Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Tidlig kastration = cancer

Startet af Lena og Peter, 8. December 2009, kl. 20:46

Lena og Peter

Jeg var hos vores dyrelæge i dag og vi begyndte at snakke lidt. Jeg fortalte at Laban blev kastration tidlig og at det selvfølgelig bekymrede os lidt, da vi jo tit læser på forums at et øger risikoen for cancer.

Dette var vores dyrelæge dog ikke helt overbevist om, da det jo med hunde har den modsatte effekt. Så hun spurgte om dette var noget der var dokumenteret, at tidlig kastration skulle medfører cancer.

Og det er så her, alle i altvidende ilden mennesker kommer ind i billedet.

Er det nogle der ved om noget sådan findes, eller hvem vores dyrelæge skal henvende sig til, hvis hun gerne vil vide lidt mere omkring ilder og hvad der øger risikoen for cancer.

Bawa

Uhh, spændende! Jeg holder lige skarpt øje med denne tråd! :)

AlisVolatPropiis

There you go :)


CitatResearch has shown that adrenal disease occurs as a result of neutering (spay or castration). The exact reason for this is somewhat complex but in simple terms; when the ferret is first neutered it no longer produces sex hormones and consequently there is no sex hormone negative feedback to stop production of other hormones in the brain, specifically luteinizing hormone (LH) and as a result blood levels of LH are high. This excess LH continuously stimulates the adrenal gland and with time results in the cell changes (hyperplasia or tumor cells) associated with ferret adrenal disease.
http://www.petcarevb.com/wordpress/ferrets/ferret-adrenal-disease/

Og

CitatAdrenal disease in ferrets is different than that seen in dogs, cats, and humans. In dogs, cats and humans, adrenal disease is associated with hyperadrenocorticism, characterized by elevated cortisol concentrations. In dogs, hyperadrenocorticism is more commonly associated with a pituitary tumor. In ferrets, adrenal disease is associated with elevation of sex hormone concentrations that usually are derived from a functional adrenal tumor or nodular adrenal hyperplasia. In some European research articles, adrenal disease in ferrets also is referred to as adrenal associated endocrinopathy (AAE) due to the multifaceted nature of the disease and its dissimilarity to hyperadrenocorticism in dogs.

(....) Early spay and neuter - In the United States, ferrets are neutered as early as 6 weeks of age,2,4 whereas early spay and neuter are not as common in other countries. Studies done to identify the presence of adrenal disease in sexually intact ferrets in the Netherlands showed a prevalence of 0.55%4 which suggests a correlation between adrenal disease and early spay or neutering.

Since the adrenal glands and the gonads are in close proximity during early development, undifferentiated gonadal cells may migrate in the embryo with the adrenal gland cells. These undifferentiated cells may later become functional steroidogenic cells.5,12 Current research studies have identified gonadal steroidogenic cells in adrenal tumors using markers such as inhibin-a, GATA-4 and estrogen.5

Surgical removal of the gonads is thought to reduce the appropriate negative feedback mechanism on the hypothalamic-pituitary axis. Thus, the functional gonadal cells secrete hormones in excess. Over time, the excess hormonal secretion, lack of negative feedback control, and an increase in lutenizing hormone (LH) stimulation likely leads to neoplastic transformation of these aberrant adrenal cells.

http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/johnson/index.php

Lena og Peter

Mange tak for hjælpen. Jeg viste det var her vi skulle hente hjælp   :ja:

AlisVolatPropiis

 :lol: :lol: :lol: jeg fandt også noget på lidt mere normalt sprog :D

CitatSpaying and neutering at a young age

Many large ferret breeders spay or neuter ferrets at the age of 5 or 6 weeks, which may cause the ferret's body to overcompensate for the lack of normal sex hormones. Adrenal disease has occurred in ferrets that are spayed or neutered after they have reached sexual maturity, but it is not nearly as common.

http://www.articlesbase.com/pets-articles/adrenal-disease-in-ferrets-causes-signs-treatment-prevention-389534.html

Stubba

jeg vil sige at min dyrlæge - i Ribe - sagde, at så længe man ventede til de var 16 uger gjorde det ingenting. Det var først før de 16 uger, at chancen for cancer var større.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

FerretParadise

Så tror jeg at jeg ville skifte dyrlæge, over til en der har mere forstand på ildere.
Ann Hillerslev.

Black Diamond

Citat fra: Rofus Dato  8. December 2009, kl. 21:51
jeg vil sige at min dyrlæge - i Ribe - sagde, at så længe man ventede til de var 16 uger gjorde det ingenting. Det var først før de 16 uger, at chancen for cancer var større.

Så ville jeg finde en anden dyrlæge ;) Ildere må ikke kottes før de er omkring et år helst skal man vendte så længe så muligt. For de udvikler sig indtil de bliver 1 år.. Og deres knogler vokser.. Hvis du kotter en ilder før riciker du at den ikke bliver særlig stor og det er også rigtig rigtig synd for den. Den er slet ikke klar til den slags der.

Lena og Peter

Citat fra: FerretParadise Dato  8. December 2009, kl. 21:54
Så tror jeg at jeg ville skifte dyrlæge, over til en der har mere forstand på ildere.

Hvem os?   For alle de andre dyrelæger vi har i nærheden, vil enten ikke rør ved ilder, er ligeglade med ilder eller også er det vores eget ansvar hvis de skal behandle dem.
Og hende vi har nu, er meget interesseret i at få merer viden, og har behandlet en del ilder får.

Lena og Peter

#9
Citat fra: Black Diamond Dato  8. December 2009, kl. 21:59

Citat fra: Rofus Dato  8. December 2009, kl. 21:51
Så ville jeg finde en anden dyrlæge ;) Ildere må ikke kottes før de er omkring et år helst skal man vendte så længe så muligt. For de udvikler sig indtil de bliver 1 år.. Og deres knogler vokser.. Hvis du kotter en ilder før riciker du at den ikke bliver særlig stor og det er også rigtig rigtig synd for den. Den er slet ikke klar til den slags der.

Og det er så her vores dyrelæge gerne vil vide hvor vi har disse oplysninger fra. Vi har hørt dem masser af gange herinde, og vi siger det også selv, men hvor kommer det fra? Er der nogle dokumentation på det? Eller er det bare noget vi regner med?

FerretParadise

Citat fra: ilderbanden Dato  8. December 2009, kl. 22:00
Citat fra: FerretParadise Dato  8. December 2009, kl. 21:54
Så tror jeg at jeg ville skifte dyrlæge, over til en der har mere forstand på ildere.

Hvem os?   For alle de andre dyrelæger vi har i nærheden, vil enten ikke rør ved ilder, er ligeglade med ilder eller også er det vores eget ansvar hvis de skal behandle dem.
Og hende vi har nu, er meget interesseret i at få merer viden, og har behandlet en del ilder får.
Nej hvis jeg havde en dyrlæge der sagde at der var okay at neutraliserer ilderene når de er 16 uger, så ville jeg skifte dyrlæge.
Ann Hillerslev.

Black Diamond

Jeg har kun dårlig erfaringer med dyrlæger der ikke ved nok om ildere. Min gamle dyrlæge havde nogle ilder udover mine. Og jeg var dum nok til at tro hun kunne operer dem også. Men det endte med hun var tæt på at dræbe to af mine dyr. Den ene med inde skader efter en strilition (staves) Hvor hun fik skået forkert og det endte tratisk for mine lille pige.  Det var en meget dyr og smertefuld oplevelse for mig den der. Så fandt jeg Allison. Og hun reddet min lille pige og jeg har brugt hende siden. Hun har også selv ilder privat.

Lena og Peter

Citat fra: FerretParadise Dato  8. December 2009, kl. 22:04
Citat fra: ilderbanden Dato  8. December 2009, kl. 22:00
Citat fra: FerretParadise Dato  8. December 2009, kl. 21:54
Så tror jeg at jeg ville skifte dyrlæge, over til en der har mere forstand på ildere.

Hvem os?   For alle de andre dyrelæger vi har i nærheden, vil enten ikke rør ved ilder, er ligeglade med ilder eller også er det vores eget ansvar hvis de skal behandle dem.
Og hende vi har nu, er meget interesseret i at få merer viden, og har behandlet en del ilder får.
Nej hvis jeg havde en dyrlæge der sagde at der var okay at neutraliserer ilderene når de er 16 uger, så ville jeg skifte dyrlæge.

Det har du helt sikkert ret i   ;)

Bawa

Ja man skal virkelig vælge sin dyrlæge med omtanke!!!!!! (uendeligt mange udråbstegn :P)

Lena og Peter

#14
Citat fra: Bawa Dato  8. December 2009, kl. 22:06
Ja man skal virkelig vælge sin dyrlæge med omtanke!!!!!! (uendeligt mange udråbstegn :P)
Så skulle du prøve at bo på Falster, Her er der flerer dyrelæger end ilder...