Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

bekymret for det lille kræ

Startet af lille_thor, 16. Februar 2011, kl. 01:05

lille_thor

Hey. Jeg passer lille milli mens hendes mor er på ferie. Er meget bekymret for milli  :(
Hun er en lille en. Hun vejer 435 g. er utrolig meget skindog ben, Har skrevet til ejer og sagt hva hun vejer og hun siger hun hartabt sige igen.
Hun spise ikke ret meget og har lidt tynd mave. hun sover hele tiden, idag da jeg lukkede hende løs var hunude max 5 min og så lagde hun sig ind og sove igen.
Hun får ikke ikke lov at komme ud med de andre fordi hun er ene ilder og meget hysterisk.
Er der nogen af jeg der har oplevet noget af det samme som har et bus på hvader kan være galt med hende. prøver hvertfal at snakke med dyrlægen imorgen tidlig.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Anne

har hun tynd mave hele tiden? Holder du hende godt isoleret fra dine egne, for måske kan det smitte.

Det lyder altså ikke godt. først og fremmest skal du nok finde ud af om hun er dehydreret, klem nakkeskindet lidt sammen med et par fingre og se om det lægger sig hurtigt igen (sammenlign evt med dine egne ildere - men uden at sidde med dem op af hinanden så du kan overføre smitte). HVis nakkeskindet ikek lægegr sig skal du sørge for at få noget væske i hende. Hvis hun ikek spiser kan det være nødvendigt at blande lidt salt og sukker i vandet, hvilket jeg ikke vil anbefale med mindre det er meget akut, du ka også få en dyrlæge til at lægge væske under huden på hende med en nål.

Og så ville jeg sørge for at få hende til en dyrlæge, du har forhåbentligt en aftale med ejer om at du kan tage hende til dyrlæge på ejers regning?

lille_thor

hun har haft lidt tund mave i et lille stykke tid, vi gir hende zoo lack hver dag og jeg har også købt noget andet fodder til hende med tilladels fra ejer, som hun meget gerne vil spise (men hun spiser ikke ret meget) og det har fået en andens ilder til at tage meget hurtig på, så det håber vi jo vil hjælpe lidt på det. hun drikker, men også kun lidt. Jeg har skrevet til ejer her til aften om hva vi lige gør, om det er i orden jeg ringer til dyrlægen og hvis der er, og dyrlægen sigr at jeg skal komme med hende, om det så er i orden.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Shamua

Det første jeg tænkte var savn. Det lyder som en ilder der savner sin ejer, sådan har jeg hørt flere ildere reagere når deres ejere havde været væk bare i en weekend :(

Håber ikke hun er syg.. Prøver du også at håndfodre hende? Hvor længe har hun været hos dig?

Vh. Marianne

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Shamua Dato 16. Februar 2011, kl. 03:06
Det første jeg tænkte var savn. Det lyder som en ilder der savner sin ejer, sådan har jeg hørt flere ildere reagere når deres ejere havde været væk bare i en weekend :(

Håber ikke hun er syg.. Prøver du også at håndfodre hende? Hvor længe har hun været hos dig?

Det lyder lidt som når bandit savner Moretn rigtigt meget.. Men han plajer bare at spise og taber sig ikek kritisk...



AlisVolatPropiis

Men altså....om ejeren vil eller ej...så er ilderen altså dit ansvar mens hun er hos dig, og har hun brug for dyrlæge skal hun altså derhen! Så må ejeren betale, eller i må finde ud af det på en eller anden måde....men ilderen skal ikke savne nødvendig dyrlæge hjælp.

Synes virkelig det er vigtigt for mig, at mine dyr bliver passet hos nogen jeg ved vil tage mine dyr til dyrlæge uden at tvivle hvis det haster...og som ved hvornår det er krævet de skal derhen :) så mon ikke hun har valgt dig af samme grunde? :)

Anne

Man skal altid lave den aftale når man passer et dyr eller får det passet, at ildersitteren må tage til dyrlæge hvis personen finder det nødvendigt.

My spiste i øvrigt næsten heller ingenting på et tidspunkt da Hanne passede mine, selv om jeg ved de blev passet godt. Men så vidt jeg ved så havde hun ikke andre symptomer. Jeg synes i hvert fald der er flere ting der lyder lidt mistænksomme med din pasningsilder.

KariN

Jeg laver altid en aftale med både min dyrlæge og passeren af mine dyr.

F.eks. da vi var på Kreta i 14 dage i sommers, der havde jeg aftalt med Lone (min dyrlæge) og Julia (Barky) at hvis der blev det mindste skulle hun bare tage dem til Lone og så ville hun få et girokort som jeg ville betale når jeg kom hjem fra ferie af. Jeg syns virkelig det er nødvendigt at lave den slags aftaler så man er sikker på at ens dyr får den nødvendige hjælp hvis uheldet er ude og de bliver syge..

I den her sag, ville jeg ikke vente med at tage en tur forbi dyrlægen, jeg ville selvfølgelig informere ejeren af dyret om at dyret skulle til dyrlæge og så måtte man finde ud af noget med betaling bagefter, jeg tror at de fleste dyrlæger ville give en et girokort med, når man forklarer dem at det er et dyr man passer mens ejeren er på ferie
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

lille_thor

Har fået svar fra ejer, så jeg ringede til dyrlægen i morges. Han mente hun havde ondt i maven. Så jeg sku prøve at gi hende fersk fisk blandet op med lidt ris. Tror ikke det er så meget med savn det hele for hun var også alt for tynd for 1 uge siden og ejeren sagde også selv hun havde tabt sig.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: lille_thor Dato 16. Februar 2011, kl. 18:15
Har fået svar fra ejer, så jeg ringede til dyrlægen i morges. Han mente hun havde ondt i maven. Så jeg sku prøve at gi hende fersk fisk blandet op med lidt ris. Tror ikke det er så meget med savn det hele for hun var også alt for tynd for 1 uge siden og ejeren sagde også selv hun havde tabt sig.

Uhh man må ikke gi ildere ris og det er vidst heller ikke alle fisk ildere må få...

Jeg ved godt man vidst gør det med hunde, men ildere kan vidst ikke tåle det..

mette11

Ehhh måske var det en god ide at finde en ny dyrlæge og rent faktisk få undersøgt ilderen i stedet for at give den mad som den slet ikke kan fordøje og som vil forårsage endnu større vægttab pga. fejlernæring!!!
Først og fremmest skal årsagen til vægttabet findes og derefter skal der handles på det!! Årsagen kan en dyrlæge ikke sige ud fra en telefonsamtale!! Men en diæt bestående af fisk og ris er fuldkommen hen i vejret!! Giv i stedet ilderen det som den er vant til for ikke at smadrer maven helt og suppler med noget med en masse fedt og protein!!

lille_thor

Nej det med ris mente jeg heller ikke man måtte. Hmm men magert fisk sagde han det sku være, så har været inde i en fiskehandler og købt lidt som jeg regner med sku være godt.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

mette11

Ok jeg prøver igen...en ilder som taber sig skal ikke have magert mad!! Magert mad = vægttab!! Fed mad = vægtøgning!!

Desuden risikerer man at give ilderen en omgang tyndskid, hvis man pludselig skifter maden helt ud med noget den slet ikke er vant til...og tyndskid = mere vægttab!

Mit bedste råd er at tage den ilder til en kompetent dyrlæge i morgen og få den undersøgt!

lille_thor

Han er ellers en fin dyrlæge. Men han sagde at det tyder på den har ondt i maven. Og jeg sku gi hende ovennævnte. Det undrede også mig lidt og jeg sagde til ham om jeg sku kigge op med hende, men så sagde han os at det var dumt i første omgang, så var det bedre at gi hende det magre fisk med lidt kogt ris. Jeg har givet hende noget fodder blandet med det hun plejer at få og så har jeg givet hende zoo lack og rå ægge blomme og hun indtager dette med velbehag i små mængder  når jeg ikke ser det. Og jeg er snart ved ar gå ud af mit skind for jeg vil hende jo det bedste og frygter bare sådan at det blir være med hende.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: lille_thor Dato 16. Februar 2011, kl. 18:33
Nej det med ris mente jeg heller ikke man måtte. Hmm men magert fisk sagde han det sku være, så har været inde i en fiskehandler og købt lidt som jeg regner med sku være godt.
Hmm men hvad nu hvis hun har noget siddende i mavsen?

Jeg kommer lige til at tænke på at hendes tilstand lyder som da Coda havde noget af badeværrelsesskraberen siddende fast i tarmen...  Men hans vægtab var meget pludseligt og så blev han helt sløv... han havde dårlig mave/næsten igneg afføring og ville ikke spise! Han havde sikkert pisse onndt i sin lilel stakkels ildermavse. Det hele skete mens vi var på arbejde/skole og da vi kom hjem og opdagede at hanvar meget skidt ringede vi til doktor dyr og bestilte tid senere på dagen.. Vi snakked eom hvad det kunen være og jeg havde mistanke til at han havde spist noget  der ikek unen komme ud for han har tænderne i alt hvis han kan se sid snit til det! Så jeg gav ham en masse Olie og faktisk inden vi kom afsted til dyrlægen sked han selv stykket ud! Det var sårn en skumskraber så selvom stykket var ret stort var det alligevel så blødt så han fik det ud ved egen hjælp og Olie. Men hvis vi ikke havde været så heldige skulel han ha været skannet osv... Så fik jeg proppet ham med douksoup og hen begyndte at spise tørkost dagen efter.. lidt over et døgn efter havde han allerede taget 100g på og han blev hedligvis bedre ret hurtigt...