker de andre skræmt, gør de også, for de må jo ikke vide at de er syge. Hende jeg kendte, boede med en anden døv ilder, men det gik ikke. INGEN af de 2 opdagede den anden ilder var døv, så de kan snyde selv andre ildere.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

Man kan testa för dövhet hos veterinären. Testen heter då PEA (Vet ej om detta bara är namnet på det i frankrike) eller BAER test (Brainstem Auditory Evoked Response).

Annars är jag inne på samma spår som Tzari här. DEW/Harlequin/panda är riskteckningar, och förknippade med Waardenburgsyndrom. Som i BÄSTA fall "bara" ger dövhet, men oftast så orsakar det mer problem än så. waardenburg innebär att det har uppstått en mutation i neuralröret (där kroppens alla celer tillverkas), och den defekten kan alltså sprida sig, inte bara till hörseln, men till kroppens alla organ, ge upphov till allt från cancer till ökad risk för hjärtfel. And i could go on. Skadan är redan skedd, men det är inte fel att informera eventuella valpköpare för just den här ökade risken.

Pipvig

Jeg kom til at tænke på om der er nogen herinde der ved hvordan man tester om en ilder er døv eller bare ikke gider høre efter?

Starshineferrets

I Frankrike finns det 2 olika tester man utför hos veterinären. PEA och BAER. PEA misstänker jag kan vara specifikt namn för frankrike, men BAER tror jag man kan göra i andra länder.
Nu är visserligen det här texten på franska, men det finns tydliga bilde rom hur testet går till.
http://www.infofuret.com/pdf/Test-PEA.pdf

Här är annars en användrab sida om att leva med en döviller, tror även att det står om hur man själv testar
http://www.geocities.com/wolfysluv/deaf.html

lille_jill

Hvis du vil gøre det hjemme, så prøv pivedyr. Det syntes jeg at de fleste reagerer på. Husk at sæt ilderen alene i et rum, for ellers vil den måske bare løbe efter de andre dyr, når de reagerer på lyden.
Ellers kan man observere ilderen sammen med andre. Se om den reagerer på de andres dyr lyde og om den selv opfører sig usædvanligt.

Black Diamond

Det skal måske lige siges her til at mig og Vivian ikke taler sammen privat ,så hvor hun har fra at hun har sagt noget til mig flere gange ved jeg virkelig ikke :fnis:
Og hvis det kommer til om aftegn mellem ørene så er det slet ikke det jeg hentyder til. Bare at jeg er træt af at den med hørelsen altid skal op netop når der bliver snakket om silvere. Det er også altid den samme person der bringer det på bane.
Og måske netop fordi det her er en salgs tråd skulle vi måske stoppe den her :nej:
Udover det så kan jeg ikke se hvorfor mit opdræt på katte skal på bane her. Jeg tror tzari at hvis du holder dig til dine ildere og jeg til mine katte og HUSKER de to ting ikke kan samlignes ( det med døve hvide katte kan sikkert jo men ellers) så ville det være en smule nemmer for folk at komme på et ilder forum. For de to ting kan ikke samlignes og det skal de heller ikke ;)
Og så er jeg slet ikke ude på at diskotere hørelse på silver elle andre for det er ting jeg ikke ved nok om. Tzari ved betydeligt mere om det når det handler om det. Men jeg ved bare at over halv dele af alle silvere kan høre og det gælder i øvring også de andre. Og jeg kan virkelig ikke se hvorfor den skal op. Hvorfor skal det være så negativt når man prøver at sælge en silver/dew? Det er bare det jeg prøver at sige. Det skal sq være plads til os alle sammen. Og i denne tråd handler det om at sælge søde ilder hvalpe og ikke om alle de felj der kan være på en silver.

Metnil

Citat fra: Black Diamond Dato 27. Juli 2009, kl. 15:12
Undskyld men nu er jeg altså ved at være TRÆT af det her!... Så nu tillader jeg mig at kommentere!
Det skal måske lige siges her til at mig og Vivian ikke taler sammen privat ,så hvor hun har fra at hun har sagt noget til mig flere gange ved jeg virkelig ikke :fnis:
Hvor hun har sagt det henne er da sagen DYBT udkommende, da jeg personligt kan komme med mere end et eksempel på tråde hvor dette er blevet pointeret for dig!

Og hvis det kommer til om aftegn mellem ørene så er det slet ikke det jeg hentyder til. Bare at jeg er træt af at den med hørelsen altid skal op netop når der bliver snakket om silvere. Det er også altid den samme person der bringer det på bane.
Det er ret så fornuftigt at påpege at der KAN være hørelsesproblemer hos silvere, og synes det er et helt reelt spørgsmål! Selv jeg som ikke har en bjælde interessere for avl, eller har et horn i siden på nogen hverken mennesker eller ildere, ville have spurgt hvis ikk tzari havde gjort det..
Og måske netop fordi det her er en salgs tråd skulle vi måske stoppe den her :nej:
ENIG ENIG ENIG! - Så jeg er nysgerrig.. hvorfor HULEN starter du så?!?!

Udover det så kan jeg ikke se hvorfor mit opdræt på katte skal på bane her. Jeg tror tzari at hvis du holder dig til dine ildere og jeg til mine katte og HUSKER de to ting ikke kan samlignes ( det med døve hvide katte kan sikkert jo men ellers)
BINGO! Og det var jo netop derfor det blev sammenlignet.. fordi de KAN sammenlignes! katte kan nemlig selv JEG snakke med på!

så ville det være en smule nemmer for folk at komme på et ilder forum. For de to ting kan ikke samlignes og det skal de heller ikke ;)
Du modsiger dig selv søde.. :-$

Og så er jeg slet ikke ude på at diskotere hørelse på silver elle andre for det er ting jeg ikke ved nok om. Tzari ved betydeligt mere om det når det handler om det.

Øøøøøh så er JEG forvirret? det ville være det eneste reelle motiv jeg kunne se til hvorfor den besked i det hele taget skulle med i en SALGSTRÅD (Som du jo selv pointerer at det er ;) ) - Så NU forstår jeg da SLET ikk hvad det skulle til for, Hvis du ikke vil diskutere det og du indrømmer at tzari har væsentlig mere styr på det end du selv har?!

Men jeg ved bare at over halv dele af alle silvere kan høre og det gælder i øvring også de andre. Og jeg kan virkelig ikke se hvorfor den skal op.

Nu skal jeg så svarer dig på det.. Den skal op fordi det er et relevant spørgsmål at komme med. Det er heller ikke ALLE hvide katte med blå øjne der er døve.. Jeg havde en der var og en der ikke var.. altså 50-50%.. Men derfor er det stadig normalt at skrive eller at spørge om katten er døv eller ej, da det ofte er set at katten KAN være døv.. Ikk derved sagt at den ER døv.. Kan du se sammenligningen? ;)

Hvorfor skal det være så negativt når man prøver at sælge en silver/dew?
Det synes jeg altså heller ikke det er.. tror helt ærligt du overreagerer på et reelt spørgsmål.. Det er bare det jeg prøver at sige. Det skal sq være plads til os alle sammen.

Igen, ENIG ENIG ENIG!

Og i denne tråd handler det om at sælge søde ilder hvalpe og ikke om alle de felj der kan være på en silver.

Der blev sådan set ikke påpege nogen form for fejl, før du skrev DIT indlæg.. Det andet var et relevant spørgsmål (som jeg også tror jeg har skrevet en deeel gange nu OG givet forklaring på.. Havde du nu ikke overreageret "in the heat of the moment", så var alt det her jo slet ikke kommet frem? så havde det bare været et simpelt ja/nej spørgsmål.. Måske du skulle have overvejet lige at trække vejret, inden du overreagerede?


Det er bare min mening.. Nu synes jeg ligesom det var på tide at jeg sagde noget.. det blev bare for meget.. sry..  :X

Julie

[besked=Julie]Rolig nu. Hold en bedre tone i de næste indlæg.[/besked]

Peewit

Citat fra: Metnil Dato 27. Juli 2009, kl. 16:03
Citat fra: Black Diamond Dato 27. Juli 2009, kl. 15:12
Undskyld men nu er jeg altså ved at være TRÆT af det her!... Så nu tillader jeg mig at kommentere!
Det skal måske lige siges her til at mig og Vivian ikke taler sammen privat ,så hvor hun har fra at hun har sagt noget til mig flere gange ved jeg virkelig ikke :fnis:
Hvor hun har sagt det henne er da sagen DYBT udkommende, da jeg personligt kan komme med mere end et eksempel på tråde hvor dette er blevet pointeret for dig!

Og hvis det kommer til om aftegn mellem ørene så er det slet ikke det jeg hentyder til. Bare at jeg er træt af at den med hørelsen altid skal op netop når der bliver snakket om silvere. Det er også altid den samme person der bringer det på bane.
Det er ret så fornuftigt at påpege at der KAN være hørelsesproblemer hos silvere, og synes det er et helt reelt spørgsmål! Selv jeg som ikke har en bjælde interessere for avl, eller har et horn i siden på nogen hverken mennesker eller ildere, ville have spurgt hvis ikk tzari havde gjort det..
Og måske netop fordi det her er en salgs tråd skulle vi måske stoppe den her :nej:
ENIG ENIG ENIG! - Så jeg er nysgerrig.. hvorfor HULEN starter du så?!?!

Udover det så kan jeg ikke se hvorfor mit opdræt på katte skal på bane her. Jeg tror tzari at hvis du holder dig til dine ildere og jeg til mine katte og HUSKER de to ting ikke kan samlignes ( det med døve hvide katte kan sikkert jo men ellers)
BINGO! Og det var jo netop derfor det blev sammenlignet.. fordi de KAN sammenlignes! katte kan nemlig selv JEG snakke med på!

så ville det være en smule nemmer for folk at komme på et ilder forum. For de to ting kan ikke samlignes og det skal de heller ikke ;)
Du modsiger dig selv søde.. :-$

Og så er jeg slet ikke ude på at diskotere hørelse på silver elle andre for det er ting jeg ikke ved nok om. Tzari ved betydeligt mere om det når det handler om det.

Øøøøøh så er JEG forvirret? det ville være det eneste reelle motiv jeg kunne se til hvorfor den besked i det hele taget skulle med i en SALGSTRÅD (Som du jo selv pointerer at det er ;) ) - Så NU forstår jeg da SLET ikk hvad det skulle til for, Hvis du ikke vil diskutere det og du indrømmer at tzari har væsentlig mere styr på det end du selv har?!

Men jeg ved bare at over halv dele af alle silvere kan høre og det gælder i øvring også de andre. Og jeg kan virkelig ikke se hvorfor den skal op.

Nu skal jeg så svarer dig på det.. Den skal op fordi det er et relevant spørgsmål at komme med. Det er heller ikke ALLE hvide katte med blå øjne der er døve.. Jeg havde en der var og en der ikke var.. altså 50-50%.. Men derfor er det stadig normalt at skrive eller at spørge om katten er døv eller ej, da det ofte er set at katten KAN være døv.. Ikk derved sagt at den ER døv.. Kan du se sammenligningen? ;)

Hvorfor skal det være så negativt når man prøver at sælge en silver/dew?
Det synes jeg altså heller ikke det er.. tror helt ærligt du overreagerer på et reelt spørgsmål.. Det er bare det jeg prøver at sige. Det skal sq være plads til os alle sammen.

Igen, ENIG ENIG ENIG!

Og i denne tråd handler det om at sælge søde ilder hvalpe og ikke om alle de felj der kan være på en silver.

Der blev sådan set ikke påpege nogen form for fejl, før du skrev DIT indlæg.. Det andet var et relevant spørgsmål (som jeg også tror jeg har skrevet en deeel gange nu OG givet forklaring på.. Havde du nu ikke overreageret "in the heat of the moment", så var alt det her jo slet ikke kommet frem? så havde det bare været et simpelt ja/nej spørgsmål.. Måske du skulle have overvejet lige at trække vejret, inden du overreagerede?


Det er bare min mening.. Nu synes jeg ligesom det var på tide at jeg sagde noget.. det blev bare for meget.. sry..  :X

Hørt hørt Mentril...! Velskrevet...
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Namilla

Jeg synes da også det er virkelig vigtigt at få frem... hvis man overvejer at købe en hvalp, så er det da ret relevant, om den kan høre eller ej...Det ved jeg ikke om du kan følge mig i? Det er jo ikke bare helt ligemeget... Ja, hvalpene er søde, men er de døve, så er det reelt en fejl, og som Starshineferrets skriver, så er det en fejl som kan hænge sammen med mange andre ting, fx lynkræft... så jeg synes da det er ret relevant at en evt. køber er klar over det...
Så kan sælger jo skrive "ja, de er testet, og de hører fint", og så er der jo ingen problemer... eller sælger kan skrive "nej de er ikke testet", og i så fald er en køber jo klar over at han/hun køber en ilder der er i en risiko-gruppe...
Hvide hunde med blå øjne har i øvrigt samme risici for døvhed...
Jeg ville dælme ikke være ligeglad med, om jeg købte en døv eller en hørende ilder!..der er bare nogle ting, fx bare renlighedstræning, der kan være noget sværere med døve ildere...derudover så ser jeg det da som en fejl på dyret...hvis jeg fik et barn ville jeg da heller ikke være ligeglad om det kunne høre eller ej...

lille_jill

[besked=Lille_jill]Hold jer til emnet. Resten kan tages over PM[/besked]

Amazing Ferret

Men jeg kan jo så omformulere spørgsmålet....hvorfor skal dette emne ALT tid bringes op når nogen sælger hvalpe med fancy-farver? Og det gælder alle fora

RockaHulla

[besked=Rockahulla]Moderatorbeskeder skal følges og er ikke til diskution.
Hvis der er utilfredshed, så send en klage.
Henvisning til regel 2.9 En henvisning fra en moderator skal følges og ikke kommenteres eller ignoreres. Føler man sig unfair behandlet, må man tage det over PM eller kontakte en anden moderator/administrator.[/besked]

Metnil

Citat fra: Amazing Ferret Dato 27. Juli 2009, kl. 19:15
Men jeg kan jo så omformulere spørgsmålet....hvorfor skal dette emne ALT tid bringes op når nogen sælger hvalpe med fancy-farver? Og det gælder alle fora

Uden at vide noget som helst om det på ekspertniveau som så mange andre herinde, kunne jeg forestille mig at det måske var fordi der er så megen uklarhed omkring emnet? Nogen mener en ting, andre mener noget andet og nogen har læst og oplevet noget helt 3.?

Men det er rent gæt..

Jeg husker også engang for mange år siden hvor emnet var ligeså debatteret på kattefora..