Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ildere og tobaksrøg

Startet af Soelberg`s SUN ferret, 5. December 2009, kl. 09:21

Soelberg`s SUN ferret

kunne egentlig godt tænke mig at vide noget mere
i forhold til ildere og tobaksrøg/kræft

Er der en øget tendens til at ilderne får kræft hvis der bliver røget i deres nærhed

Jeg er selv rimelig hysterisk med tobaksrøg her i vores hjem, men nu er vi også begge ikke rygere.
Jeg har ikke selv haft ildere der er døde af kræft

Julie

Min far ryger og min bror gjorde også da han boede hjemme. Jeg har undladt at stemme da jeg ikke har mistet en ilder endnu

lille_jill

jeg er dybt hysterisk med røg hjemme hos mig selv. På udebane er jeg ikke så sart, men kan ikke lide at nogen skal sidde med en smøg i den ene hånd og en ilder i den anden

Bawa

Jeg ryger ikke og har aldrig gjort det .. Men Steffen gør.
Han ryger dog kun i stuen, og han husker at lufte godt ud.
Vi har ikke prøvet at en ilder er død af kræft.

Det er virkelig et spændende emne det her :ja:

Line

Nu ryger jeg ikke og har ikke haft ildere der er døde endnu...
Men hvis jeg har venner forbi der gør bliver de henvist til køkkenet med åbent vindue og lukket dør ind til stuen.

Shamua

ingen må ryge i mit hjem og sådan er det bare! så må de gå udenfor, og det gør de også.

Jeg er RET sikker på at røg kan medvirke til lungekræft hos ilder ligesåvel som hos mennesker. Det er faktisk farligt for dem, da det er passiv rygning, og det eneste de for ind i lungerne er det tjære og de giftstoffer som er i røgen. Min farfars hund døde af lungekræft. Det var pga. passiv rygning. Den lunger var helt sorte ligesom rygerlunger er.   

Så ingen røg i nærheden af mig eller mine ildere. Jeg undgår så vidt røg som muligt. Ryger folk til en fest går jeg væk fra dem. Kald mig bare hysterisk, MEN jeg skal ikke nyde noget.!

Vh. Marianne

Black Diamond

#6
Jeg ryger godt nok. Men kun i stuen. Og jeg lufter ud hver dag. Kender mange andre der har røget hele deres liv der har hund eller katte, og de har aldrig haft dyr der har været påvirket af det. Men allgevel tror jeg da det påvirker dem. Jeg har snakket med en dyrlæge om det engang. Han sage at det var sjældent han fik dyr ind der var syge af lungeproblemer eller kræft pga af røg. De har tit ander ting også, så det kan ikke fastlåses på kun at være røgen. Men alligevel tænker jeg meget over det i min hverdag. Vil ikke mine dyr eller børn skal lide under min vane.

Amazing Ferret

Jeg ryger ikke og hvis man skal ryge her hos mig så er det ud på altanen - både jeg og min hund er allergiske

Jeg har mistet en ilder til lungekræft(mente dyrlægen), der blev aldrig foretaget en obduktion. Om hans tidligere ejere røg, det ved jeg ikke. Jeg fik ham da han var ca 2 år og måtte aflives et ½ år efter jeg fik ham

Peewit

Her hjemme ryger kæresten, men han må KUN ryge ude på altanen og det samme gælder alle andre, der kommer på besøg. Jeg er totalt anti-rygning og kan slet ikke udstå at være i nærheden af røg. Derfor synes jeg heller ikke mine dyr skal og især ikke når de ikke selv kan sige fra.
For mig er det ikke vigtigt, hvor stor sandsynlighed er for at mine dyr skulle blive påvirket af evt. passiv-rygning, det vigtige er at sandsynligheden er der og så længe det er tilfældet så vil jeg ikke have det på min samvitighed, at de skal "lide".
Jeg har mistet min lille pige til kræft, men det var binyrekræft og derfor ikke relevant i denne sammenhæng. Det var den væreste oplevelse i mit liv, og kan da kun gisne om, hvor frygteligt det måtte være, hvis jeg mistede en mere pga. mine dårlige vaner.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Malene

Interessant tråd!
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stemme. Jeg har endnu ikke haft en ilder der er gået bort.
Da jeg var ryger, var jeg meget obs på at lufte ud, men jeg er heldigvis holdt op (efter mange mange år) og udover mit helbred, var mine dyr da også den primære grund til mit rygestop.
De dør måske ikke nødvendigvis af kræft pga. passiv rygning, men jeg tror helt sikkert det påvirker dem og KAN give dem kræft.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Citat fra: Malene Dato  5. December 2009, kl. 22:40
Interessant tråd!
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stemme. Jeg har endnu ikke haft en ilder der er gået bort.
Da jeg var ryger, var jeg meget obs på at lufte ud, men jeg er heldigvis holdt op (efter mange mange år) og udover mit helbred, var mine dyr da også den primære grund til mit rygestop.
De dør måske ikke nødvendigvis af kræft pga. passiv rygning, men jeg tror helt sikkert det påvirker dem og KAN give dem kræft.

Nej, de får ikke nødvendigvis kræft af passiv rygning.. men chancen er der. Derudover er det helt sikkert at de får nedsat lungekapacitet.


Vh. Marianne

Shamua

Jeg ser rygning som en måde at nedbryde andre på langsomt, og ville i princippet være det samme som at give en p-sprøjte der KAN give kræft. Vi giver jo heller ikke dem nogen form for medicin, som vi ved KAN være skadelige for dem.

Ved at der nok er større chance for at få kræft ved p-sprøjter, men bare lige for at komme med et eksempel  :-$


Vh. Marianne

PiaLyng

Jeg ryger ikke - men steffen gør og min svigermor..

Steffen ryger indendørs og vi lufter ud dagligt..
Dog vil han stoppe (ihvertfald skifte til sådan en e-cirgarette) - pga jeg hader røgen og pga af dyrene :).

Jeg har ikke stemt.

Starshineferrets

Jag är rökare, men jag röker enbart under min kraftiga fläkt i köket. och aldrig när det är illrar nära mig. Har flera vänner osm är känsliga mot tobaksrök, och de har konstaterat att det aldrig luktar rök i mitt hem. *älskar min fläkt*

Det är faktiskt konstaterat att passiv rökning är precis lika farligt för iller som för människor

FerretParadise

Jeg ryger ikke, men har desværre haft et par ildere der blev aflivet pga kræft.
Jeg har et par veninder der ryger, og jeg er ikke hys, så de må godt ryge i min stue. Dem der ryger mest af dem, kommer for det meste om aftenen, og da er mit ene hold på altanen, og det andet er så et eller andet sted i lejligheden. Hende der kommer mest om dagen, ryger måske en enkelt, nogle gange ikke nogen.
Ann Hillerslev.