Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

brug af kul for dårlig mave

Startet af Mie klüwer Jensen, 16. Februar 2011, kl. 20:25

Mie klüwer Jensen

hej

er der nogle der ved hvordan man bruger kul når ens ilder har meget dårlig mave...

og hvad blandings forholdne er og om det hedder mere end kun kul for man får det rigtige...


håber der er nogle der kender til kul...


mvh mie


Eliza

Det hedder vist aktivt kul og fås på apoteket i kapsler som man klipper op og blander med vand.. det er bare sådan ca man giver mener jeg.

Men det er ikke det bedste mod dårlig mave synes jeg, har du prøvet zoolac eller pro-kolin? det sidste skulle være bedst til rigtig dårlig mave men mange kan ikke så godt lide det..

Hvor lang tid har det stået på? husk at tjekke ofte om de bliver dehydreret
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jeg bruger det. Jeg startede med at blande det i vandet, men det synker til bunds (man kan så bruge flaske, så er problemet løst). Så puttede jeg det i ducksoup, hvilket virker bedre, men det resulterer tit i at den første bæ er mørkelig blandet af sort og brun adskilt, og de næsten bliver bedre. Jeg har brugt ca en halv kapsel til my (altså tømt en kapsel og brugt det halve), og ville sige at en hel kapsel til en han, selvfølgelig afhængigt af hvor stor han er og hvor dårlig mave han har.

putter man det i en vandflaske skal man nok bruge en lidt større dose fordi de så ikke får så meget af gangen.

Mie klüwer Jensen

nå oki tja har lige skrevet inde med den tråd med byld i halsen også for det handler også om ham det har stået på i ca halvanden måned og han har tabt sig fra 2160g til 1770g...

og vi kæmper bruger zoolac og har proppet to hele tuber/sprøjter i han af den store størelse på det stykke tid og han får ad med killinge erstatnings mælk for at få vægten op

men han taber sig stadig så vi tror den ligger i tarmen hvorfor han ikke tager på...

og han ryger in og ud hos dyrlægen stadig

og får vand drikker også godt og dyrlægen har givet ham vand i nakken og det har jeg også selv...

lille_jill

Drop det der killingemælk. Køb noget A/D eller Recovery og fodr med istedet.

Line

Hvis der er tvivl om det er noget i maven, hvad så med at få ham scannet?

Mie klüwer Jensen

har snakket med alison og hun har frarådet kul da det kan give dehydreing da det er beregn til forgiftet dyr at tage giften ud af kroppen... så det tager vandet ud af kroppen også sagde hun kender jo ikke til det så hørte hende lige om det...

Anne

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:s3TdhB69ixoJ:www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-16838/Aktivt%2Bkul%2BNorit,%2Bkapsler,%2Bh%25C3%25A5rde%2B200%2Bmg.doc+norit+aktiv+kul&hl=da&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESjFikNEhPnyfmLHZSl-vi5a1VjPJdRYdJOAs91a-rdltAox8xG0m3spy4tpFpMV6-_kb914c-HQcGvlFm-dwDy1F3UMqKHaxqbReMePEHIl0fmYF2aX5jCZAFycR66i7TEZAA4J&sig=AHIEtbRAGBTqrWShqZyCdaeOaUf0_BPUeQ

Avtivt kul er beregnet til folk med dårlig mave, og der står intet om forgiftning eller lignende i beskrivelsen. jeg har svært ved at tro at det skulel kunne give dehydrering, når det nu er imod dårlig mave til mennesker, når mennesker jo heller ikke har godt af at dehydrere når de har dårlig mave.

Jeg har brugt det et par gange og hver gang med hurtigt resultat. Jeg tjekker også altid mine dyr om de er hydrerede når de får lidt dårlig maven, og jeg har aldrig oplevet at de tydeligt har tabt væste i forbindelse med aktivt kul.

Stephanie

Citat fra: Anne Dato 27. Februar 2011, kl. 13:59
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:s3TdhB69ixoJ:www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-16838/Aktivt%2Bkul%2BNorit,%2Bkapsler,%2Bh%25C3%25A5rde%2B200%2Bmg.doc+norit+aktiv+kul&hl=da&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESjFikNEhPnyfmLHZSl-vi5a1VjPJdRYdJOAs91a-rdltAox8xG0m3spy4tpFpMV6-_kb914c-HQcGvlFm-dwDy1F3UMqKHaxqbReMePEHIl0fmYF2aX5jCZAFycR66i7TEZAA4J&sig=AHIEtbRAGBTqrWShqZyCdaeOaUf0_BPUeQ

Avtivt kul er beregnet til folk med dårlig mave, og der står intet om forgiftning eller lignende i beskrivelsen. jeg har svært ved at tro at det skulel kunne give dehydrering, når det nu er imod dårlig mave til mennesker, når mennesker jo heller ikke har godt af at dehydrere når de har dårlig mave.

Jeg har brugt det et par gange og hver gang med hurtigt resultat. Jeg tjekker også altid mine dyr om de er hydrerede når de får lidt dårlig maven, og jeg har aldrig oplevet at de tydeligt har tabt væste i forbindelse med aktivt kul.

Da jeg arbejdede på hospital blevaktivt kul når folk kom ind med medicinforgiftninger, så det bruges også til forgiftninger.

Anne

Det siger jeg heller ikke det ikke gør :) Jeg er ikek kulekspert, jeg ved bare at det er beregnet til dårlig mave, og mener så at det nok ikke kan være helt forkert at bruge det der.

Stephanie

Citat fra: Anne Dato 27. Februar 2011, kl. 14:14
Det siger jeg heller ikke det ikke gør :) Jeg er ikek kulekspert, jeg ved bare at det er beregnet til dårlig mave, og mener så at det nok ikke kan være helt forkert at bruge det der.

Hehehe...kulekspert  :lol:

Jeg er heller ikke kulekspert, men synes egentligt at det lyder fornuftigt nok at det udover at stoppe diarre også absoberer noget væske. Specielt når en bivirkning er at det kan give forstoppelse og når vores ildere så så hurtigt kan vælte med dehydrering når de har mylder-bæ, så tror jeg også at det er noget jeg vil bruge med omtanke.

Jeg siger ikke at man ikke skal bruge det, men at der måske nogen gange er mildere midler man kan tage i brug specielt hvis ilderen allerede viser begyndende dehydrering.

Er ilderen så allerede i behandling for noget med maven så vil jeg ikke bruge det uden at have fået et okay fra dyrlægen, for vil ikke risikere at det aktive kul ophæver virkningen af den medicin jeg ellers giver

http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medicinbrug/Lægemiddelgrupper/Hvordan%20virker%20midler%20mod%20akut%20diarre.aspx#3

Anne

jeg giver også fortringsvist zoolac hvis der er noget med mine, og hr prokolin liggende. jeg har brugt aktiv kul et par gange hvor der bare pludselig har været dårlig mave over et par gange på en dag som zoolac ikke tog, og jeg synes det har været effektivt. jeg har ikke givet det over en længere periode fordi det jo kan give forstoppelse, det er så også grunden til min prokolin er uåbnet, det virker jo også lettere stoppende. Næ Zoolac det ved man hvad er!

Stephanie

Citat fra: Anne Dato 27. Februar 2011, kl. 15:33
jeg giver også fortringsvist zoolac hvis der er noget med mine, og hr prokolin liggende. jeg har brugt aktiv kul et par gange hvor der bare pludselig har været dårlig mave over et par gange på en dag som zoolac ikke tog, og jeg synes det har været effektivt. jeg har ikke givet det over en længere periode fordi det jo kan give forstoppelse, det er så også grunden til min prokolin er uåbnet, det virker jo også lettere stoppende. Næ Zoolac det ved man hvad er!

Jeg sværger også til Zoolac :) Og så elsker mine dyr det, hvilket er endnu et plus at jeg ikke behøver tvinge noget i dem

Anne

My hader zoolac... men my hader også alt der kan mistænkes for at være medicin.

Mie klüwer Jensen

bruger også selv zoolac...

kender jo ikke kul så høre bare hvad de forskellige har at sige om det...

men tør ikk bruge det når alison sagde at jeg ikke skulle og at jeg bare skulle bruge zoolac...