Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hårløs hale - hvad er galt?

Startet af Mewz, 4. December 2009, kl. 12:28

Mewz

Lusen har mistet langt de fleste hår på sin hale. Det er sket mens de to har boet hos mine forældre (under min flytning) og fået noget andet foder end de er vant til (de er vant til Olivers og har fået dyrehandlerens ilderfoder noget af tiden) og ikke helt har fået den vanlige udetid.

Håbede at det var noget pelsskifte og at det ville se pænere ud nu hvor han kom tilbage til gamle madvaner og konstant opmærksomhed, men halen er lige så hårløs som før. Desuden kradser han sig temmelig meget - han har ikke lopper.

Den dyrelæge jeg er tilknyttet til, bor i den anden ende af Sjælland og da jeg endnu ikke har fundet én herinde i byen, ville jeg lige høre jer om hvad det kunne være, inden jeg udsætter ham for en lang, lang køretur.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

cibatuchsi

fedthale er det eneste jeg lige kan/vil skyde på.
prøv at søg på ordet fedthale så kommer der nok lidt frem om det.

Soelberg`s SUN ferret

ja jeg vil også sige fedthale. Det med at han kradser sig kan måske være tør hud

Mewz

Har godt tænkt på at det kunne være fedthale, trods det at jeg aldrig selv har haft det inde på livet. Kan de behandles?

Jeg tager mig lige en googling. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Mewz

Kan ses at det kan behandles ved vask med hibiscrub. Nogle erfaringer?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Soelberg`s SUN ferret

nej jeg har ingen erfaringer med dette produkt. Her får det bare lov til at være i fred, med håbet om snarligt forsvinden igen

lille_jill

Chucky's fik jeg væk på 7 dage. efter 14 dage kunne man slet ikke se spor af fedthale. Jeg vaskede hans hale med ildershampoo de første par dage og så skrubbede jeg den i 5 dage med en neglebørste og mediscrub 2 gange dagligt.

Starshineferrets

"fedthale" är tyvärr ofta ett tidigt symptom på binjuretumörer. Hur gamal är han? är han kastrerad och isåfall när kastrerades han?
Visar han uttunning utav pälsen någonn annanstans (på bakdelen av kroppen i första hand)

Black Diamond

Fiona havde en hel bar hale i sommers. Jeg valgte denne gang at lade den være. For det er ikke så nemt at gnuppe halen med en ilder der bare vil væk når man er alene om det. Men har ellers gjort det før. Der hjalp det. Men hvis jeg stoppede med at vaske med korte mellemrum så kom det tilbage. Fiona har fået hele sin hale tilbage nu efter hun fik vinterpels.

Shamua

Mikka har det meste af sit hår på halen.. da jeg fik ham havde han næsten ingen men jeg valgte at gøre ingenting og vente på han skiftede pels. nu har han skiftet og mangler stadig hår på halespidsen

Hvad vil i så rådde mig til? Vaske/gnubbe spidsen, eller vil han måske tabe resten af hale hårene? Han har iforvejen sart hud.

Vh. Marianne

Starshineferrets

sommarsvans (fedthale som ni kallar det) kommer tillbaka vid pälsbytet om vinter, det är normalt. men man bör vara uppmärksam på en iller som tappar sin päls efter bytet till sommarpäls, under hösten eller vintern. sedan bör man vara uppmärksam ändå, eftersom det kan vara ett tecken på binjuretumörer, även om de inte får andra symptom på flera år.

Anne

Jeg har før haft held med at give lidt ekstra b vitamin i en uges tid og så fik de pels igen. Men jeg må indrømme at nu har jeg haft så mange fedthaler at jeg stort set er ligeglad. Det går jo væk igen.

Mewz

Har vasket halen med mediscrub i nogle dage nu og kan se at hårene er ved at vende tilbage. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

tzari

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner