Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Tør hud (skæl?)

Startet af Danja, 3. December 2009, kl. 08:43

Danja

Har lige opdaget at Daisy klør og "lopper" sig meget, og efter at have tjekket hende igennem så jeg ar hun har tør hud og det der ligner skæl. Hendes pels virker også noget tør.

Hvad kan jeg gøre for at få hendes hud og pels fin igen?

Hun bliver fodret på RC killingefoder, får fiskeolie i hendes mad og så får hun noget vitamin pasta der hedder Nurish UM til katte. Hvordan kan det være at hun pludselig får skæl? Er der noget jeg skal gøre anderledes?

lille_jill


Danja

Citat fra: lille_jill Dato  3. December 2009, kl. 08:45
Har du badet hende?

Hun var i bad for ca en måned siden (måske lidt mere) efter at hun var faldet ned i mit wc, ellers har hun aldrig været i bad

Danja

Hov, glemte lige at sige at hun fik en p- indsprøjtning for et par uger siden, ved ikke om det har noget at sige?

Shamua

Jeg ved ikke om sprøjten giver tør hud, men jeg ved at olien ikke er nok mod tør hud hvis der ikke er både omega 3 og omega 6 i. Mikka havde også tør hud, og kløede sig konstant. Jeg snakkede med dyrlægen og hun gav mig noget olie som indeholdt omega 3 og 6, og allerede én uge efter var hans hud blevet meget bedre. Det giver også god næring til deres pels. Efter 8 uger behandling skulle pelsen være så god som "en baby numse"  :fnis:

her er et billede af de jeg fik af dyrlægen:


Det hedder Viacutan plus (til hund og kat). Det kostede omkring 250 kr for 100 ml, så det er ret dyrt - MEN det virker.
Et sprøjt skulle være nok til 10 kg dyr.

Vh. Marianne

Black Diamond

Jeg ved ikke om det hjælper på tør hud. Men jeg giver fast mine bvitaminer i deres vand. Det der man køber til fugle og gnavere. Det koster 23 kr i Kvickly mener jeg. Udover det giver jeg lakseolie til dem en gang om ugen. Der er alle de der omega ting i. Og så tømmer jeg også nogle gange nogle af mine egne fiske piller ud til dem som godbid. Ellers ved jeg også at Æggeblomme er godt for pels. Kender nogle der har fedtet pelsen ind i det og holdt det i i 3 min og så skyllet det ud. Det gør mange med deres race katte lige inden de skal til udstilling ved jeg. Man kan vist også få skel shampo til dyr...Men jeg er ikke sikker. Du er sikker på hun ikke har noget eksem så gør hun klør sig og har fået skæl? for det kunne være en mulig grund tror jeg. Hvis du bruger noget uden parfyme og bakke sand der ikke støver helt vildt. Det er nok lige det jeg kan komme på omkring det..

Shamua

Citat fra: Black Diamond Dato  3. December 2009, kl. 14:46
Jeg ved ikke om det hjælper på tør hud. Men jeg giver fast mine bvitaminer i deres vand. Det der man køber til fugle og gnavere. Det koster 23 kr i Kvickly mener jeg. Udover det giver jeg lakseolie til dem en gang om ugen. Der er alle de der omega ting i. Og så tømmer jeg også nogle gange nogle af mine egne fiske piller ud til dem som godbid. Ellers ved jeg også at Æggeblomme er godt for pels. Kender nogle der har fedtet pelsen ind i det og holdt det i i 3 min og så skyllet det ud. Det gør mange med deres race katte lige inden de skal til udstilling ved jeg. Man kan vist også få skel shampo til dyr...Men jeg er ikke sikker. Du er sikker på hun ikke har noget eksem så gør hun klør sig og har fået skæl? for det kunne være en mulig grund tror jeg. Hvis du bruger noget uden parfyme og bakke sand der ikke støver helt vildt. Det er nok lige det jeg kan komme på omkring det..

Er du sikker på der også er omega 6 i lakseolie? Tror jeg ikke nemlig, men er så igen heller ikke sikker på det.

Vh. Marianne

Black Diamond

Det ved jeg faktisk ikke om der er. Der står ikke hvilke omega ting der er i den jeg har. Kun at det er godt for pelsen og at de afhjælper gigt problemer og skæld og hudirritoner og afhjælpe feldning.. Men går da ud fra det, selvom jeg ikke er sikker. Er det ikke kun det til mennsker man tager nogle ud fordi de er forbudte og andre ind alt efter hvad hvad det er.. Man kan jo få fiskepiller med kun nogle af dem og andre med alle sammen.
Udover det kunne jeg da også forstille mig at det måske var det samme med olie til dyr. At de selv vælger det de kommer i??

Amazing Ferret

Jeg er ikke 100% sikker på det, men jeg mener der er både omega 3 og 6 i lakseolie - men ellers så brug fiskeoliekapsler til dyrene i stedet for, det gør jeg. Jeg køber bare de billige fra Coop - der både omega 3 og 6 i. De koster 17.95 for 150 kapsler

Malene

Der er både omega-3 og -6 i det jeg har, så det skal nok passe :)

http://www.henne-pet-food.dk/lakseolie.htm
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

torrhud kan även bero på att det är vinter, och att illern byter päls. då brukar de ofta klia sig.
Sedan kan även p-sprutan ha med saken att göra. Pälssbyte, tillväxt och kondition av päls hänger samman med kroppens hormoner. Och en p spruta ger ett överskott av hormoner i kroppen och kan på såvis göra pälsen torr elle ri sämre skick

Julie

Når Zeph har tør hud smører jeg ham ind i madolie. Han er godt nok fedtet i nogle dage, men hans får den lækreste hud og pels efter

Shamua

Citat fra: Julie Dato  3. December 2009, kl. 16:34
Når Zeph har tør hud smører jeg ham ind i madolie. Han er godt nok fedtet i nogle dage, men hans får den lækreste hud og pels efter

Hehe, kunne forestille mig hvor sød han måtte se ud smurt ind i olie  :fnis:

Vh. Marianne

Julie

#13
Citat fra: Shamua88 Dato  3. December 2009, kl. 17:17
Citat fra: Julie Dato  3. December 2009, kl. 16:34
Når Zeph har tør hud smører jeg ham ind i madolie. Han er godt nok fedtet i nogle dage, men hans får den lækreste hud og pels efter

Hehe, kunne forestille mig hvor sød han måtte se ud smurt ind i olie  :fnis:
ja han ser lidt betuttet ud :P

Danja

Citat fra: Julie Dato  3. December 2009, kl. 17:37
Citat fra: Shamua88 Dato  3. December 2009, kl. 17:17
Citat fra: Julie Dato  3. December 2009, kl. 16:34
Når Zeph har tør hud smører jeg ham ind i madolie. Han er godt nok fedtet i nogle dage, men hans får den lækreste hud og pels efter

Hehe, kunne forestille mig hvor sød han måtte se ud smurt ind i olie  :fnis:
ja han ser lidt betuttet ud :P

He he jeg tror at Lilli min anden pige ville eeeeelske hvis jeg smurte Daisy ind i madolie  :lol: