Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Suprelorin implantat

Startet af Black Diamond, 5. November 2009, kl. 22:01

Black Diamond

Nu har jeg lige nogle spørgsmål for en person jeg kender.

Han vil gerne give sin to dreng sådan en her i stedet for at kasterere dem. Og det syndes jeg er en fin idé som sådan.
Der er også nogle herinde der har en ilder med sådan en implantat.. Kan i fortælle mig hvad den går ind og gør. Den virker vel lige som en p-stav kunne jeg forstille mig??.. Den bliver sat ind med en stor sprøjte lige som en chip, og så går der nogle uger/ månder så er ilderen ikke brunstig, eller hvad man siger ,mere..
Man kan også bruge den imod bynyrekræf ved jeg. Hvorfor er det nu lige man kan det?

Håber der er nogle der ved lidt om det.

Udover det, hvad er forskællen på at kasterer sin ilder og så give sådan en implantat sådan helt adfærds messigt?


Bawa

*venter spændt på svar*
jeg vil også gerne vide lidt mere om det implantat :)

Barky

Adfærdsmæssigt er der ikke nogen forskel. Den neutraliserer kønshormonerne. Det virker både på tæver og hanner.
MEN - det er en midlertidig effekt. Staven holder op med at virke mellem 6 mdr og 2 år. (Har jeg fået at vide fra forskellige folk)

Grunden til at den bruges på binyrekræft ildere er fordi at den fjerner alle symptomer på sygdommen. Udseendemæssigt og adfærdsmæssigt.
Binyre tumor, sidder i binyrerne og får ilderne til at tro at de er virile. Dvs at hannerne går i brunst selvom de er kastrerede, og tæverne i løbetid selvom de er steriliserede. Ildere med binyrekræft taber pels, den får også pelstabet til at stoppe.
Den sænker samtidig udviklingen af tumoren i binyren. Den stopper ikke væksten, men sløver den.
Binyrekræft er altså en tumor i binyrerne der udskiller kønshormoner til kroppen. ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Hvis man ellers gider søge lidt rundt på de forskellige fora - så finder man det  :P

Black Diamond

Citat fra: Amazing Ferret Dato  5. November 2009, kl. 22:09
Hvis man ellers gider søge lidt rundt på de forskellige fora - så finder man det  :P

Du ved da mit mellem navn er DOVEN og at jeg har ondt af mig selv, er træt og har ikke mere kaffe :P.. Hmm flere undskyldninger..

Black Diamond

Citat fra: Barky Dato  5. November 2009, kl. 22:09
Adfærdsmæssigt er der ikke nogen forskel. Den neutraliserer kønshormonerne. Det virker både på tæver og hanner.
MEN - det er en midlertidig effekt. Staven holder op med at virke mellem 6 mdr og 2 år. (Har jeg fået at vide fra forskellige folk)

Grunden til at den bruges på binyrekræft ildere er fordi at den fjerner alle symptomer på sygdommen. Udseendemæssigt og adfærdsmæssigt.
Binyre tumor, sidder i binyrerne og får ilderne til at tro at de er virile. Dvs at hannerne går i brunst selvom de er kastrerede, og tæverne i løbetid selvom de er steriliserede. Ildere med binyrekræft taber pels, den får også pelstabet til at stoppe.
Den sænker samtidig udviklingen af tumoren i binyren. Den stopper ikke væksten, men sløver den.
Binyrekræft er altså en tumor i binyrerne der udskiller kønshormoner til kroppen. ;)

Stopper de med at lugte som brunstige hanner (hunnerne lugter jo ikke på sammen måde, eller så slemt) hvad med deres væremåde, bliver de mere blide og milde som en kastrat eller beholder de deres væremåde ,alt efter dyr self, som en ilder i brunst

Barky

De bliver som ville du fysisk fjerne bollerne på dem... ;) bortset frat bollerne stadig er der... hele kroppen signalerer "Ikke i brunst, ikke en han"
Bla bla bla.... Hilsen Julia

nok

jeg har hørt, at hannerne forsætter med at vokse, som var de virile (: ?

Starshineferrets

Suprelorin implantatet är som ett microchip i storlek, och sätts in med samma typ av kanyl. Man behöver alltså inte söva illern, och ingreppet tar bara några sekunder
Vad som sker: Implatatet utsöndrar ett ämne som heter deslelorin. Det är INTE ett hormon, men ett ämne som påverkar kroppens egna hormoner, och talar om för illern att det är höst, alltså ikke brunstsäsong. Om man använder det som kastreringsmetod, så går först illern in i en snabb brunst period, som sedan avtar efter ett par veckor. En ilelr med implantat har mindre känsdrif än en kastrerad hane, då könshormon produktionen i stort sett är på noll. Enligt studier så blir de till och med lugnare, mer lekfulla än vad en kastrerad hane. Och luktar ännu mindre. På hund varar bara implantatet ca 6 månader (beroende på hundens stolek), men på en illerr varar det mellan 2-3 år. Man kan sätta det både på honor och hanar. På honor är det smartast att sättad et så fort de visar minsta tecken på att gå i brunst, annarsv är risken stor att de blir skendräktiga. På hanar kan man sätta det efter 5-6 månader, med rekommendation om att först göra det fram emot våren, när de rent naturligt börjar brunsta. Jag har implantat på 2 av mina honor. och planerar att sätta implantat på 2 hanar. Av min katastrofkull så har alla valpar utom 1 fått implantat. Och det fungerar super.

Förutom att det är en bra metod för att kastrera en iller (och minska aggressivitet tex), så kan det även förebygga binjuretumörer. Så egentligen borde man sätta detta på alla kastrerade illrar, främst hanar. Då även kastrerad eillrar har en i stort sett lika stor produktion av könshormoner som en okastrerad, bara det att det inte har någon nytta av denna produktion.Istället riskerar binjurarna att bli hyperaktiva, vilket kan leda till uppkomsten av tumörer.

En hane med implantat blir inte mindre som en kastrerad hane, utan bibehåller sin normala kroppsbyggnad, och tillväxten blir inte hämmad. Mina hanar ur katastrofkullen (2008) med implantat, väger idag lika mycket som de gjorde innan de fick implantat. Det enda som kan päverkas och betee sig lite annorlunda är pälsbytet, inget ä bekräftat, men de kan ha fler pälsbyten än en kastrerad eller okastrerad hane i början.

Black Diamond

Nyt spørgsmål!!!  :fnis: Når man siger den skal skiftes ud mellem 6 månder og 2 år.. Er det så lig med at den holder op med at virke?? Kan de så i så fald lave børn igen? For det kan man jo med en P-stav til mennsker. Den virker i 3 år for dem af dem der virker længes. Og efter de 3 år kan man tage den ud og så kan man lave børn igen :P
Men jeg har snakket med en opdrætter i Holland.. Og hun siger at det kommer en tæve eller han ikke til igen.. Det er for altid!

Men nu kan man heller ikke få p-stave til mænd jo :fnis:

Bawa

Jeg mener at jeg har læst et sted at de ikke kan få/lave hvalpe efter at have haft sådan et implantat i sig.
Men du må ikke hænge mig op på det :fnis: .. Er for doven til at gide at se om jeg kan finde det jeg læste.

Black Diamond

Jamen hende der som jeg snakkede med, hun sagde også at det kunne de ikke. Det undre mig bare lidt, da en implantat for mig liger en P-stav.. Og der kan en kvinde jo få den ud. Jeg gik også i den tro indtil i sommers, at hvis man ville give sin tæve en pause eller måske bare vendte et år eller to med at pare hende op, så kunne man give hende sådan en. Men det har jeg så fostået nu, at det kan man IKKE :fnis:

Hende jeg snakkede med der, vidste dog ikke man kunne bruge det til Hanner også. Og det virker også lidt underlig på mig faktisk. Hvordan den virker. Nedsætter lysten og alt.. Jeg kan forstå hvad der sker med en tæve og hvorfor den virker, men ikke med en han..

AlisVolatPropiis

Implantatet opløser sig selv...og skal derfor ikke udskiftes...men et nyt skal ind hvis man ønsker det.
Så vidt forskningen har vidst kan de godt få hvalpe bagefter -men jeg ved ikke om det er helt afprøvet på ildere endnu, det eneste jeg har hørt er en reducering af chancen.

Her er en test med hunde:
http://www.peptech.com/HTML/Animal_Health/Superlorin_Trial_Data.html

Og det ser umiddelbart positivt ud, men jeg nåede ikke at kigge det igennem

Black Diamond

Ja for jeg kunne da blive en smule urolig for om, hvis der kom hvalpe ud efter sådan en tur, om hvalpene så ville havde mulighed for måske defækt og misdannelse.. Bare sådan en skræmme tanke jeg får op. Ved der er nogle der har haft defækter på deres hvalpe, fordi de gav en pencelin kur inden tæven blev paret op.

FerretParadise

Det med penicillin har jeg aldrig hørt om.
Næste alle mine tæver har fået betændelse på et eller andet tidspunkt under deres drægtighed, og alle har så fået penicillin.
Man skal selvfølgelig give noget som drægtige tæver kan tåle.
Ann Hillerslev.