Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kan ildere godt have kronisk dårlig mave?

Startet af englefugl, 19. Februar 2012, kl. 22:57

englefugl

Min gamle tøs bliver ved med at have dårlig mave, og hun har været hos alison og er blevet behandlet med zoolac, og det hjalp kun en lille smule :( så forstår ikke hvad der er galt. Så derfor tænker jeg om der er noget der hedder "kronisk" dårlig mave?

dejligste

Jeg skal ikke gøre mig klog på en ilder kan få kronisk dårlig mave.
Men min gamle inder fik sart mave da han blev gammel, og min daværende dyrlæge anbefalede mig at prøve noget andet mad.

Jeg ved ikke om det kan virke i dit tilfælde, men jeg håber dog hendes mave snart bliver bedre.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Dark Crystal Ferret

#2
Ja, det vil jeg mene de godt kan. Der er flere historier herinde om dyr der har lidt af dårlig mave største delens af dens liv.
Og det handler ikke kun om dårligt fodder eller om dårlig pleje af ilderen. Faktisk tror jeg de eksempler jeg kender bedst, der har ejeren (hvor jeg selv har været en af dem) brugt mange 1000kr på dyrlæge behandling og undersøgelser i øst og vest for at finde en grund. Men der er somme tider bare ikke nogen ordenlig grund.. Om ikke andet, så ikke en man kan finde.

Oliver var en af dem der led af dårlig mave og vægttab hele hans liv. Han var til dyrlæge - også Alison, så mange gange og jeg var altid nervøs for ham. Han kunne tabe sig over 200g på en weekend. Havde næsten altid tynd mave, og hvis ikke han havde tynd mave, jamen så tabte han sig bare.
Jeg kæmpede for at holde hans vægt oppe. Men det var svært for han kunne tabe det hele igen, som sagt på en weekend.

Alison anede ikke hvad hun skulle stille op, og havde ingen god grund til hvorfor det stod sådan til med ham (men vi fandt så en grund til det her da han døde og blev obduceret)

Men jo, jeg mener godt de kan have kronisk dårlig mave. Og jeg tror ikke altid der behøves at være en åbenlys god grund til det.
Man skal tænke på der også stadigvæk er ting man ikke ved 100% om ilderne. Jeg ved der bliver forsket meget i mange ting, for at man kan forbedre deres livstil og for at finde de bedste behandlinger til dem når de bliver syge, og i hvilke sygdomme de kan få osv.
Men viden om ilderens sygdomme og sådan er stadig ret ny, og mange dyrlæger aner intet, eller kun meget lidt om ilder sygdomme og behandling.
Men jeg ved Alison er rigtig dygtig og ved utrolig meget om sygdomme. Det var også hende reddet Olivers liv op til flere gange.

Men jeg tror det bedste du kan gøre for din pige, er bare at holde ud. Give hende kærlighed, og pleje. Tage til dyrlæge når det er nødvendigt og så bare holde godt øje med hende.

mette11

Jeg vil mene at der altid er en årsag til dårlig mave. Men årsagerne kan være utrolig mange...måske tåler hun ikke det foder hun får? Måske har hun en infektion af en art? Måske hun har/har haft ece? Mulighederne er virkelig mange og nogen ildere er mere sarte end andre når det kommer til foder og andre påvirkninger. Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg tror ikke "bare" at en ilder har dårlig mave - jeg tror at der er en årsag til det. Men hvis det fex. er eftervirkninger af sygdom (som ece) kan de nok godt udvikle kronisk dårlig mave pga. de har taget indvendigt skade af sygdommen. Hvis det er pga. allergi, så vil det også fortsætte så længe hun udsættes for det hun ikke kan tåle.

englefugl

tak for svar alle sammen :)

Hun taber sig heldigvis ikke. Hun har næsten stabilt (med 10 g forskel indimellem) holdt vægten i al den tid vi har haft hende. Men aner som sagt ikke om hun kan have allergi osv. Hun blev tjekket af alison, og hun sagde at der intet var galt. Men at hun på grund af sin alder har forstørret milt. Så jeg ved ikke om det måske kan hænge sammen med den dårlige mave?

mette11

Der er mange ældre ildere som har forstørret milt, men det burde ikke give dårlig mave. Hvor gammel er hun?? Hvad får hun af foder?? Har du forsøgt med noget andet foder?

englefugl

vi købte hende af en familie for lidt over et år siden, de havde forsømt hende, så vi ved faktisk ikke med sikkerhed hvor gammel hun er  :( men Alison skød på at hun var mindst 4 år, hvis ikke 5. og de sagde at hun var et år dengang. Men vi giver barf næsten dagligt og så får de et tørfoder der hedder frettchen4you ferretastic. Men hun har også ret dårlige tænder, og har fået hevet nogle ud på grund af den forsømmelse.

lille_jill

Chucky har dårlig mave flere gange ugentligt i hans dårlige perioder. Har simpelthen opgivet at finde årsagen. Han får dog ikke andet end tørret kød, en smule olie og til tider æg + kød ved siden af sin tørkost og det har hjulpet en del. Han skal bare kigge på en tabt kagekrumme, så spasser maven helt ud.
Det har stået på, siden han var 10-12 uger gammel. Han fylder 5 i næste måned. Erklærer ham halv-død rimeligt tit, men på en eller anden måde, så klarer han de der maveture hver gang :)