Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Førstehjælp til dyr.

Startet af Charlotte, 9. Februar 2011, kl. 18:13

Charlotte

Lone viser her hvordan man skal give hjertemassage til en ilder:

Lone har valgt at bruge hendes venstre hånd men det er ligemeget hvilken een man bruger. Tryk ind med tommelfingeren på den ene side af brystkassen (lige bag forbenene) mens resten af fingrene trykker ind på den anden side samtidig (også lige bag forbenene). I må endelig ikke trykke for hårdt for så brækker I ribbenene på ilderen.
Den eneste grund til at hun holder ham ved nakken med den anden hånd er fordi han jo er levende og ikke så "medgørlig" som en livløs ilder vil være.

Lone viser her hvordan man giver kunstig åndedræt "mund til næse" (mund til mund hos mennesker):

Man skal lukke munden på dyret med den ene hånd (så luften ikke bare smutter ud igennem munden) og puste forsigtigt ind i næsen. Da ilderen på billedet er levende satte hun ikke munden helt hen til næsen men det skal man.
HUSK at en ilders lunger er meget små så hvis du puster for meget, så blæser du lungerne ud på den. Så kun meget små pust.

Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet for at finde ud af hvor mange indpustninger og tryk man skal give og der er virkelig stor forskel på hvad de forskellige sider skriver. Derfor har jeg valgt ikke at skrive hvor mange og hvor tit så jeg ikke skriver noget forkert. Nogle steder skriver de intet om hjertemassage men kun at man skal give kunstig åndedræt. Hvis I er i tvivl, så spørg jeres dyrlæge.

Her er der lidt links til de sider jeg umiddelbart fandt mest interessante:
Dyrenes beskyttelse i samarbejde med Falck (PDF-fil):
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/fauna/Foerstehjaelp-til-dyr-201_low.pdf
Der er også en masse gode råd til andet førstehjælp end kunstig åndedræt.

Netdyredoktor:
http://www.netdyredoktor.dk/sw12380.asp

Dyrlægevagten:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=162/sprog=1/grp=3/menu=7/

Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Efter hvad jeg har lært af førstehjælp til mennesker, så vil jeg starte med hjertemassage (trykke nogle gange måske 6) og så give 2 indpustninger. Men det er min personlige mening.
Grunden til at jeg ville starte med hjertet er fordi man jo må formode at dyret lige har været i live og derfor har ilt i "systemet". Derfor er det vigtigste at få hjertet igang (det er det jeg lærte da jeg fik genopfrisket mit førstehjælp til mennesker i september 2010).

Og husk at HVIS I skulle få brug for det og får liv i dyret, så er min erfaring at der går længe før dyret reagerer efter det er genoplivet (selv trækker vejret). Bare så I ikke tror at dyret har været uden ilt for længe og dermed er hjernedødt (grøntsag) fordi det ikke reagerer med det samme. Der gik nok 10 minutter før Arthur hev det ene ben til sig og en times tid før han løftede hovedet da jeg kiggede til ham i buret. Og da jeg valgte at tage ham ud og se hvordan han havde det 5 timer efter det var sket, kunne han gå normalt rundt men var stadig træt (han havde bare sovet og sovet og sovet i de 5 timer). Dagen efter var han lidt træt men helt normal og legesyg igen.

Hvis I har nogle meninger/erfaringer så kom endelig med dem så vi kan få diskuteret det her igennem. Det kan redde vores dyrs liv hvis vi en dag står i situationen.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Jeg må hellere lige skrive at den Lone der viser hvordan man gør, er dyrlæge Lone Riberholdt fra Jagtvejens dyreklinik.
http://www.jagtvejensdyreklinik.dk/
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Shamua

Rigitg dejlig med sådan en tråd.

Jeg har været livredder (i svømmehallen), sidst jeg havde et førstehjælpskursus var i 2009, dengang hed det 5 tryk på hjertet og ét pust. Og når man skal trykke på hjertet skal man tælle 21,22,23,24,25.. Dette skulle være for at få den rigtige hjerterytme. Sådan lærte jeg det dengang, men "hvordan man skal gøre" ændrer jeg hele tiden.. Jeg tror det vigtigste er 3 gange så mange tryk ifh.t. pust :) sådan ca.

Hvis man er i tvivl om, at man puster for meget eller for lidt luft i ilderen, kan man tydeligt se på ilderens ribben og der kommer nok luft i lungerne.

Hvis maven begynder at puste sig op, så har man enten pustet for hårdt, eller for meget. Sådan er det hvertfald på mennesker :).. Det er farligt at puste får hårdt, da det giver undertryk i maven, og det resulterer i at mavesyren enten kommen op i lungerne eller i luftvejene :)

Vh. Marianne

lille_jill

Meget interessant :)

Personligt ville jeg nok aldrig turde det på en ilder, det ville aldrig gå godt. Tog engang førstehjælpskursus og var så dårlig til det, at min lærer kun lod mig bestå, hvis jeg lovede aldrig at forsøge at genoplive nogen.. Tror også at han mente ildere og andre dyr.

Anne

jeg har en bog hvor der står noget helt andet. jeg må lige få den fundet og skrevet det.

Kristine

Hvad gør man så når en ilder har fået noget galt i halsen og er ved at blive kvalt ?

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

FerretParadise

Man skal bare passe på, at man ikke puste for kraftigt. (Som Charlotte også skriver)
Pust som hvis du skal ha en fjer til at flyve.. Ilderens lunger er jo ikke ret store, så der skal ikke så kraftigt et pust til.
Ann Hillerslev.

Charlotte

Citat fra: lille_jill Dato 10. Februar 2011, kl. 00:51
Meget interessant :)

Personligt ville jeg nok aldrig turde det på en ilder, det ville aldrig gå godt. Tog engang førstehjælpskursus og var så dårlig til det, at min lærer kun lod mig bestå, hvis jeg lovede aldrig at forsøge at genoplive nogen.. Tror også at han mente ildere og andre dyr.

Hvis din ilder er død, er det så ikke bedre at prøve end bare at lade den være død? Havde jeg ikke prøvet (på trods af at jeg aldrig har lært det på dyr) så havde Arthur været død. Nu er han i live og rende båttende og glad rundt som om intet var hændt.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!