Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

sterilisation af ilder

Startet af Dampii, 28. December 2010, kl. 18:22

Eliza

De kan få et implantat som holder ca. 1-3 år eller de kan få en p-sprøjte (dog skal man helst ikke give for mange p-sprøjter). Nogle dyrlæger steriliserer også selvom de er i løb.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men jeg prøver at svare alligevel. Hvis tæven går i løb inden hun er 6 mdr, så er det ikke tilrådeligt at steriliisere. Så bør man finde på en måde at udskyde løbetiden (implantat, p-sprøjte eller v-hob), indtil hun er gammel nok til at blive sterilliseret.

cibatuchsi

hvad fandt du frem til mht Lone. ?

Lenac

Citat fra: Namilla Dato 29. December 2010, kl. 18:56
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men jeg prøver at svare alligevel. Hvis tæven går i løb inden hun er 6 mdr, så er det ikke tilrådeligt at steriliisere. Så bør man finde på en måde at udskyde løbetiden (implantat, p-sprøjte eller v-hob), indtil hun er gammel nok til at blive sterilliseret.
Det jeg mente var at hvis man ville vente med at stereliserer til ens hun var lidt ældre og mere af mangel på bedre ord moden lad os sige 1 år gammel, men hun beslutter sig for at gå i løb inden hun er 1 år? giver man så bare en p.sprøjte og venter med at lave indgrebet til sprøjten har virket lidt tid?
xoxo Malene <3

FerretParadise

I teorien ja, jeg ville dog meget hellere anbefale dig at give et implantat i stedet for, og så kan du jo steriliserer hende om 1 års tid.
Ann Hillerslev.

Eliza

Du kan risikere med en p-sprøjte at den kun holder få uger og tæven går i løb igen, så jeg ville også klart vælge et implantat. Det er jo heller ikke forbundet med kræft som en p-sprøjte er, ja det er jo egentligt forebyggende som FerretParadise skriver.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#21
Chorulonsprøjten indeholder ingen direkte hormoner, ligesom suprelorin heller ikke gør (jeg tror faktisk de bygger på det samme?), og burde ikke være farligere. det eneste mankan sige er at de selvfølgelig får en lidt større dose på en gang end med et implantat der udskiller det langsomt, men til gengæld er den samlede dose i et implantat jo meget større.

Chorulonsprøjten får dem dog som regel til at blive falsk drægtige hvis de er i løb når de får den (og hvorfor skulle man elelrs give den), men det gør implantaterne også hvis ilderen er i løb når man får den.

Hvis man alligevel vil sterilisere med det samme, så er chorulonsprøjten fin. Er det fordi man gerne vil vente et år så er implantatet bedre, for med chorulonsprøjten sker det samme som hvis tæven blev parret md en vhob, og hun vil derfor gå falsk drægtig og i løb igen efter det.

Dampii

Jeg tror nok jeg vil give dem implantat så. Og har hørt at det ogs skulle være bedre at vente med sterilation til de var ældre, er det rigtigt ?

Anne

ja det er det, og hvis du gerne vil vente til hun er et år, så er et implantat klart den bedste løsning synes jeg

Eliza

Jeg gav implantat til min pige i løb og hun blev ikke falsk drægtig. At hun så var total hvalpesyg inden hun overhovedet gik rigtigt i løb er en anden ting  :lol: men det stoppede stille og roligt efter hun fik implantatet.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Begge mine piger var på vej i løb da de fik deres implantater, og jeg har intet kunne mærke på dem overhovedet.  :)
Jeg fik så også afvide, at gav man det når de var på vej i løb, så ville de ikke gå falsk drægtige.  ;)
Ann Hillerslev.

stine

Jeg vidste ikke man kunne give dem når ilderen er gået i løb, troede faktisk man skulle gi p-sprøjte først hvis de var gået i løb. Det er da egentlig super smart.


Jeg synes der er sket en yderst positiv udvikling på bare de 5 år der er gået siden jeg fik min første ilder:)

Eliza

Skal måske sige at Envy ikke var i fuldt løb men var begyndt at hæve op..  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dampii

Kan man så godt give dem implantat selvom de er i fuldt løb ?

AlisVolatPropiis

Det kan man i hvert fald :) min lille tøs fik et i onsdags og hendes hævning er nu næsten faldet :)