Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Frede skal indlægges hos Allison imorgen

Startet af Sulle, 16. November 2009, kl. 09:39

Sulle

Har opdaget for et par dage siden at Fredes tænder er blevet værre og værre.  :(

Dels er hans fortænder blevet grå, og idag kan jeg så se at en af hans fortænder nu er faldet ud af sig selv! Men derudover er hans hjørnetænder også rigtig dårlige, og efter hvad jeg kan mærke, virker det som de er begyndt at smudre lidt oppe ved tandroden.  :(

Så han skal i narkose imorgen hos Allison og have trukket de dårlige ud. Frygter lidt hvordan det kommer til at gå, og håber virkelig at han klarer narkosen, da han jo er en gammel dreng.  :(

Desuden bliver det jo heller ikke så sjovt at han efterfølgende skal klare sig uden nogle af sine hjørnetænder (muligvis kun 1, men det kan jo også være at hun kan se at de alle er dårlige og så bliver de alle jo fjernet), er der nogle af jer der har prøvet det med jeres dyr? Og havde det nogen betydning for bassen?

Kh Sulle

FerretParadise

Nu bruger ilderen ikke sine hjørnetænder til andet end at fange sin føde med, så hvis du ikke fodre med levende foder, så skal det nok gå.
Dog styrer hjørnetænderne i undermunden tungen, så hvis de bliver hevet ud, skal han lige lære hvordan han skal gøre, for ikke at bide sig selv i tungen.

Personligt er jeg meget hys omkring mine dyrs tænder, så hvis de engang skal have dem ordnet, ville jeg tage her hen:

http://www.tanddyreklinikken.dk/

Jeg har været der et par gange for Rie, med hendes Elmo, og de er virkelig super dygtige.

Ellers ville jeg tage på KVL, derinde er der Hanne Kortegaard, hun er ekspert på området mundhule- og tandsygdomme hos mindre husdyr.
Ann Hillerslev.

Sulle

Nej jeg tænkte også at de nok ikke bruger den til så meget. Må håbe at han ikke skal have fjernet dem i undermunden så. Tænker dog at der nemt må kunne gå betændelse i de huller der kommer i tandkødet.   :S

Jeg synes nu også at mine dyrs tænder (helbred i det hele taget) betyder meget for mig, netop derfor jeg handler hurtigt på det nu, og får gjort hvad der skal til. Jeg har dog for en sikkerheds skyld kontaktet Jens Runau på tanddyreklinikken, og hans holdning var også at Alison er ganske dygtig til tand arbejde, så det var der ingen problemer i. Som han selv sagde, så er der ikke meget andet at gøre end at rive dem ud, hvis de er ødelagte. Han kendte hende vist ret godt, og hvis Alison ser noget på røngtenbillederne hun ikke selv kan behandle, vil hun altid lave en henvisning til ham. 
Så jeg er nu helt tryg ved at bruge hende, men tak for omtanken, så fik jeg lige dobbelttjekket det med ham.  :)

Har taget fri fra arbejde, så jeg selv kan bringe og hente ham og holde øje med ham når han kommer hjem. Glæder mig bare til det er overstået.  :)

FerretParadise

Jeg håber ikke at du opfattede mit indlæg som en kritik af Allison, eller dig som ejer, for det var ihvertfald ikke min hensigt.

Jeg synes dog det er dejligt at høre, at Allison har kontakt til Jens Runau, han er virkelig dygtig.

Jeg vil krydse fingre for Frede, at han klarer narkosen fint, og at alt det med tænderne løser sig.
Ann Hillerslev.

NannaMB

Held og lykke med det.
Det er aldrig godt når ens dyr ikke har det godt.

Sulle

NannaMB: Tak skal du have.  :)

Ann: Var lidt i tvivl om hvordan jeg skulle opfatte det - det er jo altid det der desværre kan være svært med beskeder her på forum. Men tænkte at du sikkert ikke mente noget ondt med det i hvert fald.  :) Og så fik jeg jo lige snakket med ham, hvilket jo var meget fint, for hvis nu han havde sagt at det lød lidt specielt, og at han ville vurdere at det var bedst han kom derind, ville jeg nok have aflyst tiden hos Alison.
Han sagde forresten at ildere faktisk ikke får alle de tandsygdomme som katte kan få, og at ved faktisk alle de ildere han behandlede var det er spørgsmål om knækkede tænder eller pardentose. Så det var jo meget sjovt, taget i betragtning at jeg allerede havde siddet og læst op og ned, om hvad det mon kunne være.  :fnis:

Faktisk så er alle hans fortænder i undermunden også faldet ud (men det var de allerede da jeg fik ham) så hans tænder er i rimelig dårlig forfatning. Han ender nok med at blive en gammel tandløs gutterdreng.
Gid han dog havde gidet at spise kød, så der måske havde været en lille chance for at rette op på noget af al tandstenen osv.  :nej:

NannaMB


Cille

Ilder kan så få den sygedom,der hedder forl(de udtaler det forloren,men ved ikke om det staves sådan). det en forkortelse,men det noget katte ofte kan få.
prøv at goggle det.
Der rådner deres tænder fra roden af og skal tages ud eller falder selv ud.
Min mors kat har ikke en tand i kæften,men klare sig fint uden.

Jeg har selv måtte få faktisk hele venstre side af min Cosmo rykket ud..(han har den venstre hjørnetand i overmunden tilbage).
På hans regning står der en obs om forl,men tror ikke han har det.
Han havde først fået rykket et par ud inden vif og efter måtte resten ud,pga han havde "smadret" dem i en tremme på turen.... pga det stress vi havde på vores lidt ubehagelig tur.
Det første stykke tid så han lidt sjov ud når han spiste,men nu fungere det næsten normalt.
For indimellem må han hans tunge arbejde lidt ekstra og han kan små savle lidt.
Han fik faktisk kød for rette tænderne lidt,dvs inden nogen af dem var hevet ud,men det hjalp bare ikke...skaden var sket.
At der der så skulle hives resten ud i venstre side var ikke med i planen.

Men har et stk glad og tilfreds cosmo og ingen bivirkninger med de huller der er efter...har jeg faktisk aldrig oplevet der har været på dem jeg kender til der har fået bisser ud.


cibatuchsi

håber det går godt med ham i dag. vi var selv inde og "besøge" hende i går aftes.

Sulle

Citat fra: Cille Dato 16. November 2009, kl. 23:12
Ilder kan så få den sygedom,der hedder forl(de udtaler det forloren,men ved ikke om det staves sådan). det en forkortelse,men det noget katte ofte kan få.
prøv at goggle det.
Der rådner deres tænder fra roden af og skal tages ud eller falder selv ud.
Min mors kat har ikke en tand i kæften,men klare sig fint uden.

Jamen det var faktisk det jeg havde læst mig frem til at det måske var det Frede havde... netop fordi jeg synes at det virker som om de bliver ødelagt oppe ved roden.
Men måske jeg har misforstået Jens, mener bare bestemt at han sagde at de sygdomme fik ildere ikke.
Dejligt at høre at Cosmo stadig klarer sig fint. :) Blev han syet der hvor tænderne blev revet ud?




Sulle

Citat fra: cibatuchsi Dato 17. November 2009, kl. 07:27
håber det går godt med ham i dag. vi var selv inde og "besøge" hende i går aftes.

Nåh for søren - noget alvorligt?  :S

Sulle

Vi har i øvrigt lige været inde og aflevere ham, så nu skal jeg ringe til dem klokken 13, for at høre hvordan det er gået og hvor vågen han er. Puha der er lang tid til...

FerretParadise

Jeg håber og tror at det nok skal gå godt.
Vil tænke på ham.
Ann Hillerslev.

cibatuchsi

Citat fra: Sulle Dato 17. November 2009, kl. 09:04
Citat fra: cibatuchsi Dato 17. November 2009, kl. 07:27
håber det går godt med ham i dag. vi var selv inde og "besøge" hende i går aftes.

Nåh for søren - noget alvorligt?  :S
har lige skrevet et indlæg om det...



Sulle

Så har jeg snakket med Alison!

Han er vågnet fint af narkosen, og det er næsten det der beroligede mig mest at høre.   :love:  :D

Desuden så var hans tænder slet ikke så slemme som hun havde regnet med, da hun kom ind under al plakken. Så han har kun fjernet alle fortænderne i overmunden som var dårlige, og det var ikke nødvendigt at fjerne nogle af hjørnetænderne.
Så nu har han fået en ordentlig rensning af tænderne, og så burde de kunne klare sig lidt igen.  :D

Ihh hvor er det bare dejligt, at det ikke var så slemt som forventet, og at det er gået godt med at fjerne dem som så var dårlige.  *mangler en juhuuu smiley *:dans:  :love: