Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Forkølet :S ? og hjælp til dyrelæge.

Startet af philippeb, 24. December 2009, kl. 01:30

philippeb

Hejsa.
Jeg har været herinde og spørge lidt fordi jeg fik en ilder af ren impulskøb fra min kæreste.
Anede intet om dem, nu er det hele begyndt at falde på plads.

Dog!
Min "djosse" har været lidt udenfor med mig den senere tid.
(det er den eneste måde jeg har kunne finde for at "bonde" lidt med hende uden at skulle på skadestuen senere) :)

Men sneen har gjort det lidt svært.
Hun elsker sne, men fryser ret hurtigt, så vi har nøjes med 5 minutters ture hvor jeg ellers har haft en ekstra trøje udenpå hun kunne komme op i hvis hun nu frøs meget.

Så kommer jeg hjem idag efter julefrokos hos familien sent,
Høre lidt lyde men tænker ikke over det, indtil jeg kan høre det kommer fra hende af, og det lyder lidt som et host.
Hun hapser også efter mig når jeg giver hende vand, hvilket hun egentligt ku gør når hun er MEGET irriteret eller bare keder sig  :o
kan det være slemt og hvad burde jeg gøre ?

Nr.2
DYRELÆGEN!
Igen da min kæreste er lidt for dum til tider købte hun en ilder til mig fordi jeg så en på youtube og syntes de var kanon søde.
3 dage efter, står der en ilder hjemme hos mig.
I starten ville jeg returnere den men syntes simpelthen det var for ondt overfor min kæreste,
Nu er jeg rigtig glad for hende.
Men flere og flere ting dukker op som jeg læser om dem.

Jeg kan nemlig se hun IKKE er ørechippet.
Hvad ville der ske hvis jeg gik til dyrelægen med hende ?
Jeg lever fattigt på en su. har knap nok penge til migselv, så hvis jeg ligepludselig skal punge ud med 2.000-3.000 ville jeg være i økonomiske problemer.
:S - håber i kan hjælpe

Malene

Hvis hun hoster, ville jeg nok tage hende til dyrlæge. Det kan være hun har brug for en antibiotikakur. Ellers kan du prøve med lidt lunken kamillete :)
Ildere får ikke øretatoveringer, men en lille chip under huden. Det er dog ikke et krav at de skal have det. Heller ikke for at komme til dyrlæge :) Men det er selvfølgelig en god idé, hvis de (7-9-13) stikker af ;)
Og så ville en tur til dyrlæge i øvrigt slet ikke komme til at koste så meget.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Namilla

#2
Når du er på su, så synes jeg du skal få dig en dyrlægekonto... du kan få brug for at komme til dyrlægen med ilderen fordi den bliver syg, skal opereres eller noget helt 3... og så kan det være svært at finde så mange penge som du skriver... På et eller andet tidspunkt skal hun jo alligevel steriliiseres, og det koster mellem 1000 og 2000 kr alt efter dyrlægen... En dyrlægekonto er tilknyttet din almindelige bankkonto, og så får du banken til at føre et fast beløb over hver måned... jeg førte fast 200 kr. over, men hvis jeg så kunne se at jeg i en måned havde lidt mere til mig selv, så røg der flere penge på dyrlægekontoen... så har du altid penge til akutte dyrlægebesøg...og ildere er altså ikke billige i dyrlæge-regninger...de kommer hurtigt til at fejle noget... Jeg tror at jeg gennemsnitligt har brugt 1000 kr. om året pr.ilder, ikke medregnet sterillisation/kastration, på dyrlægeregninger... fx lungebetændelse, orm osv...

Mht host/nys, så hold hende godt varm og giv lunken kamillethe...men hvis det ikke bliver bedre i løbet af et par dage, så må du nok til dyrlægen og have pencillin, for det kan sætte sig til en lungebetændelse, og sådan en kan man ikke selv behandle...

Noget helt andet: jeg synes det lyder til at din ilder tit keder sig? Som jeg har forstået det, så får hun ikke lov at være i stuen (skrev du i en anden tråd), men kun i køkkenet? Og du skriver at hun bider når hun keder sig...
En ilder er ikke et dyr der kan passe sig selv... hun har behov for at du er sammen med hende (leger med hende) i mindst 4 timer om dagen... altså tid hvor du fx sidder på gulvet med noget legetøj... hun har ikke andre end dig, og hun bliver skør i hovedet, hvis hun ikke får kontakt... Jeg tror at mange af de bid du oplever, er fordi hun keder sig..hun vil have at du skal lege med hende... Evt. ville en anden ilder kunne underholde hende, men har du i forvejen problemer med at kunne betale dyrlægeregninger for hende, så bliver det jo ikke billigere at have to...

Lena og Peter

Dit næste problem er at du bor i Nykøbing Falster.   Her er absolut ingen dyrelæger der har forstand på ilder, så når du skal til dyrelæge vil jeg håbe du tænker dig om og tager til Vordingborg.. Her ved de en del og er meget interesseret i at vide mere. Dyrelægen her hedder Lene T...
Du skal også huske på at din ilder skal vac. mindst en gang om året..

Men har du spørgsmål eller problemer kan du altid skrive en PB, og så kan du evt. få vores telefon nr. da vi meget gerne hjælper hvis vi kan, og så bor vi jo også i Nykøbing, så der er ikke så langt...

God jul..

A_M_T >Team Unique Ferrets<

SKal lige huskes, hvis du har en tæve skal du ha hende steriliseret så hun ikke når at gå i løb! Eller P-sprøjte, men det ville jeg ikke anbefale.
Og det koster jo altså også lige lidt peneg hos dr.dyr. i hvert fald 1000kr og ofte en par hundrede mere!
Håber du finder ud af det!

philippeb

tak igen allesammen.
Er virkelig glad for at kunne komme her og få hjælp.
A_m_T
Hvad er en dyrelæge konto og hvordan funger den lige ^^ ?

Ilderbanden jeg skriver en PB til jer imorgen tidelig.

God jul allesammen.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: philippeb Dato 24. December 2009, kl. 14:21
tak igen allesammen.
Er virkelig glad for at kunne komme her og få hjælp.
A_m_T
Hvad er en dyrelæge konto og hvordan funger den lige ^^ ?

Ilderbanden jeg skriver en PB til jer imorgen tidelig.

God jul allesammen.

En dyrlægekonto er en konto du selv opretter i banken(opsparing) hvor du sætter lad os sige 200kr ind på en gang om måneden. måske 100kr er nok når du kun har et kræ. men hellere for meget end for lidt.

Så står der altid lidt penge hvis du får brug for det eller når hun skal vacsineres en gang om året!
jeg er selv studerende og sætter 200 kr. fr om måneden til dyrlægen. udover det så kommer selvf. foderet og andet jeg bruger dagligt som grus osv.

Med hensyn til sterilisation af hende kan du måske høre om der er andre i nærheden af dig eller som bruger samme dyrlæge som vil slå sig sammen, så får an som regel lidt rabat!


Annika

CitatHvad ville der ske hvis jeg gik til dyrelægen med hende ?
Jeg lever fattigt på en su. har knap nok penge til migselv, så hvis jeg ligepludselig skal punge ud med 2.000-3.000 ville jeg være i økonomiske problemer.

Der ville ikke ske noget med det. Det er ikke krav, at ildere mærkes, og man er også gået fra, at øremærke til at chipmærke. Det koster nok ca. 300 kr.
Jeg er også på SU og har også en seperat konto, som jeg sætter penge ind på til diverse ting og sager. Det kan være dyrlægen, foder osv.. Alle vigtige ting. Tror jeg sætter 400 ind pr. mdr. og det kan jeg altså sagtens klare.

Men hold hende varm og indendørs de første par dage. Bliver det ikke bedre, skal hun en tur til dyrlægen. Det vil nok koste dig omkring 500,- for et sundhedscheck + recept + peniicllin. Prisen varierer meget fra dyrlæge til dyrlæge.

Namilla