Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

fodret

Startet af cibatuchsi, 17. November 2009, kl. 09:24

cibatuchsi

Ja til VIF vandt vi 10 kg foder mærket arion. vi lagde mærke til da vi havde fodret med det et stykke tid at vores dyr virkede tyndere end normalt, men da de var midt i pelsskifte tænkte vi ikke mere over det før et par dage efter.. da vi kommer hjem fra en weekend på Bornholm vejer vi hannibal da vi syntes han var blevet lige lovlig tynd. 1068 sagde vægten, tynd mave har han oz.. vi skyndte oz ud og købe nyt foder, lavede douksoap som de alle spise godt af og gav kyllinge lår. 3 dage efter vejer vi ham igen og vægten er da nede på 990 gram, skynder oz og ringe til alison og hun ville se ham med det samme. dommen er: et styks mave der er slået i stykker af fodret, så han fik en sprøjte med noget til at hjælpe på maven og så skal han have antibaotika i 8 dage.  Nu håber vi på at vægten vil begynde at stige igen her indenfor et par dage, ellers ryger han ind til alison igen og så må vi finde en måde at få mere vægt på ham.
Herhjemme er det i hvert fald sidste gang at vi fodre med Arion.
er der nogen der har gode tip til hvordan vi kan få mere vægt på ham må i gerne sige til.??!!
vi isoler ham i dag så vi kan holde øje med hvor meget han spiser. men syntes han står med hovedet i madskålen hver gang vi ser ham., så tvivler ikk på der kommer nok mad ind.

øv hvor har jeg det dårligt over at han han er syg, selvom vi jo ikke kunne vide at maden ville påvirke ham så meget. heldigvis påvirker det overhovedet ikke hans humør. han er lige så fræk, tosset og dejlig som altid. så han skal nok bliver helt fin igen.


lille_jill

Ej, hvor irriterende.. Jeg går ud fra, at ildere har forskellige maver, så hvad er godt for den ene, er meget skidt for en anden. Kender jo selv kun alt for godt til at have en ilder med dårlig mave.
Hvad med at give noget ekstra olie og noget tørret kød at gnaske i?

Men det er da for i øvrigt mærkeligt med Arion. Troede at det var et udemærket mærke. Kunne Alison fortælle mere om det?

Sulle

Puha det lyder da ikke rart.  :(
Nu kender jeg slet ikke Arion, men det lyder da ikke til at være helt super. Kan der havde været noget i han ikke kan tåle?
Det jeg har brugt de gange jeg har haft ildere hjemme der har været dårlige og har tabt sig, er bla. æggeblommer, og a/d dåsemad, eller recovery dåsemad fra Royal Canine. Men det har mere været når de var så dårlige at de slet ikke ville spise tørkost.

Så længe at han stadig er frisk, og at i kan se at han spiser, så tror jeg nok skal gå.  :) Bare husk at hvis nu han stadig har problemer med maven, kan der godt gå lidt før han begynder at tage på, selvom han faktisk er i bedring. Hvis maven er slået helt i stykker skal den først på rette køl igen, inden han begynder at optage maden helt optimalt igen.  :)

Jeg krydser fingre for ham!

PiaLyng

Jeg har haft samme oplevelse - hvor jeg har panikket flere gange. -Men har også skiftet foder - og alle maver ser ud til at være bedre end før.

Krydser fingre for dine dyr - især hannibal kommer på toppen :)! vi har jo skrevet om det her et par gange nu.

cibatuchsi

jill: vi skal helst holde ham fra kød indtil maven er på rette kurs igen.
tror oz det er meget forskelligt fra ilder til ilder. malou feks har taget på hvor de andre 4 ligger og svinger lidt med deres vægt. men hannibal er så den der er hårdest ramt.

sulle: han spiser, eller vil nærmere sige æder som en hest. så tror også selv på han nok skal begynde at tage på. men nu holder vi øje med vægten og kommer den meget længere ned så må vi håbe allison har andre ideer til hvad vi kan gøre/give ham. for de sidste par dage har han godt nok tabt sig meget, og det selvom han har ædt hill´s som de plejer at få. doucksoap, rådt kylling osv.  men nu skal medicinen lige ha lov at hjælpe og så håber jeg at jeg om ikke så længe kan skrive herinde at han er over 1 kg igen. (gerne snart)

cibatuchsi

Citat fra: PiaLyng Dato 17. November 2009, kl. 09:47
Jeg har haft samme oplevelse - hvor jeg har panikket flere gange. -Men har også skiftet foder - og alle maver ser ud til at være bedre end før.

Krydser fingre for dine dyr - især hannibal kommer på toppen :)! vi har jo skrevet om det her et par gange nu.
ja det har vi, og det er rart at vide at dine alle har det godt igen...ss
selvom han har det godt og er sund som han skal være(i følge allison) så gør det smadder ondt at se og vide at han taber sig så meget.

PiaLyng

Citat fra: cibatuchsi Dato 17. November 2009, kl. 09:54
Citat fra: PiaLyng Dato 17. November 2009, kl. 09:47
Jeg har haft samme oplevelse - hvor jeg har panikket flere gange. -Men har også skiftet foder - og alle maver ser ud til at være bedre end før.

Krydser fingre for dine dyr - især hannibal kommer på toppen :)! vi har jo skrevet om det her et par gange nu.
ja det har vi, og det er rart at vide at dine alle har det godt igen...ss
selvom han har det godt og er sund som han skal være(i følge allison) så gør det smadder ondt at se og vide at han taber sig så meget.

Det er meget smertefuldt at se et sundt og rask dyr tabe sig så gevaldigt som hannibal har - og som min freja.. Freja er kun skind og ben og så en lille tyk mave nu :). Men er overbevist om at hun snart er på toppen - og forhåbenligt ser pænere ud i sin vinterpels.

FerretParadise

Jeg har engang for nogle år siden prøvet Arion 1 gang, og min erfaring var, at det var et lortefoder.
Mine dyr tabte sig, deres pels blev tør, trist og skinnede ikke længere.

Jeg håber at Hannibal hurtigt kommer på ret køl igen. ;)
Ann Hillerslev.

cibatuchsi

det er godt nok heller ikk et foder vi vil gå ud og bruge penge på.
tak ann håber også han snart er helt på toppen igen. selvom han hader mig lige nu fordi jeg tvinger ham til at tage sin pille...gg

Anne

Jeg har så gode erfaringer med arions killingefoder. Det er lnge siden de fik det men da de gjorde var de fine med lækker pels og ikke så mange pøller i pakken. Synd i havde en dårlig oplevelse med det.

ilderhjemmet

Såvidt jeg husker fik vi også Arion men det blandede vi heldigvis op med deres normale foder.
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Black Diamond

Altså jeg har ikke selv brugt det. Og jeg har heller aldrig overvejet det. Men jeg er da glad for at høre det her nu. Nu er jeg helt sikker på jeg heller aldrig kommer til det :X

Men jeg har oplevet det samme med nogle andre foder, som ellers var fine til at begynde med. Men med syge dyr og hvalpe i familien, så stoppede det pludselig med at være godt, fordi de jo havde brug for at få fedt på kroppen, eller beholde det de havde. Det endte også med at jeg valgte så at gå over til at blande flere typer så det hele passede til de dyr jeg havde.

Men tak for oplysningen :)

AlisVolatPropiis

Puha hvor skrækkeligt altså  :(

Men jeg tror nu ikke det er foderet selv....det er nok lidt mere bare en dårlig kombi

Anne

Det eneste foder jeg nogensinde har haft seriøst dårlige erfaringer med er et foder som rigtigt mange andre bruger. Jeg tror også det kommer meget an på dyrene og andre forhold. For jeg har haft flere dyr på arions killingefoder og som sagt var det en rigtig god periode og jeg ville ikke tøve med at bruge det en anden gang.

Black Diamond

Citat fra: Anne Dato 18. November 2009, kl. 01:32
Det eneste foder jeg nogensinde har haft seriøst dårlige erfaringer med er et foder som rigtigt mange andre bruger. Jeg tror også det kommer meget an på dyrene og andre forhold. For jeg har haft flere dyr på arions killingefoder og som sagt var det en rigtig god periode og jeg ville ikke tøve med at bruge det en anden gang.

Det er også derfor jeg er begyndt at blande! Bruger den der foderplan på Ilderforum og finder de foder med de ting mine dyr har behov for.