Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

en sund ilder

Startet af Pipvig, 4. August 2009, kl. 12:42

Pipvig

Jeg har siddet og tænkt lidt...

Hvordan skal en sund, ikke for tyk og ikke for tynd ilder, føles når man mærker på den?
Hvordan skal den se ud? er der nogen guidelines for det?
Hvad med poter, øjne, næse osv?
Er der andet jeg ikke lige har med som man kan se at den er sund?



Anne

Når man ser på en ilder man skal købe f.eks. kan man se på

øjnene, de skal være rene og blanke (ikke syg blanke men sådan skinnende)
tandkødet skal ikke være ligblegt (kan være tegn på benarvsdepression hos en tæve)
Ørene skal være rene (men øremider kan jo behandles forholdsvist let)
Pelsen skal ikke være tør og træls og huden skal ikke skælle eller være rød/knuppet (men dårlig pels behøver ikke være sygdomstegn)
Som du selv siger skal de ikke være overdrevet fed eller så tynd at knoglerne nærmest stikker ud, overvægt plejer nu ikke være et sygdomsteng, bare tegn på at den får forkert kost eller sidder for meget stille og det kan som regel gå væk igen ved de rette betingelser.

Den skal være ren omkirng kønsdele og numse.
man kan mærke på milten hvis man kan finde den om den er stor, og evt se om der er blåt omkirng den. Ilderen skal heller ikke vre hård og oppustet i maven, men blød at mærke på (har dne lige spist kan man nogle gange mærke maden i den)

Derudover kan man også se på afføringen om den ser rigtig ud (ikke helt hård, ikke tynd)

Pipvig

Citat fra: Anne Dato  4. August 2009, kl. 14:13
Som du selv siger skal de ikke være overdrevet fed eller så tynd at knoglerne nærmest stikker ud, overvægt plejer nu ikke være et sygdomsteng, bare tegn på at den får forkert kost eller sidder for meget stille og det kan som regel gå væk igen ved de rette betingelser.

Tak for svar Anne :-)

Hvis man udover at kigge på vægten, hvordan ved man så at en ilder har den rette vægt? (ved at se og mærke)
Hvornår er de for fede og hvornår er de for tynde? (ikke vægtmæssigt)
Er der nogle steder på ilderen at den "gerne må" have en smule deller?
Hvordan med rygraden, de er forholdsvis slanke dyr fra naturen af, er det et vurderingsspørgsmål hvor meget man må kunne mærke den eller må man slet ikke kunne mærke den?
Hvorledes med hofterne?

Anne

det er altså meget svært at sige. Du kan ikke sige hvor meget den skal veje, for de findes i mange størrelser, det er mere en vurderingssag når man ser på dem. Hos sygeligt tynde ildere kan det virke som om rygraden nærmest ligger lige under huden uden noget andet rundt om, at den næermst stikekr ud og det kan se ud som om hden sidde lige udenpå hofterne uden der er noget "fyld", men jeg synes også mange sunde ildere har dt emd at se idt ranglede ud om sommeren, eller i pelsskifte, så det er ikke noget man sådan kan lave en regel om, det er noget man må se på og så vurdere om det er galt. En god idé hvis man er i tvivl er at veje sine dyr ofte, og så holde øje med vægten, det er ikke et godt tegn at de taber sig meget uden grund som f.eks. pelsskifte. Synes man sin ilder er tynd, men de virker frisk og ikke går ned i vægt så kan det meget vel være at de bare er slank.

Pipvig

Det er netop også derfor jeg spørger, det er smadder svært at vurdere. Jeg har nemlig en tyk og en tynd, og igen en trejde som vist også følger ret godt med...
Og jeg kan ikke finde ud af om den tynde er for tynd eller om han bare er slank.
Eller om det er foderet han ikke er så glad for...

Og ja det med vægten er svært og også derfor jeg spørger om der er visse steder man kan se det på. :-)
(som fx kaniner hageposen, katte brystbenet osv)

Hvornår skifter de iøvrigt pels? (jeg har jo ikke haft ilder så længe)

Namilla

Ildere skifter I REGLEN forår og efterår... men mange inde-ildere kan ikke følge årstiderne, da de lever med kunstig belysning og opvarmning, og derfor skifter de lidt som vinden blæser... men to gange om året sådan ca...
Et godt fingerpeg mht. vægten, så må man ikke kunne mærke knoglerne alt for tydeligt, men mærker man efter vil man naturligvis altid kunne mærke dem... men ilderen må ikke føles som "en sæk knogler"...
Mht overvægt, så er der jo forskel på ildere... nogle har bare flere muskler og er derfor større, end andre... ilderen må ikke føles blød og lasket (waller'd som vi vist siger i Nordjylland)... sidder fedtet "løst" og kan flyttes med og tages håndfulde af, så er det for meget... Det er dog helt normalt at ildere tager en del på om efteråret, da de i naturen ville skulle have fedt at stå imod med... det kan man ikke gøre så meget ved, og de taber det også om foråret igen...

Pipvig

Oki, tak for hjælpen begge to :-)

Anne

vis du er i tvivl om de er i pelsskifte kan man se det ved at lave en skilning i pelsen og så kan man se de nye hår på vej ud hvis de er i skifte. Det er svært på hvide ildere men på farvede er det nemt.

Pipvig

Det vil jeg prøve :)

Jeg lagde lige mærke til at når man ser på ham den tynde så kan man tydeligt se hofter osv og den bagerste knogle kan man tydeligt mærke, hvorimod den lidt tykke vidst har en lille delle når han sætter sig ned og også lidt deller på nakken når han kigger opad...

Anne

deller i nakken behver en ilde rikke have, og di tynde ilder kan nemt bare være en af de mere slanke i sin sommerpels, men du kan jo tage forbi dyrlægen og få dem tjekket. Du kan også smide billeder herind :)

Pipvig

Jeg skal under alle omstændigheder til dr dyr på fredag og have drengene kastareret.
Tak for hjælpen begge to. :-)

Idamusen

min ilder er en rigtig tyksak. eller var ihvertfald, har hjulpet lidt på det,

han havde slid mærker på maven. men var ellers en flot dreng. men han fik helt vildt meget ros hos dyrelægen. allison(?) i ballerup.

ville måske også lige tjekke næsen at den ikke er snottet osv. det er heller ikke så godt., med nogen som helst dyr.

var også selv helt grøn i ilder verdenen til at starte med. men har lært meget hen ad vejen.
er sikker på han har det godt. men der er stadig mange ting jeg ikke ved/forstår