Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Test for døvhed

Startet af Black Diamond, 26. Juli 2009, kl. 22:16

tzari

Er der nogle der ved hvad det ca koster at få hørelsen testet ved dyrlægen(som man gør med hunde og katte)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Metnil

altså, nu er det så desværre ikk med ildere da jeg ikk har haft en der var døv..

Men jeg fik min kat undersøgt, og det gjorde de ganske gratis som en del af en almindelig undersøgelse..

Så jeg betalte kun for en almindelig konsultation :)

tzari

hvordan udførte han den test og hvormeget fortæller den døv/hørende eller 10% hørelse tilbage osv?
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Metnil

Nu er det ved at være mange år siden, men så vidt jeg husker så brugte han forskellige instrumenter af diverse arter til at tjekke katten for reaktion, han kiggede også på adfærdsmønster samt kiggede i ørene for at se om det kunne være noget fysisk der var årsag..

Ja katten var døv, men det blev vurderet til at det kun var på det ene øre, da hun ved målrettet lyd kun registrerede det med det ene øre..

RockaHulla

Citat fra: Amazing Ferret Dato 27. Juli 2009, kl. 19:15
Men jeg kan jo så omformulere spørgsmålet....hvorfor skal dette emne ALT tid bringes op når nogen sælger hvalpe med fancy-farver? Og det gælder alle fora

Det er jo nok meget godt for folk at vide, om eventuelle hvalpe er høretestet eller ikke, så de ved hvad de går ind til. Uanset om de så er testet eller ej. Og når det gælder fancy er det vel fordi, at man ved at døvheden ligger mere til dem.

Ligesom at folk spørger til om cavalier er blevet scannet for syringomyeli etc. Fordi man ved visse ting ligger den race.

Jeg ville da ha værdsat at vide, at døvheden lå til dem, dengang jeg fik Dudley. Eller at han er døv.

Cille

Nu vil jeg så skrive lidt...er der nok også nogen der sidder og venter på..så...here it goes...

Jeg må indrømme jeg også er ret træt af denne debat hver gang der er snak om fancy/aftegn,for synes det synd for mange af dem der sælger.
Nu har jeg selv været her i så mange år,at det går ind af det ene øre og ud af det andet,men for nye er det faktisk svært at sidde og høre på at ens dyr bliver "små-svinet" til...(sådan ser jeg det).
Men ang wardenburg eller hvordan det staves(er lidt træt lige nu).
Men så vidt jeg har forstået så skal man med den sygdom have andre synlig defekter og døvhed er faktisk kun en "bivirkning".... så hvor mange ilder er der lige med det?...hvis jeg altså har forstået det rigtigt.
Ang døvhed er der jo lavet en test her i dk,men har desværre aldrig set resultatet...snakkede dog med en af dem der stod for det lige da de var startet og kunne forstå de faktisk var positivt overrakset at døvheden ikke var så udbredt som forventet.

Og ja jeg har silver og har avlet for få det,og kan desværre ikke bakke op om at de er døve...det beklager jeg,da folk jo åbenbart vil have de næsten alle skal være det.
Men det jo så nok fordi de har valgt at "ikke hører efter",ligesom brumbassen ikke ved,at den ikke burde kunne flyve :lol:

Men jeg er såmænd også træt af at folk...og undskylder med det samme overfor de nye... men at de spørger om det samme ? om bakketræning,bidetræning,nu hopper min ilder rundt med åben mund og siger lyde..er den agressiv eller syg...osv osv.
Men igen det fordi jeg har været her i mange år og træt af at svare på det samme om og om igen og der findes en søge funktion.





Starshineferrets

Jag har aldrig påstått att silver brukar att vara döva. Har inte heller märkt att de skulle vara mer döva än andra färger. Silver faller inte in under en riskteckning, eller som en färg som är mer WS drabbad än andra. OM det är ren silver. Alltså, en ren symetrisk tomte, eller en otecknad silver. Dövheten hänger oftast ihop med depigmenteringar i huvuområdet (ie. panda, harlequin, blaze), och det är faktiskt en utav de får saker som är bevisat inom iller. Depigmenteringar är vad man kallas riskteckningar, just därför att de hör samman med waardenburg syndrom. det är inget man kan disskutera om. Det är fakta helt enkelt. och det har inget att göra med att de skulle vara mindre värda, eller inte lika fina som andra illrar. Utan det är ett rent genetiskt och hälsomässigt faktum.

Det är inte för att man inte gillar deras utssende, eller dem som avlar på dem eller vad det nu må vara. Utan som sagt: ett konstaterat faktum. Och så länge folk väljer att avla på riskteckningar, så kommer den här diskussionen att finnas.

nej, dövhet är nog det minsta problemet som fås utav WS. Förutom redan nämnda defekter, så är det även vanligare med NTD i linjer med mycket riskteckningar, eller i kullar där risktecknade illrar är förälldrarna.

RockaHulla

Citat fra: Cille Dato 27. Juli 2009, kl. 22:06
Men jeg er såmænd også træt af at folk...og undskylder med det samme overfor de nye... men at de spørger om det samme ? om bakketræning,bidetræning,nu hopper min ilder rundt med åben mund og siger lyde..er den agressiv eller syg...osv osv.
Men igen det fordi jeg har været her i mange år og træt af at svare på det samme om og om igen og der findes en søge funktion.

Hmm...kan ikke helt se hvad det har med denne diskution at gøre, men jeg syntes det er helt fair, at nye spørger om de samme ting igen.
Ja, de kan selvfølgelig bruge søge funktionen, men at de måske ikke gøre det, viser bare at de har brug for noget kontakt med folk der har været det igennem og også noget støtte.  :)

Starshineferrets

Lite länkar:

http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Deaf.htm

http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/
sök på waardenburg, KIT-gene, depigmentations... och ni har att läsa ett bra tag :)

Cille

Citat fra: RockaHulla Dato 27. Juli 2009, kl. 22:16
Citat fra: Cille Dato 27. Juli 2009, kl. 22:06
Men jeg er såmænd også træt af at folk...og undskylder med det samme overfor de nye... men at de spørger om det samme ? om bakketræning,bidetræning,nu hopper min ilder rundt med åben mund og siger lyde..er den agressiv eller syg...osv osv.
Men igen det fordi jeg har været her i mange år og træt af at svare på det samme om og om igen og der findes en søge funktion.

Hmm...kan ikke helt se hvad det har med denne diskution at gøre, men jeg syntes det er helt fair, at nye spørger om de samme ting igen.
Ja, de kan selvfølgelig bruge søge funktionen, men at de måske ikke gøre det, viser bare at de har brug for noget kontakt med folk der har været det igennem og også noget støtte.  :)

Det var bare at det ikke kun var det med døvhed jeg var træt af altid blev bragt op/spurgt om igen... men som jeg sagde er det fordi jeg har været her i mange år,og har svaret utallige gange på det samme

Starshineferrets

Utökar med lite fler länkar:
http://www.ferretcongress.org/Resources/Stout2003transcript.pdf

http://ferrethealth.org/archive/browse.php?msg=YG3069

http://www.herdevallen.se/avel_merleright.htm

http://www.emedicine.com/derm/topic690.htm

http://ghr.nlm.nih.gov/condition=waardenburgsyndrome

Kortfattat om just Neural Crest och depigmenteringar
Neural crest(neuraliströret) innehåller en mängd celler med olika funktioner, som härstammar från i stort sett hela neuralröret (det tidiga anlaget för det centrala nervsystemet). Dessa celler är i princip vad ett foster består av, däremot beror fostrets utveckling på vart och hur dessa celler sprider sig på det genetiska planet, samt hur de påverkas av olika faktorer. Pigmentceller (melanocyter) från neural crest ansvarar för hur pigment fördelar sig över kroppen, i vissa fall når inte dessa celler hela vägen ut, och kan då tex lämna tassar, hals, mage etc vita (depigmenterade). Pigmentceller och te.x nerv celler kan dela samma "väg" vilket gör att en genmutation som påverkar pälsfärgen även kan påverka neurologiska funktioner, imunförsvar, fertilitet hjärtfunktioner osv.

Så när en iller påvisar depigmenteringar/ vita fläckar beror detta på att pigmentcellerna inte har nått ända fram, vilket i sin tur kan eller inte kan leda till att illern även bär på en genmutation som påverkar fler saker än färgen.



Bawa

jeg har, som jill også siger, brugt pivedyr som test til min lille silver,
og selvom han har en hvid streg mellem ørerne er han på ingen måder døv :)

Namilla

Nu er jeg ikke avler, men jeg kan nu ikke se, at det skulle være synd for avlerne, at det bliver bragt op... Når avleren har valgt at avle på fancyfarvede ildere, så ved han/hun vel også at døvhed og wardburg er noget der hører med og kobles sammen med de bestemte aftegn...
Hvis det så er en avler som gerne vil kunne give en form for "garanti" eller et fast svar på det spørgsmål, så kan han/hun jo få hvalpene høretestet...
Når jeg spørger, så handler det mindst lige så meget om at "advare" eller i hvert fald informere kommende købere, om at der altså er nogle ting forbundet med ildere med bestemte aftegn...
Hvis jeg skulle købe min første ilder, ville jeg så ikke gerne vide om den var døv? jo bestemt... Døve ildere kan være mindst lige så fantastiske, men man skal da have muligheden for at vælge dem fra, hvis man ikke mener at man kan magte en døv ilder...Havde jeg vidst at min hundehvalp var/ville blive blind, så havde jeg da heller ikke valgt ham...så havde jeg da valgt en anden...
Det handler da om at give køberne den bedste start, og det gør man da kun ved at informere! Og er man ansvarlig avler som vælger at avle på "risikofyldte" aftegn, så burde man give den info selv...men det ved vi godt allesammen at det ikke er alle der gør!
Jeg ser det lidt som når man køber et hus fx... man kan købe det som beset, men er der så råd i tagkontruktionen, så ender det hele med at blive en smule mere besværligt!... hvis man får det vurderet og ved at der er en k3'er i taget, så kan man tage det med i overvejelserne...så kan det godt være at man bare er forskelsket i det hus, og vælger at tage det med, men så er man i det mindste forberedt...

Anne

Jeg ser heller ikke et problem i at det bliver bragt på bane, for det er jo relevant nok.
Jeg kan til gengæld godt engang imellem føle at det bliver slynget folk i hovedet som et angreb, mere end et spørgsmål, og det er især hvis det er en ny der knap er kommet indenfor og slet ikke kender os eller tonen.

Det er det med det skrevne ord at der går så meget tabt i kommunikationen, og det er også svært at spørge om de ting på en pæn måde, men engang imellem virker det også som om folk slet ikke prøver. Jeg har selv været slem til det førhen, det erkender jeg gerne, men jeg er også kommet dertil at jeg ikke vil overfalde folk bare fordi de vælger anderledes end jeg. Det er ingen hemmelighed at jeg selv helst undgår alle aftegn hvis det er muligt, fordi jeg mener aftegn ikke er godt for noget, men jeg snakker med flere af dem som vælger anderledes, og selv om jeg godt kan sige "den der parring, de synes jeg ikke var smart, og jeg vil ikke forsvare den overfor andre" så betyder dte jo ikke at jeg synes de er dumme af den grund, de har nok bare nogle andre avlsværdier som jeg ikke kan forstå.

Når det diskuteres herinde kommer det også hurtigt til at virke som om at det er en kamp mellem avlerne på at nedgøre hinandens dyr, sådan er det nok ikke i virkeligheden (?), men engang imellem får man lidt fornemmelsen, eller måske er jeg dne eneste.

Cille

Nej Anne du er ikek den enste og det du skrev var sådan set også det jeg mente.
Men mig og forklare på skrift.
Jeg er selv avler og som jeg skrev,går det for det meste hos mig ind af det ene øre og ud af det andet,fordi jeg har været her i så mange år og ved udemærket godt folk ikke er ening med meget af mit avl ang aftegn osv.

Men synes tit folk farer frem som "angreb" og det er ikke kun når folk sælger eget avl eller købt ilder som de af en eller grund ikke kan have mere.
Det gælder nu også hvis folk har købt sådan en farve ilder og glad viser den frem...og så siger det bare "Angreb",døv kræft,waardenburg,kort levetid osv.
Prøv lige at sæt jer ind i måske første gangs ilder købers sted inden i farer ud med det,og det gælder nu med andre ting også end bare det med farver ;)