Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Binyreproblemer

Startet af Oy, 8. August 2011, kl. 22:50

Oy

Hey

Min ilder har i dag fået konstateret cushing syndrom hos dyrlægen. Ifølge dyrlægen, var det vist stort set umuligt at behandle, men han anbefalede mig at forhøre hos andre dyrlæger.

Er der nogen, der kan anbefale en dyrlæge, der beskæftigere sig med den slags, kender behandlingsmetoderne (har hørt både om operation og noget implantat?) og måske også kender omkostningerne (ikke at det er en afgørende faktor! Det er bare stadig rart at være forberedt :o)? Ilderen er 3½ år og af ukendt afstamning.


Mvh Lykke

Anne

cushing syndrom? Har det ikke normalt noget at gøre med en svulst i hypofysen, eller forveksler jeg det med noget`?

hvis det er binyrekræft han har fået kan man i nogle tilfælde få ham opereret, afhængigt af hvor knuderne sidder. Og/eller du kan give ham et suprelorinimplantat der hæmmer væksten af tumorer og fjerner symptomerne.

KariN

Er det Fox den er gal med? :(

Hvis det er så ved jeg at Naanok (Fox' bror) har en overproduktion af hormoner og selvom han er kastreret så bliver han meget glad for damer hvert forår. Derfor har han fået et suprerolin implantat som jo også er det implantat der kan holde binyrekræft nede.

Hvilken dyrlæge bruger du normalt? Jeg kan se at du bor i Kbh, har du været hos Alison eller Lone og snakke med dem om det? de har jo begge to rigtig meget forstand på ildere og de har begge haft med dyr der har binyrekræft at gøre. Så hvis du ikke allerede har været hos en af dem, så vil jeg klart anbefale dig det.

Jeg ville få ham scannet for at se om der evt. er noget at se inden i ham. Nano er blevet scannet for nogle måneder siden og der var intet at se overhovedet, udover de ting der selvfølgelig skal være der.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Starshineferrets

Cushingssyndrom finns inte hos iller, men är en vanligt hundsjukdom. I stort sett alla veterinärer förväxlar cushings med binjuresjukdom på iller, eftersom symptom är snarlika. Orsaken bakom är dock 2 helt olika saker, samma vad gäller behandling. Så så fort en veterinär säger cushings... sluta lyssna, eller förklara att illrar inte får cushings ;)

Vad din iller har är binjuretumörer, och då finns 2 olika behandlingsalternativ. 1: operation. Kan vara effektivt i vissa fall, men ofta är det svårt att få bort alla tumörer,operationen riskabel, och tumörerna kommer alltid tillbaka. 2: suprelorin implantat som hämmar hormonproduktionen (som är det som orsakar tumörerna hos kastrerade ilrar) och saktar ner sjukdomsförloppet.  Implantatet botar inte, men minskar symptomerna, och hämmar tillväxten av tumörer och tar bara några sekunder att sättai, utan operation.

Eliza

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at give implantatet. Det helbreder ikke men udskyder og mindsker symptomerne.. Det koster vel omkring 700-800kr at give sådan et og det bliver givet som en chip med en nål i nakken.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Eliza Dato  9. August 2011, kl. 17:20
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at give implantatet. Det helbreder ikke men udskyder og mindsker symptomerne.. Det koster vel omkring 700-800kr at give sådan et og det bliver givet som en chip med en nål i nakken.

Er helt enig med dig med implantaten. Men vil lige indskyde at det ikke koster 700-800kr alle steder.
De to vi har fået hos os har kostet mellem 1200 og 1600 kr. Ved Lone fra jagtvej er billig med dem. Men det er ikke alle der er det..

Eliza

Når du nu bor i kbh så tag til Lone eller Alison, de har meget forstand på ildere og det er hos dem det koster 700-800kr..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Oy

Hey tusind tak for svarene! Det er ikke Fox der er syg, han er sund og rask :D Det er min lille ilderdreng Oy.

Jeg har fundet nummeret på den ene af de dyrlæger i anbefalede (kunne ikke finde på Alison), så vil ringe i morgen tidlig og få en tid og hendes vurdering hurtigst muligt - Om det skal være operation eller implantat. :o) tusind tak for hjælpen alle sammen!!! :D

Eliza

Hvis jeg fik min ilder opereret for binyrekræft ville jeg nok give implantat alligevel da det næsten altid er umuligt at fjerne det hele og det kommer igen på et tidspunkt.
Jeg mener ikke Lone selv opererer.
Alisons nr er 44661800
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

KariN

Der er jeg enig med Eliza, jeg ville også give ham et implantat selvom man får ilderen opereret, for det vil holde hvad der nu måtte være tilbage efter operationen nede, så han kan leve med sygdommen, uden at mærke så meget til den.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Oy

Godt nyt. Han har været hos Lone, og den første dyrlæge har komplet fejldiagnoseret ham...
Første dyrlæge dødsdømte sgu en ilder der bare var hårdt angrebet af øremider... :b

Så vi er lykkelige herhjemme! :D

Anne

hold da op :o Dejligt det ikke var andet!

mette11

Shit  :o...men sikke en lettelse at få!! Godt at du tog ind til Lone.  :ja: Det er sgu da stort at gå fra at være dømt alvorligt syg til "bare" at have øremider!!

FerretParadise

Hvordan søren kan en dyrlæge sige, at en ilder har binyrekræft, og den så faktisk bare har øremider.
I min verden er der godt nok meget langt imellem de to ting, og de har da slet ikke samme symptomer.

Jeg undres.... :S
Ann Hillerslev.

Stephanie

Hvor er det godt at det viste sig at det var noget ganske harmløst og noget der er nemt at behandle for.

Men øv at der stadig er så mange dyrlæger der ikke sætter sig ind i hvad det er for et dyr de har mellem hænderne