Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ilder syg??

Startet af naja6400, 21. September 2009, kl. 08:07

naja6400

hej allesammen,min lille tæve har på det sidste tabt dig rigtig meget, hun spiser ikke rigtig og hun sover hele tiden..
det er iløbet a en uge vi snakker om, mine 2 andre hanner er der ikke noget med de flyver rundt ogleger hele dagen, men
hun vil bare ligge og sove. så igåraftes skulle hun ''prutte'' det var helt fllydene og lysegrønt  :S 
hun drikker gerne hele tiden..
nogle der har en ide om hva det kan være ???


Bawa

jeg ville tage til dyrlægen med det samme!
det lyder i hvert fald ikke spor godt det der?  :o

tzari

kunne lyde som en coli infektion. Så giver bawa ret til dyrlægen og se hvad han siger  :ja:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

naja6400

ja jeg har allerede bestilt en tid nu  :( og nej det lyder slet ikke godt.. hun plejer altid at være så livlig  :'(
kan coli.. smitte til de andre ? for så skal hun have sit eget bur igen ..

tzari

Coli kommer så vidt jeg husker hvis dyret får spist noget med afføring på sådan groft sagt(og jo det sker en sjælden gang)   :fnis: Det er tarm bakterien. ville nok isolere hende tilfælde af det er en smitsom tarm infektion bare for en sikkerheds skyld og høre dyrlægen hvad han mener det er  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Masa

det lyder som ECE (Epizootic Catarrhal Enteritis). tage nogle afførings prøver fra hende og de andre ildere, og måske du kan tage alle dine ildere med for en sikkerheds skyld, så de kan testes, eftersom ece er højt smittefarlig. en af symptomerne er at afføringen er grumset og/eller har grønt slim over det hele. Held og lykke hos dyrlægen :)

tzari

Tilfælde af ece er EKSTREMT sjældent i norden(ved slet ikke om vi har haft nogle bekræftede endnu  :S ) er et amerikansk fænomen. Så tvivler på det er det  :nej: Men hvem ved  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Masa

min ilder havde det. Han var fra helsingør :)

naja6400

tak for alle svarene .. ja kunne så først få en tid imorgen,
så nu har hun fået  sit eget bur, prøver og håndfodre hende , hun spiser lidt igen..
og afføringen er ikke så flydende mere , men hun skal lige tjekkes for en sikkerheds skyld..
og det med afføring, det kan hun godt lide også urin når de andre tisser er hun der straks . prøver
at få  hende væk, men det kan jo ske når jeg ikke er der 24.7  :(
håber bare det er noget der er let behandeligt og at hun snart kommer tilbage til sit gamle jeg  :'(

Masa

det håber jeg også  :) *krydser fingere*

AlisVolatPropiis

jeg tror du skal give hende lidt revolyt at drikke, det holder bedre i systemet og med alt det diarre og hendes behov for at drikke kan det tyde på hun er lidt dehydreret.

tzari

http://www.phoenix-ferret.info/ece.php

Her er en gammel recourse jeg lavede under ece hysteriet for nogle år siden. Ifølge den er der IKKE bekræftiget ece i dk og kun få der kan stille diagnosen i hele verden  :)

(så vidt jeg kan se er det 3-5 år siden der var rød alarm uden grund pga af det)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

De har haft en hele del tilfælde af ece i udlandet i år. Jeg har hørt om mange hvalpe især det har remt. Det er mest hvalpe og ungdyr der bliver remt, ud fra hvad jeg har fundet ud af.
Hvad farve er hendes aføring? for den skal være grøn og klistret mener jeg får at man ved det er ece. Men man kan give pencelin for det. Dog skal det siges at hvis det er ece så er det meget smittefarligt. Derfor skal du hvis det er det. Ikke lade dine dyr komme i nærheden af andre ildere før de har gennemgået en behandling..

Men dyrlægen vil helt sikkert kunne give dig nogle svar på det.
Held og lykke  :)

naja6400

tak for alle jeres svar.. men igår imorges da jeg vågnede var lille snowy sovet ind  :'(
det gik meget hurtigt,nåede ikke engang til dyrelæge med hende.. snøft..
tror i ikke jeg ska få hende obduceret?? når det er gået såå  hurtigt..
da jeg fandt hende havde hun masser af afføring ved numsen ...
det kunne godt minde om coli,men det kan hun  da ikke dø af så hurtigt..

cibatuchsi

kan desværre ikke svare dig da jeg ikke har haft nogen af sygedommene tæt på. men vil blot skrive det gør mig ondt at du har mistet hende.
personligt ville jeg ønske at vide hvad hun døde af og lade hende blive  obduceret, især hvis der er mulighed for det er pga noget der smitter.

endnu engang: det gør mig meget ondt at læse du mistede hende.

R.I.P snowy