Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Tør pels - Tør for ideer

Startet af Dark Crystal Ferret, 25. September 2011, kl. 12:08

Dark Crystal Ferret

Jeg er løbet tør for ideer nu. Og jeg håber en eller anden har en god idé til hvad jeg kan prøve nu.

Det handler om Micko. Han har siden han var brunst i sommers haft en rigtig kedelig pels. Virkelig sådan ulden og stiv og kedelig :X
Jeg måtte klippe hans pels helt ned i juli fordi den lavede knuder og de gjorde ondt på ham. Først var det bare et par stykker når han sov i sin køje. Og om morgen var der måske en eller to. Men en morgen var der små 5 stk. Så jeg besluttede at klippe ham helt ned i hans lange pels.

Jeg fandt så ud af det nok var fordi han fældede og den løse pels satte sig fast sammen med de nye hår.
Det blev også meget nemmer for ham, og han virkede til at nyde den korte pels i varmen. :)

Men, den der ståluld agtige pels han har haft siden han gik i brunst, vil bare ikke gå væk. Og den er virkelig som ståluld :X
Jeg har prøvet næsten alt nu, og jeg er virkelig ved at løbe tør for ideer til hvordan jeg får den blød og lækker igen.

Jeg har prøvet at komme ham i bad og komme lidt balsam i vandet. Det virkede ikke mere end et par timer, så var pelsen tør igen og så var det det samme igen.

Så har jeg givet ham olie i maden. Lakseolie, Vitamin pasta, B-vitaminer og jeg har prøvet lidt af hvert her. Jeg har selvfølgelig ikke overdosseret det til ham. Men bare for at forklare at vitaminer og olie har jeg også prøvet :P

Jeg fodre Micko med kød/Barf, og han får ziwipeak, Acana kitten, og Orijen kitten. Som tørfoder lige nu. Og jeg har hørt det er de bedste fodre du kan give. Og det kan jeg også se – dog mest på vægten :lol: og glade dyr. Men hans pels har det ikke hjulpet på :nej:

Jeg fik så et råd for nogle uger siden om at komme lidt sæbespåner i hans badevand. Og det prøvede jeg så af her i starten af ugen. Men nej.. det hjalp heller ikke. Et par timer efter badet, så var pelsen det samme igen.

Jeg er godt klar over for mange bad ikke er godt heller.
Og kan give tør pels. Så jeg passer også på med at give ham for mange bad.

Da vi var til dyrlæge med ham inden petfodds prøvede jeg så at give ham en b-vtamin sprøjte. Lige så meget for at få ham lidt op i vægt, da den var ret lav der. Men igen, vægten er kommet op (meget endda :fnis:) Men pelsen er ulden og børstet endnu >:|

Men jeg er ved at være på bar bund med hvad jeg skal prøve for at han får en dejlig pels igen :(
Problemet er jo også meget at når jeg går tur med ham udendørs, så sætter der sig blade og ting fast i hans pels. Og de skal pilles ud og det er lidt irriterende for både mig og ham. Og selvom han er angora og meget langhåret, så er problemet med ting der sætter sig fast i pelsen, slet ikke det samme med Pixel og Tjalfe.

Jeg har ikke lyst til at klippe den nye pels helt ned igen. For den er helt ny – eller så godt som. Og han er rigtig flot i sin nye lange pels. Men røre du ved ham, så har du sådan lidt en følelse af at du står med stål uld i hånden. Og syndes jo også det er dumt at klippe ham ned igen, her lige før vinter og kulden. Så det gør jeg ikke..
Men hvad kan jeg ellers prøve????

Nogen der har et bud på hvad jeg kan prøve? 8)

Amazing Ferret

Har du overvejet om hans pels bare er sådan?

Jeg kan da se på mine egne angora'er at deres pels er anderledes end de alm korthårs.

Dark Crystal Ferret

Nej, jeg VED den ikke skal være sådan.  :P Til Dooking kan du selv mærke den. Den er tør og kedelig. Ikke normal på nogen måde. :)
Udover det så har hans pels aldrig været sådan før. Hans hvalpe pels faldt på af omkring vinter sidste år. Den var blød og dejlig. Og det var først da hans hvalpe i år var født og var et par uger gammel at det begyndte. Siden har den været sådan. Og jeg forstår det ikke.. og ville gerne hjælpe ham.

Men ja, Angora pels er anderledes end korthårs ilderen. Det er jeg godt klar over. Men efter som ingen af de to andre angora jeg har har så grov og kedelig pels. Og heller ikke kort hårs dyrene. Så er det da lidt underligt hvis det bare skulle være normalt for Micko. Det tror jeg ikke rigtig..

ilderhjemmet

Vores Rasmus, som er angora, har haft en "strid" og tør pels, han er nu ved at skifte til vinterpels og er igen ved at være dejlig lang og blød
Han får ligesom Micko, Olie X 2 ugentligt (efaolie) samt rå æggeblomme X 1 ugentligt.

Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Eliza

Selvom du godt ved det, så ville jeg måske overveje hvor mange vitaminer du giver, for det kan også gøre det..

Men fik han egentlig implantat? Jeg synes selv de kan have en tendens til at få underlig pels, ja tit underligt pelsskifte lige når de får implantat..
Hvorfor ikke bruge den minkolie fra kw som nok er noget af det bedste til pelsen. Synes balsam til mennesker lyder som en dum ide. MEN jeg synes ikke du skal prøve flere bade for det vil helt sikkert ikke hjælpe nu, men mere til det enkelte bad han skal have en gang om året.



Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

#5
Ja, jeg ved godt man ikke skal give for mange vitaminer. Men altså.. b-vitaminer gør jo ikke noget at give da det overskydende ryger ud med urinen.
Men må da indrømme at jeg ikke var klar over det kunne give dårlig pels at give mange vitaminer. Men du har ret i de kan få vitamin forgiftning hvis man giver for mange vitaminer i overdrævet stil. Og det passer jeg også på med - det er klart. De får vitamin pulver på deres tørfodder men får kød hver dag, og micko spiser altså helst kød hvis det er muligt.
Men pulveret er dosseret sådan at der kommer en knivspids pulver på deres tørkost hver 2 dag.
Vitamin pasta er kun til hygge og ikke en hverdags ting.

Ja, han fik implantat i sommers. Men som jeg har skrevet andre steder herinde, så kan jeg ikke mærke den mere. Den er måske der inde et sted, men jeg kan ikke mærke den overhovedet. Og derfor har jeg været lidt i tvivl om hvorvidt den er faldet ud eller om den stadig er der. Men det viser foråret mig helt sikkert, så jeg ikke er i tvivl. Hans kugler er om ikke andet små pinocchio kugler nu, og han har ikke trukket dem op - heldigvis  :fnis:
Den shampoo jeg bruger på vores dyr er en med mink olie i. Jeg bruger ikke andet normalt når jeg vasker dem. Når de skal bruges i avl, vasker jeg dem på før selve parringen for at undgå bakterier der kan give underlivs betændelse hos tæven. Og det er et par bad de får der >:|  Somme tider bruger jeg så bare en våd klud og vasker dem rigtig grundigt, så de ikke skal helt under bruseren hver gang. Det er ikke godt for deres pels uanset hvor meget mink olie du bruger i sæben.

Men jeg syndes altså selv jeg gør alt med micko lige som med alle de andre. Faktisk var Pixel jo mere under bruseren, da han var indvolveret i flere parringer i år end micko.
Men Pixel har smuk hvid og dejlig blød pels - hvor mickos som sagt er grov og stiv.
Jeg ved heller ikke om det så bare er mig der er lidt pyllret her, og han måske bare har det fint nok med den stive pinsvin pels der. Men jeg syndes det er lidt synd den så nemt filtre. Og det gør det sikker heller nemmer for ham at holde den pæn selv. Det syndes jeg jo angoraerne er gode til selv. jeg har faktisk aldrig haft brug for at gøre noget særligt ved deres pels selvom de er længere i pelsen. Micko er så den af vores angora dyr der har længest pels. Den er omkring en 3 -4 cm længere end Pixels og Tjalfes pels, og sådan har det altid været.
Men det er kun hvis de har haft lidt afføring i pelsen jeg normalt har haft brug for lige at hjælpe dem lidt med pelsen. Men det undre mig hvorfor mickos pels nu er sådan her. Også fordi det opstod pludseligt
Men du siger så at implantaten kan give underlig pels? Det virker lidt underligt på mig hvis jeg skal være ærligt..
Men jeg har prøvet her til morgen at rede hans pels lidt. Og det hjalp lidt på det. Men jeg syndes nærmest de der små krøller nogle angora har i pelsen, nærmest gør hans pels kruset når jeg reder ham..

I øvrig snakkede min mor om at da jeg var barn gav hun mig en æggeblomme i mit hår somme tider, som var rigtig godt til mit hår fordi jeg havde sådan noget fint fe hår da jeg var barn. Jeg ved godt at pels og menneskehår ikke er det samme. Men tror i det kan hjælpe at komme det i hans pels evt? For jeg ved det ikke selv. Tænkte bare det måske var en ide.. som sagt er jeg jo lidt lorst her i forhold til om jeg har gjort noget forkert, eller kan gøre et eller andet for Micko <3

Eliza

Ærligt så undrer det mig at du er så sikker på de ikke får for mange vitaminer med alt det du faktisk giver dem.. Hvis de spiser kød burde det ikke være nødvendigt at give tilskud ved siden af hvis sammensætningen er rigtig. Når du så giver tørfoder er der jo også vitaminer i det + du så hælder endnu flere vitaminer over, som jeg stadig ikke har fundet ud af hvad er for nogle, da du ikke vil smide et link ind, så man rent faktisk kan se hvad det er for nogle.

Ud over det giver du også vitaminpasta og olie og b-vitamin.. Selvom mange vitaminer ikke som sådan er skadelige da de ikke er fedtopløselige, så kan de godt gives i for store mængder, ligesom for meget benmel eller taurin heller ikke er godt ;)

Jeg selv er altid for bange for om de får for meget eller for lidt vitaminer, men ved at skaderne ofte er værre ved for mange så vil hellere give lidt mindre, så at du er så sikker undrer mig som sagt..

Altså hans implantat er IKKE faldet ud og det troede jeg du havde forstået på de svar du fik i den anden tråd.. han kan jo godt gå i brunst igen her til foråret selvom han har det, så vil det bare være brugt op til den tid. Det er ikke alle ildere det kan mærkes på selvom de har fået det.

Hvorfor lyder det underligt at pelsen skulle være blevet anderledes ved brug af implantat? Jeg synes jeg har set underlige pelsskift og sådan flere gange efterhånden når de har fået det især når de er i fuld brunst som han var.

Når man reder krøllet hår så bliver det tit kruset det er det helvede man tit lever med når man har krøller, taler af erfaring ;)

Måske han bare er dårlig til at holde sin pels?? det er der også korthårsildere der er..

Igen så synes jeg de får liiidt mange gange bad om året, hvis du virkelig mener de skal bades ved parring så burde de ikke bades på noget andet tidspunkt af året..

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

#7
Altså i forhold til de vitaminer du bliver ved med at spørger om, så gider jeg ikke ligge link ud bare fordi du vil undersøge dem. Det virker altså på mig som om du vil undersøge mig og ikke vitaminerne. Og det syndes jeg ikke er særligt fedt Eliza. Jeg vil gerne hjælpe andre med vitaminer, og gerne fortælle om hvad mine dyr får. Men du får mig til at føle mig som en nybegynder som ikke ved en dyt om vitaminer og som du lige skal se om jeg nu også gør tingene rigtig, når du hele tiden skal skrive at jeg skal ligge et link.
Man kan vel skrive en pæn pm eller mail til en person og spørge hvad det er. Men pt har jeg en følelse af du kun er ude på at se om det er i orden det jeg bruger, og derefter kritiserer hvad jeg bruger. Det gider jeg simpelthen ikke være involveret i desværre. Du får det igen og igen ind i mine tråde som om jeg prøver at skjule hvad jeg giver, fordi jeg ikke giver dig et link. Men jeg har altså været med nu, i alt for lang tid til jeg gider sådan noget. For et par år siden havde jeg nok været usikker på mig selv, nok til jeg havde gjort det. Men nu har jeg altså den smule mere selvtild til jeg ikke mener det er nødvendigt at udgive det når folk kræver det. Sorry - But that how im am ;)

Hvorfor at det lyder underligt at pelsen bliver underlig pga implantat? Jo fordi jeg har forstået at implantaten går ind og gør som hvis ilderen var kottet og den derfor ikke har andre mén af det end at den ikke går i brunst og dermed undgår man at de skal åbnes og opereres - hvilket jo altid har en risiko. Der er flere gode ting, og folk taler om impantaterne som guds gave til dyrejere (sådan opfatter jeg det da ofte :P ) så jeg undre mig over de flere og flere ting jeg høre der kan ske når vi giver de implantater. Og jeg kan godt lide implantat løsningen. Ingen tvivl om det. Men når du spørger mig så dirakte, så er det fordi jeg undre mig over det kan påvirke pelsen. Ganske enkelt.
Og nej, jeg er faktisk stadig i tvivl om den er der eller ej.. Selvom jeg har kigget den tråd og læst den flere gange, så er jeg stadig i tvivl. Det er der vel heller ikke noget forkert i??

Nu handler min tråd jo også mere om hvad jeg kan gøre for Micko, og ikke så meget om hvad jeg har gjort forkert - om ikke andet fra min side af ;) Men anyway, hvis vi skal have mine fejl ind i det så kan jeg godt se at vi giver mange bad op til og imens vi parre op. Men det er simpelthen vigtig for mig at mine tæver ikke ender op med en underlivs betændelse de kan dø af. Mere end om deres pels har det skidt med det. Som jeg skriver så bruger jeg også en våd klud nogle af gangene. Men jeg mener altså at risikoen for underlivs betændelse og mine tævers liv er så langt mere vigtig for mig, end om de får lidt flere bade i den periode. Vendt du bare til du selv står der med dit opdræt. Og så se hvordan følelsen ved at gå med en tæve med underlivs betændelse, eller begyndene på det. Eller en blodforgiftning som Emma fik i 2010 - Fiona der døde sidste år også pga en underlivs betændelse og massere af efterfølgende problemer....prøv at se hvordan det føles og så kom ned i mine sko, og prøv at se om du kan forstå hvorfor jeg vælger flere bad for mine pigers skyld.

Måske han bare er dårlig til at passe sin pels ja, det kan vi også godt blive enige om kan være grunden. Men så er det stadig kommet pludseligt. Og først gik jeg ud fra det var brunsten og det der gik ind og gjorde det. Men problemet med pelsen er der stadig her snart 3 måneder efter den implantat (kan desværre ikke huske datoen i hovedet)

Og du må undskylde hvis jeg er lidt stram her i dette her indlæg. Det er ikke meningen, for jeg gidder ikke sidde og være vred og bruge min gode aften på den slags. Men jeg syndes du overfuser mig lidt her Eliza. Forstår du hvis du kan se nogle problemer i det jeg gør, og jeg er godt klar over jeg har fejl, måske også i forhold til det her. Men det var altså ikke det jeg prøvede at få hjælp til at finde ud af. Jeg var kun ude på at finde ud af hvad jeg kunne gøre for Micko og hans pels.
Men alt i alt mener du så jeg skal give ham det foder han får nu, og stoppe med at bade, og ikke give ham vitaminer? rigtig forstået?

Eliza

Det er vel også at gøre noget hvis man stopper med at gøre noget, som man gør for meget af ;)

Jeg bliver sgu lidt irriteret når du så ofte spørge men aldrig gider høre på svaret eller en ordentlig forklaring og stadig tror det du hele tiden har troet.
Hvad er sandsynligheden lige for at det implantat skulle komme ud. Det er så stort og den eneste mulighed for det ryger ud er at det kommer ud der hvor det kom ind. Det hul lukkes så pænt hurtigt og dyrlægen plejer altid at tjekke det kom ordentligt i. Du har jo også selv set det virkede.

Jeg kan slet ikke se hvilken kamp det er du føler at du vinder ved ikke at skrive det vitaminpulver herinde.. Sendte jeg dig ikke også en pm om det engang?? det mener jeg..
Jeg er TOTAL ligeglad med hvad du giver dine dyr, men når du spørger om hjælp kan jeg ikke give et svar når jeg ikke ved hvad det er du putter i dine dyr. Jeg kan så heller ikke anbefale det til andre eller give mine dyr det, hvilket vel er lidt synd når det skulle være så godt som du siger? Jeg kan ikke se hvorfor en person vælger at holder sådan en ting hemmelig, for hvis du mener det er godt og at du ved en masse om det så kan jeg jo ikke sætte en finger på det og hvis jeg ikke var fortaler for det, så kan du vel stadig være ligeglad.. Det virker lidt paranoidt (staves) at tro jeg kun vil vide det for at tjekke dig hvordan du gør det og så være efter dig hvis jeg ikke synes om det.. jeg har bedre ting at bruge mit liv på.. men fint nok jeg skal nok fremover lade være med at svare på dine spørgsmål, når jeg nu ikke mener det som du gerne vil høre.

Du skal slet ikke komme og være så belærende om når jeg engang får en tæve bla bla.. Tror du det er noget jeg skal prøve før jeg vil tage sådan nogle ting seriøst? Nej det er noget som jeg ved og har en plan for når jeg starter med at lave opdræt og det er noget jeg frygter for. ved også at det kan være svært at opdage ;) Jeg ville ikke vente et sek med at tage afsted til dyrlægen og jeg ville have en fast aftale med netop en dyrlæge. Ud over det kender jeg jo så et par rigtig gode og erfarne opdrættere der kan hjælpe..

Der er ALDIG noget kunstigt stof/medicin/indgreb der er bivirkningsfrit, men jeg vælger gerne de få og ubetydelige bivirkninger der er ved implantat i forhold til de alvorlige bivirkninger der er ved kirurgiskneutralisering.

Jeg siger ikke hvad du skal, men jeg spørger om du har overvejet om det kunne være det og så må du selv vælge om du vil prøve at ændre det eller hvad du gør..


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg synes generelt at ildere i hjem hvor der ryges har mindre blød pels end ildere fra ikke-rygerhjem, eller steder hvor ilderne er ude det meste af tiden (det er kun en svag teori, da den ikke er baseret på ret mange ildere).