Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Blå tunge?

Startet af lille_jill, 21. Januar 2011, kl. 22:08

lille_jill

Da jeg skulle give Chucky vand lige før, opdagede jeg, at hans tunge var blå..
Er der nogen der ved hvad det betyder?

Er ret bekymret, må jeg nok indrømme..
Måske har jeg kigget forkert, men tvivler på det.

Namilla

Jeg ved ikke om det gælder for ildere, men med hunde siger man, at hvis deres tandkød og tunger bliver blå, så er det tegn på at de ilter deres blod dårligt...

lille_jill

...og hvad betyder det? Det var nemlig også min tanke.

Delle

Uhh det lyder ikke godt.. :(

Ved ikke lige hvordan man kan måle det på en ilder, men min gamle hund havde feber og var dehydreret på et tidspunkt, hvor hun så lå og pustede ret meget, og der fik hun blå tunge.
Har han fået rigeligt at drikke idag?
Og hvis det er dårligt blodomløb så er det jo nok også derfor han er lidt sløv i disse dage. Kunne forestille mig man ikke ville have ret meget energi.

Dark Crystal Ferret

Altså udfra hvad jeg ved, så spørger dyrlægen altid om hvordan tandkødet ser ud, når man ringer og ilderen er syg. Det gjorde Alison med Tjalfe da han var faldet ud af vinduet og havde hjernerystelse.
Men nej, det lyder ikke godt.
Hans tandkød er også blåt? For ved at hvis det er blegt tandkød så er det afsted til dyrlæge. Det er hvad jeg fik afvide dengang. Og ved Alison altid spørger om netop det når jeg har ringet om en syg ilder.

Sender bare så mange tanker til dig Jill. Håber snart dette her marreidt er overstået, og dine små bamser får det godt igen.  :'(

lille_jill

Delle (kan altså ikke fordrage dit brugernavn, det er da mega ydmygende at jeg skal kalde dig Delle) :
Nej, han er dehydreret. Han får vand med sprøjte nu. Sjov sprøjte, den er af gummi. Så vågnede han da endeligt lidt op.

Maria:
tandkødet er ikke blåt og det er også det der undrer mig, for det ville det vel være, hvis det var iltmangel. Han trækker også vejret fint og han har endda spist et helt æg frivilligt her til aften, så der sidder ikke noget og blokere.

Hælder mest bare til at han er en dum og fjollet ilder og så er det ovre imorgen når vi begge har fået noget søvn!

Delle

Hehe så må du kalde mig Rikke.. Det er jo totten der bliver kaldt Delle. ;)
Men ja, tror nu også bare lidt vand nu er det bedste du kan gøre for ham.. Og måske lige kigge til ham en gang i løbet af natten, med gummisprøjten. :)

Optimus Ferrets

Medfödda hjärtfel visas ibland genom en blålila färg på tungan, det har att göra med dålig syresättning av blodet. Ofta får tungan en blå färg vid ansträngning. Hur ser övriga slemhinnor ut? Är han slö?

Dark Crystal Ferret

Ok.. Ja, jeg ved ikke. Jeg ville nu nok alligevel lige ringe og høre en dyrlæge ad. Bare for at være på den sikre side, og evt får et råd.
Syndes selv det er rat nok når mine bamser har fejlet noget, lige at få en dyrlæge på tråden og høre deres mening. Tit har de kendskab til et eller andet, og somme tider kan de fortælle mig jeg bare er lidt pyllret og det nok skal gå. Så man får lidt ro i kroppen selv. ( sidder altid helt oppe under loftet når mine viser tegn på et eller andet :X)

lille_jill

Rikke: Kunne bare ikke lige huske dit navn.. har ikke fået sover ordentligt siden alt det her rod startede og det smitter af på hukommelsen nu.

Sara: altså han er jo altid sløv ;) har altid sovet ekstremt meget (22 til 23 timer i døgnet), så jeg ved ikke om jeg bare er pylret nu, fordi at han er syg.
Hvordan tjekker jeg slimhinder? Syntes ikke at tungen ser så blå ud lige nu. Har da også fået ham vækket (tog 30 minutter), så nu går han lige en stille runde og tjekker om alt er okay :)

Namilla

Noget så simpelt som en lungebetændelse kan være skyld i det. Det sker jo ved, at ilderen ikke trækker vejret sådan som den skal, og derfor får for lidt ilt rundt i systemet. En hjertefejl (som gør at hjertet ikke får pumpet det iltede blod godt nok rundt) kan også være skyld i det. At han sover så meget, kunne jo også være tegn på, at der er noget galt, fx med hans hjerte. Jeg synes virkelig du skal få ham tjekket...

Starshineferrets

slemhinnorna kollar du genom att titta på tandköttet, trycka fingret mot det i någon sekund. Fullt friska slemhinnor ska vara fint rosa, och ska då vid tryck bli vita (eftersom du trycker bort blodet) och så fort du tar bort fingret ska det ta mellan 1-2 sekunder för dem att bli fint rosa igen. Tar det längre tid kan det vara en indikation på att något är fel, vanligt är något med hjärtat, förgiftning, anemi. En blå tunga kan som sara indikera att det är något med hjärtat, syresättningen av blodet är dåligt, flrgiftning och en rad andra saker.

Är han det minsta uttorkad är det viktigt att man få honom uppvätskad subkutant, alltså en injektion med vätska under huden i nacken. En uttorkad iller kan man vanligtvis inte själv vätska upp oralt, utan de behöver en vätskeinjektion. Det tar inte lång tid för en iller att bli uttorkad. För många illrar räcker det med ett par uppkastningar för att de ska bli så pass uttorkade att de behöver vätskeinjektion. Diarré kan torka ut dem på ett par timmar även det. Som tur är kan vilken veterinär som helst injecera vätska i nacke på en iller... det tar ett par minuter, uppfattas ofta som lite obehagligt, eftersom det är en stor mängd vätska man sprutar in under huden (huden blir utspänd och det ser ut som om de har en puckel i början, innan kroppen har tagit upp vätskan), men det är en enkel åtgärd som inte kräver någon som helst illervana.. bara en ägare som kan hålla fast illern på ett bra sätt ;)