Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hårtab ?

Startet af muligvisengnu, 23. September 2009, kl. 17:46

muligvisengnu

Nogen der ved hvad hårtab kan skyldes?
Vi opdagede i dag, at frynse simpelthen er ved at tabe hårene på lænden. Én ting er fedthalen - det er jo normalt, men har aldrig oplevet at ildere spontant har tabt pelsen andre steder på kroppen.
Han leger og spiser som normalt, og har ikke ændret adfærd eller noget...


lille_jill


muligvisengnu

Syns bare det virker voldsomt af et pelsskifte. han her så godt som helt nøgen på noget af området. Underulden er også røget. Og det skal siges, at de er vandt til at gå udenfor, og er kommet ind nu.

Har lige kigget ekstra godt på det, og der er en masse små sorte prikker, ligesom ved fedthale

tzari

Hvis han er vant til at gå ude og kommet ind er han jo i en TYK pels og skal af med den for ikke at have det for varmt. Tror bare han prøver at tilpasse sig indelivet. MEN hold øje med han ikke taber sig osv bare for en sikkerheds skyld  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

muligvisengnu

Tænkte også, at det nok var det der havde udløst det  :) syns bare det var noget voldsomt, at det både var dækhår og underuld der røg på en gang, og så undrede det mig, at han har de sorte pletter ligesom ved fedthale

tzari

sikker på han ikke har lopper  :-$
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

muligvisengnu

Tænker du på de sorte prikker?  :)
Jeg tror det ikke. Det er ligesom små urenheder som sidder i selve huden, og de kan ikke skrabes af, ligesom loppe afføring kan.
Men vil lige tjekke ham igennem senere, for at være helt sikker på det, for det kunne jo på sin vis også være en allergisk reaktion hvis det var pga lopper.

tzari

hehe netop (tankelæser skræmmende  :fanget: )
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Namilla

Mener du i lysken? Altså på maven?
Det har han i hvert fald haft før... jeg synes ikke jeg har set det, mens det har gået ude, men da de boede inde observerede jeg det...(der ligger vist endda billeder af det på et af forummerne)... Det er simpelthen når han smider pelsen der...når de vokser ud igen, så vil du se, at pelsen også bliver mørkere i de striber...
Hvis det er på ryggen, så er det ikke noget han har haft før...

Barky

Hvis det er på ryggen kan det være Adreneal Disease... Binyretumor. Det kan dyrlægen bedre konstatere.
Hvis der er ikke er black heads (som på fedthaler), og ikke nyt hår på vej...

Du kan læse om det her: http://www.afip.org/consultation/vetpath/ferrets/aae.html (på engelsk)

Det kan behandles/kureres ved operation. Eller man kan fjerne symptomerne (såsom: pelstab, viril adfærd) ved at indsætte et Suprelorin implantat. (Jeg har givet min gamle dreng Suprelorin implantat og valgt ikke at operere, han er 5½ år og kommer fra dyrhandel.) Implantatet varer op til 1 år ca, og er ilderen stadig frisk der, så kan man indsætte et nyt.
Det er så vidt som jeg har forstået en tumor der vokser i binyrerne, enten den højre eller venstre. (og det er vist nok nemmere at fjerne fra den venstre binyre, da den højre sidder tæt på et-eller-andet-vigtigt) Og den vokser langsomt, men pga beliggenheden så får den binyrerne til at udskille hormoner der gør at ilderen tror at den er fertil. Altså at tæverne går i løbetid selv om de er steriliserede og hannerne begynder at markere med urin og bliver mere aggresive overfor andre hanner. Og så pelstab på ryg/lænd osv til sidst hele kroppen.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

muligvisengnu

Det er på ryggen, og der er masser af ''blackheads'', men kan ikke rigtigt se om der er nye hår på vej.. Umiddelbart ser det ikke sådan ud.

Hmm, håber da ikke det er fordi han har noget galt med binyrerne, men det med pelstabet passer meget godt, for det ser ud som om det er ved at sprede sig længere op over ryggen  :(

Læste lige et andet sted, at de som regel mister appetitten, men det har han heldigvis ikke. Han spiser med stor glæde lige nu faktisk, og han tog imod masser af godbider lige før med stor appetit

Barky

Jeg har også først for nyligt givet Sirius et implantat. Han havde ikke nået til andet end pels tab.. Men dyrlægen sagde at han med 95% sansynlighed havde Adreneal Disease. Så jeg ville ikke vente...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

muligvisengnu

Hvordan stillede dyrlægen diagnosen?

Barky

Ved at se på ham.
Der pelstab på hele ryggen og maven også... Han har fedthale, men det havde han før.

Det er et atypisk pelstab for Sirius, han plejer ikke at skifte pels på denne måde.
Han mangler 2 pelslag på ryggen. Lige pt har han kun dækhår, han mangler uld/alm pels og underuld.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

muligvisengnu

Det er fordi min normale ''hverdags'' dyrlæge ikke har det store kendskab til ildere ud over vacciner og normale sundhedstjek, så kunne være jeg skulle ind til nogle af de store i Aalborg, for det er ikke sikkert han vil kunne stille en diagnose på baggrund af pelstabet desværre.

Men må prøve at ringe i morgen og høre om han kender til det, og ellers må jeg have fat i de andre. Det er jo heller ikke sikkert han vil bestille implantater hjem hvis vi er de eneste kunder.
Ved du om implantatet bruges til andre dyr også? for så kan det jo være han vil, eller måske allerede har nogle.