Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Steriliseret tæve, i løb igen :(

Startet af Dark Crystal Ferret, 17. Februar 2012, kl. 11:17

Dark Crystal Ferret

Som mange af jer ved modtog vi Angel lidt akut og før vi fik hende var vores kontakt med tidligere ejer ret minimal.
Men vi er glade for vi har Angel her nu (og Bomuld) og jeg vil lige slå fast at jeg ikke er ude på at være efter den tidligere ejer i denne tråd. Sket er sket og Angel og Bomuld er vores ansvar nu.

Men sidste år var vores kontakt med Angels ejer meget lille. Så da hun pludselig skriver til mig at Angel er i fuld løb, siger jeg til hende at ifølge vores kontakt må hun give Angel en p-sprøjte og så få hende steriliseret efterfølgende. Ejeren siger hun helst vil få Angel opereret med det samme. Men jeg forklare hende hvor risikofyldt en operation det er at steriliser en tæve i fuld løb. Og at det kan ende i et blodbad og Angel kan dø.
Det høre jeg så ikke noget svar til, før en lille uge efter, hvor ejeren skriver til mig at nu ligger Angel under operation hos hendes dyrlæge.
Heldigvis overlever Angel jo den operation og vi har en herlig og dejlig lille pige i dag.

Men, da jeg får Angel og Bomuld herud. Spørger jeg jo samtidig til deres vaccinations papirer osv. Og jeg får afsvide at den dyrlæge (som er den samme som opererede Angel) havde fortalt hende at det ikke var nødvendigt at vaccinerer en ilder, så længe den gik indendørs :S 

Med det samme ser jeg historien med Fiona Krystal for mig, og får mine bange anelser. Men Robert og jeg er enige om at det jo ikke behøves at gå så galt. Og vi slå koldt vand i blodet. Angel er jo en glad pige der ikke fejler noget og med Fiona kunne jeg jo se der var noget galt allerede få uger efter første operation.
Men alligevel holder jeg et vågent øje med Angel. Men håber på det bedste. For jeg KAN bare ikke stole på uerfarne dyrlæger!

i December lige da Irish og Pixel begyndte at gå i brunst. lagde jeg mærke til hvor interesseret begge drengene var i Angel, og det var faktisk mere interesseret i hende end vores avls tæver. Og det gjorde bestemt ikke min angst mindre for at den dyrlæge har misset et eller andet under den operation :(  Men da jeg kigger på Angel kan jeg ikke se nogen forandring, så jeg prøver stadig at holde mig selv på jorden.

I forgårs havde jeg så Angel oppe. Og ja.. Nu er hun altså på vej i løb. Der er en lille hævning bag på. Men hun er ikke rød på maven eller omkring hullet.

Jeg ved tilbage fra den historie med Fiona, at hvis ikke dyrlægen fjerner alt når de steriliser en ilder tæve. Så kan livmoren vokse ud igen. Og det har jo hele tiden været min største frygt efter jeg fandt ud af hvor lidt den dyrlæge som opererede, vidste om ilder.
Men nu ligner Fionas historie jo ikke Angels historie. Eller det håber jeg da ved gud ikke, for den var på alle måder forfærdelig :X

Men jeg kan jo ikke lade vær med at være urolig fordi jeg allerede har mistet en ilder sådan. Så jeg tog snakken med Robert i går, og viste ham Angel. Og vi blev enige om det var bedst at spørge jer herinde først. Da jeg føler mig lidt usikker på hvad der er bedst at gøre. Vi vil også kontakte en ilder erfaren dyrlæge på Mandag (Det er ikke så let med det i vinterferien)
Men indtil da ville jeg gerne have lidt mere erfaring omkring det så jeg ved hvad jeg skal være obs på. Især fordi jeg kun har prøvet det her en gang. Og det var på alle måder kun med dårlige erfaringer. Men det behøves det vel ikke at være vær gang. Det må vel kunne lykkes at det kommer til at gå godt og Angel ikke kommer til at få varrige mén af det resten af sit liv.

Det jeg så skal finde ud af nu, og som jeg vil høre jer om, er om man kan give en sådan en tæve en implantat, eller om livmoren skal ud igen? Angel skal ud af løb igen også hvis hun skal opereres. Og kan man så give hende en p-sprøjte.
Normalt er jeg imod p-sprøjter, men jeg aner mildt sagt ikke hvordan man får hende ud af løb. Og/eller om den nye livmor, er farlig for hendes krop og skal ud, og en implantat derfor er en midlertidig idé...

Jeg syndes det er så synd for Angel, hvis hun skal igennem en hel operation kun et år efter hun fik den sidste, men er der ikke anden vej, så må hun jo igennem den igen :(
Det gør ondt inden i mig og jeg har bare så ondt af Angel. Jeg har mest lyst til at når vi har fået behandlet hende nu her, at gå op til hendes x dyrlæge og smide regningen på hans bord. For jeg syndes det er under alt kritik af en dyrlæge at han kan gå ind i at opererer et dyr han slet ikke ved noget om. Jeg ville ønske der fandtes regler for den slags, for det er dyrene der er taberne i det her.

Men jeg håber nogle af jer kan fortælle mig et eller andet om hvad jeg kan gøre.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Ahr jeg tænker lidt på om du kan være sikker på hun overhovedet er forsøgt steriliseret? Den hvalpekøbere virker til måske godt bare at kunne ha bildt dig noget ind?!
Og hvis hun ikke et ordentlig steriliseret er jeg ret sikker på en ny livmoder ikke kan vokse ud, men han kan ha sjusket og ikke fjernet det det stadig kan lave hormoner så hun går i løb!

Håber det hele går!!!

Dark Crystal Ferret

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 17. Februar 2012, kl. 12:06
Ahr jeg tænker lidt på om du kan være sikker på hun overhovedet er forsøgt steriliseret? Den hvalpekøbere virker til måske godt bare at kunne ha bildt dig noget ind?!
Og hvis hun ikke et ordentlig steriliseret er jeg ret sikker på en ny livmoder ikke kan vokse ud, men han kan ha sjusket og ikke fjernet det det stadig kan lave hormoner så hun går i løb!

Håber det hele går!!!

Jamen det er jeg ret sikker på. For jeg fik jo kvitteringen for dyrlæge regningen.

Jeg ved fra den omgang med Fiona, at Alison snakkede om at hvis man fjerner livmoren på en ilder. Men ikke får det hele med ud. Altså hvis der mangler bare et lille bitte stykke. Så kan den vokse ud igen. Og det gjorde den på Fiona.
Hele hendes historie står flere gange herinde. Men kort fortalt blev hun jo opereret af en klaphat af en dyrlæge fordi jeg var dum nok til at tro at den dyrlæge jeg brugte til mine katte dengang jeg havde opdræt på dem, og som havde hjulpet mig så meget med dem. Helt sikkert også ville kunne hjælpe Fiona da hun fik livmor betændelse som 6 måneder gammel.
Det var en rigtig rigtig dum idé. Og dyrlægen fik skadet Fiona så meget under den operation at fiona levede i et smertehelvede, indtil jeg fik Alison til at kigge på hende. Og Fiona derfor fik en rigtig behandling. Men dog kun 1 år mere at leve i  :'(
Alison sagde dengang vi kom med Fiona sidste gang. At hendes livmor var vokset ud igen. Der var så også gået kræft i det, og vi prøvede med en Implantat dengang. Men det hjalp så desværre ikke.
Så i forhold til det Alison sagde dengang. Så ved jeg de kan vokse ud igen, hvis ikke dyrlægen fjerner alt når de opererer.
Jeg ved dog at de nogle gange kun fjerner æggestokkende. Og der vokser den vist ikke ud igen.... men her er jeg så ikke helt sikker.
Men hos Fiona var det nødvendigt at fjerne ALT. Hun var totalt kaos inden i da Alison åbnede hende jo.


Anne

Livmoderen vokser ikke ud igen, men det der er i det, er at hvis der er ganske få celler tilbage efter steriliseringen, så kan de begynde at reagere på de signalstoffer (og hormoner) der sendes ud når det begynder at blive forår. Ildere er jo meget følsomme overfor lys. Nå men det lille stykke væv begynder så at reagere med at udskille de stoffer som der normalt produceres i livmoderen (æggestokkene) og dermed går tæven i løb igen. Cellerne der er tilbage begynder så at vokse, så selv om hele livmoderen og æggestokkene selvfølgelig ikke vokser ud, så vokser det alligevel.

Det skal lige tilføjes at det ikke behøver være en dårlig dyrlæge, for det der bliver tilbage kan i første omgang være så lidt at det slet ikke er synligt for os mennesker.

Det man kan gøre er at få hende åbnet og få stykket fjernet. Det skal gøres af en dygtig dyrlæge og i løb, for ellers kan man sandsynligvis ikke se stykket (det hæver op når hun er i løb). Grunden til man skal fjerne det er at det vil blive ved med at vokse og det kan udvikle sig til kræft. Når hun så er åben og hvis man ikke kan se noget, så kan man jo tjekke binyrene da der jo er en lille risiko for at det er det der er galt i stedet.

Du kan også vælge implantatet, det burde bremse væksten i det væv der er tilbage, men risikoen for at det udvikler sig til kræft vil så stadig være der.

Dark Crystal Ferret

Jeg vil lige opdaterer her. Det har været lidt stresset på det sidste, så jeg har ikke haft tid og lyst til at skrive videre herinde.
Men opdatering skal i da ha´ :fnis:

Jeg har snakket med Lone fra Jagtvej nu. Det var hende vi var hos da vi fik vaccineret og chippet Angel hos før vi solgte hende som hvalp. Så hun kender Angel ganske godt. Og det tænkte jeg var godt i sådan et tilfælde her, + hun jo er en af de bedste ilder kyndige dyrlæger vi har på sjælland, og jeg føler mig 100% tryk ved hende.
Hun har givet os en tid til at kigge på Angels hævning bagpå. Men jeg kan se den ikke vokser, der er bare en lille hævning. Hun er stadigvæk ikke rød på maven eller noget der ligner. Så det virker ikke til noget betændelses halløj.

vi har som sagt fået en tid inde hos hende, og vi tager så derind med alle totterne. Lone mente vi skulle give hende en implantat og så se hvordan det gik. Zarfia vil få en implantat ved samme lejlighed. Og så vil jeg give Bomuld og Tjalfe og Felina et sundheds tjek nu vi alligevel skal afsted. Jeg syndes det ville være meget rat at vide at de alle samme har det godt og er helt sunde og raske. Og i Bomulds alder så tænkte jeg måske især det var en god idé. Tjalfe har for en gangs skyld ikke tabt sig igennem vinteren, og han har ikke haft mave problemer af nogen art, hvad så er første gang jeg kan huske mens jeg har haft ham. Han lider af noget periode mave et eller andet om vinteren og somme tider også om sommeren. Så er også lidt stolt af vores dejlige dreng og at han har formået at holde vægten siden i sommers :dans: :dans: Det er da kun gode nyheder.   

Men skal nok skrive igen hvad der sker med Angel, når vi har været inde hos Lone :)