Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Så har vi gjort det igen

Startet af ilderhjemmet, 10. November 2009, kl. 10:56

ilderhjemmet

- dennegang "kun" i pleje

Ilderen har været langtidsindlagt på dyreklinik - dårlig pleje, dehydrering samt en mulig madforgiftning - vi fik en opringning, fra en veninde som sammen med sin dyrlæge spurgte om vi ku' ta' ham i pleje, ilderen er i rimelig bedring, men men, han er meget tynd, vi kan mærke hans ribben, kraveben, faktisk hele hans skelet. Han spiser nogenlunde, men skal lave douksoap til ham idag samt at vi giver vand med sprøjte, han er ikke god til at drikke ca. 1 dl i døgnet.

Mit spørgsmål er lige - hvor meget væske skal en ilder ha' i døgnet???
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Black Diamond

Ej hvor er dejligt at høre at i har givet plads for sådan en lille stakkel. I har virkelig et hjerte af Guld <3

ilderhjemmet

Tak Maria, men vi kan bare ikk' la' vær' de små ballademagere har helt og holdent stjålet vores hjerter og vi hjælper gerne hvor og hvis vi kan.
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

ilderhjemmet

Er der slet ikke nogen der ved hvor meget en ilder max må få af væske??

Det jeg tænker på er, at hvis vi (mennesker) får for meget væske tisser vi alle vitaminer og mineraler og salte ud af kroppen og det er livsfarligt, det skulle jo nødig ske for ny ilder
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Namilla

Jeg ved det desværre heller ikke, men I kan jo som en sikkerhed give noget af væsken som elektrolyt-blanding. På den måde sikrer I i hvert fald at natrium-kalium-balancen ikke går fløjten...

AlisVolatPropiis

"You should try to get your ferret to drink about fifteen milliliters of the solution every three to four hours (if your ferret is not drinking any fluid on his/her own)."

http://www.everythingferret.com/caring_for_a_sick_ferret.htm

Der står også mange andre gode råd :)

Masa

Citat fra: ilderhjemmet Dato 11. November 2009, kl. 11:41
Er der slet ikke nogen der ved hvor meget en ilder max må få af væske??

Det jeg tænker på er, at hvis vi (mennesker) får for meget væske tisser vi alle vitaminer og mineraler og salte ud af kroppen og det er livsfarligt, det skulle jo nødig ske for ny ilder

Ildere drikker mellem 75 og 100 ml vand om dagen.
Det kommer selvfølgelig an på hvad de spiser (tørfoder - mere vand), luftfugtigheden...
Jeg håber det hjælper  ;)

ilderhjemmet

Tak for jeres svar.

Jeg har kontaktet dyrlægen som har behandlet ham, han har tabt 30gr fra i mandags  :(, til trods for at vi har givet douksoap hver 4. time samt væske, udover douksoap spiser han kattevådfoder som dyrlægen har givet ham  (Hill's Prescription diet) men ikke meget.
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

katja

hej jeg havde også en tynd ilder, hun fil recovery fra royal canin, det er beregnet til hunde og katte der er underernæret eller lige er blevet opereret, en voksen kat får dækket sit behov ved 6 tsk på dag, måske det kunne få han til at tage på, konsestensen er tynd, så det kan evt gives med sprøjte direkte i munden, samtidig er der jo væske i det
ejer af 7 dejlige trolde,

ilderhjemmet

#9
Tak Katja for dit råd :), det vil jeg lige tag' med dyrlægen.

Hans Afføring er ved at blive mørktslimet, suk, han slæber en del med bagbenene, er bange for at vi har fået ham for sent  :(

Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

cibatuchsi

puha det lyder altså ikke godt.
håber da han står til at redde.
arme lille dyr, det er fandme godt i har fået ham hjem

Malene

Det lyder bestemt ikke godt. Hvis han stadig er dehydreret, ville jeg sende ham til dyrlæge igen.
De gange min ene ilder har været dehydreret (pga. forstoppelse) og haft besvær med at gå og stå, er han røget fluks til dyrelægen, hvor jeg begge gange fik at vide at han skulle indlægges og det ikke var sikkert han overlevede.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

FerretParadise

Åh hvor forfærdeligt. :(

Jeg vil krydse fingre for den lille dreng.
Ann Hillerslev.

AlisVolatPropiis


ilderhjemmet

Har lige talt med dyrlægen, jeg skal stadig "bare" observere ham til imorgen, hvis han så stadig taber sig skal vi så finde ud af hvorfor han taber sig.

Fortalte dyrlægen at vi giver ham douksoap hver 4. time, dette syntes hun var en dårlig ide, men hun vidste ikke hvad det var- så det forklarede jeg hende, tror ikke at hun er den store viden om ildere fordi han gik på Hø da han var indlagt  :o, har sådan en lyst til enten min egen dyrlæge eller Allison, det "må" jeg bare ikke  :(, han er også begyndt at lugte anderledes, kan ikke definerer lugten, lidt surt måske (ikke råddent), bare anderledes end fra igår.

Han er stadig dehydreret, dette har jeg også sagt til dyrlægen, vi skulle bare lade ham selv drikke  :X, dette gør vi selvfølgelig ikke  :P

Dog er der lidt positivt, Han trisser lidt rundt sammen med Filine og Lille Fis og nårQuark er indendørs er de også sammen, det går rigtigt godt. Han er også meget nysgerrig og alt skal undersøges, i den udstrækning kræfterne kan holde til, han hopper gerne fra sofa til gulvet. Nu skal han lige have lidt douksoap og væske, så skal jeg på job og Skipper overtager  :fnis:
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet