Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Grøn flydende afføring!?

Startet af Julbert, 1. Marts 2010, kl. 17:45

Julbert

Er ved at være lidt nervøs for min lille Mille, hun har siden træffet i lørdags haft flydende grøn afføring? Hun drikker fint, men kan ikke helt finde ud af om hun spiser... når jeg giver hende en godbid tager hun den godt nok, men løber hen og gemmer den i stedet for at spise den. Hun virker noget træt - i hvert fald er der ikke så meget knald på som der plejer at være.. Nogen der ved noget om hvad der kunne være efter hende eller ander der har oplevet det samme? Afførigen har samme farve som hvis hun levede af græs eller andet grønt  :S
Er lidt nervøs ved det efterhånden så er begyndt at overveje dyrlægen... i hvert fald hvis det er det samme imorgen.
Har taget billed af afførigen, men kan selvfølgelig ikke finde hverken kabel eller bluetooth-dimsen så jeg kan få det lagt herind, men kan lige høre kæresten når han kommer fra arbejde om han kan finde det.

Ideer til hvad det kunne være, råd eller andet modtages meget gerne - er som sagt noget nervøs ved det efterhånden! :(

Amazing Ferret

Nogen ildere kan godt få lidt dårlig mave efter træf - prøv med noget zoolac eller aktivt kul

Julbert

^^ Ok, hvor kan jeg få fingrene i det så? -for så vil jeg da få købt det imorgen hvis det kan hjælpe på det og hun får energien tilbage...

Amazing Ferret

Begge dele kan købes på apotektet  :)

Julbert

Fantastisk, er næsten nabo til et apotek, så kunne ikke være nemmere! Jeg siger mange tak... håber det hjælper...

Starshineferrets

grön avföring betyder att de inte smälter maten som det skall, orsaken bakom det kan vara många men vanligast är stress, eller att de tex utsätts för bakterier som de helt enkelt inte är vana vid, sedan kan det självklart även röra sig om magsjuka. Det viktigaste att tänka på vid lös mage är att de inte blir uttorkade, det hände rfort hos illrar och kan faktiskt bli livshotande. Om du nyper henne i nackskinnet, och sedan släpper ner det, hur lång tid tar det innan det lägger sig helt?

Anne

Grøn afføring KAN være et dårligt tegn, og hvis hun samtidligt er fraværende og slap, så er dyrlæge ikke en dårlig idé. Hvis du vurderer at hun ikke er i fare, så er det fint at behandle selv med zoolac og aktivt kul, som erika skriver.
Det er vigtigt at hun ikke dehydrerer, du kan teste det ved at klemme (blidt) i nakkeskindet og hvis det ikke falder helt tilbage som det var før, så kan hun være dehydreret. Det er også vigtigt at hun ikke kun får vand men også mad. Ellers kan man putte en lillebitte smule salt og sukker i (revolyt/englevand) noget vand og give det, fordi vandet så bliver bundet i kroppen. Det er dog aldrig noget jeg selv har fundet nødvendigt nogensinde, da kjeg altid kan få lidt ducksoup i dem, og jeg ikke ønsker at give mine dyr sukker. Det er dog en mulighed i nødstilfælde.

pøj pøj med det. Det er garanteret bare lidt fremmede bakterier ovenpå træffet, det er meget normalt.

Julbert

#7
Har været meget opmærksom på hun drikker som hun skal, for hun netop ikke skal dehydrere.. Nu har jeg lige prøvet at hive i nakkeskindet, men må indrømme at jeg har svært ved at vurdere om det tager for land tid inden det falder på plads eller om det er normalt.. Indil nu har jeg bare sørge for, at vandskålen i buret og her i stuen er fyldt op så hun hele tiden har mulighed for vand og ellers tilbyder jeg hende det også indimellem, så jeg er sikker på hun får noget væske.

Er bare lidt nervøs, for hun har ikke den samme energi som før og hun sover meget - der plejer at være fart på og specielt lige når de kommer ud af buret - det er jo fedt at komme ud og rende i hele hytten, men nu går hun direkte over i deres tæppe, som ligger på gulvet og sover  :S - skal lige siges, at hun kommer dog engang imellem lige ud og kigger og går en tur rundt.

Anne

Det er bare vigtigt at hun får noget føde sammen med vandet, for hun skal bruge nogle af mineralerne i maden til at binde vandet i kroppen.

Dte lyder lidt som det My havde, du kan læse på ilderforum hvis det er og se om du kan genkende det?

NemoToft

Hej. Ej hvor trist for hende. Måske lidt stress mave? Nogle gange skal der ikke så meget til. Zoolac er godt og de fleste ilder basser elsker det. Prokolin er en lille smule bedre. Det har både mælkesyrebakterier og en stoppende effekt (noget ler-dims der er blandet i). Men det smager også af crap, eller måske af ler  ;) .
God bedring med hende.
Knus Dolly.
PS: Var Freja træt da i kom hjem lørdag? For hun sov jo faktisk ikke. Hun var alle steder  :)

Starshineferrets

Att en iller verkar slö och trött, ja allmänpåverkad är inget gott tecken. Illrar är oerhört duktiga på att dölja sjukdomstecken, så när de väl visar dem så betyder det oifta att något verkligen är fel. Jag skulle gissa på att hon är uttorkad. När du nyper i nackskinnet på en iller som inte är utorkad ska det lägga sig direkt på plats inom någon sekund. Tar det längre tid så är hon utorkad. Du kan pröva att få i henne vätskeersättning, men är hon väldigt uttorkad och har varit det ett tag, och fortfarande är slö skulle ajg rekomendera en tur till veterinär för att få i henne vätska under huden.

Julbert

Weee Mille har lavet en rigtig pølse! Lyder lidt mystisk at juble over godt nok, haha.. Men som i andre har skrevet, så var det åbenbart ikke rigtig noget alvorligt - heldigvis! Men der er kommet mere gang i hende igen, så alt er ved at være normalt igen.. dejligt!

Dolly - Ja, både Freja og Mille fandt sengen da vi kom hjem og så så jeg ikke mere til dem den aften, hehe, så de var godt brugt  :fnis: 

Sølvsten

He he det vil du sikkert komme til at juble over flere gange. Tror jeg har talt mere om afføring vedr. mine dyr end jeg gjorde da mine børn var små.

Godt at hun har fået det bedre

NemoToft


Julbert

Ja, det er så vendt igen nu desværre.. nu er det det samme flydende grønne stads og hvad der er endnu mere træls er, at Freja nu også er begyndt at ha noget der ligner :(
Har været på apoteket efter zoolac, men hvis der ikke snart sker nogen ændringer, så må de altså til dyrlæge - får ikke ro i mig selv før der er styr på om det ikke er alvorligt eller om det skulle være noget træls noget i hvert fald.


Øv.. og så stinker det da også bare jeg skal på arbejde om en halv time på sådan en højt hellig lørdag!


Men om ikke andet, så go weekend til alle.