Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Grøn flydende afføring!?

Startet af Julbert, 1. Marts 2010, kl. 17:45

NemoToft

Hej Julie. Godt du fik undersøgt pelstotternes afføring. Hvad bliver de behandlet med?
Jeg har prøvet at den ene ilder havde coccidier. Coccidier er også en protozo, i familie med Giardia. Som du selv skriver, kan det smitte nemt, via toiletbakken, dårlig rengjorte foder og vandskåle. Eller hvis ilderen tramper i inficeret afføring og vasker poten. Protozoer lever i fantastisk fin form ude i naturen. I vandpytter og især i de vilde fugles tarme. Da min ilder fik coccidier, havde de en stor have, de selv kunne løbe ud i. Og jeg havde da selvfølgelig et godt besøgt fuglefoderbræt, midt i haven  :X . 2 ildere og 2 katte blev alle undersøgt med afføringsprøver og kun den ene ilder var inficeret. Så bare det at vi tager ilderne med udenfor er en risiko for smitte med protozoer. Og selvfølgelig vil der også altid være en lille risiko for at vi kan komme til at smitte hinandens dyr, med alt fra virus, bakterier til protozoer, når vi mødes en flok. Og vores ildere er jo ikke så gode til at finde toiletbakkerne, når de er gæster  :) Man kan godt sige at de bliver nogle små sviner  >:|
Jeg håber Freja og Mille snart er frække og friske igen.
Knus Dolly.

Julbert

#31
Hej Dolly.
Ja, det var vist heldigt nok vi kom afsted til dyrlægen med dem... Hvor lang tid gik der så før din ilder var på toppen igen?
Pigerne skal jo behandles i 20 dage og nøjjj hvor de hader det! -og det gør jeg sådan set også, det piner mig lidt jeg skal tvinge det midicin-halløj i dem, det er de bestemt ikke tilfredse med!
De bliver behandlet med noget der hedder Panacur (kan jeg lige læse mig til :)).

Men jo tak, håber også vi får has på det Giardia, så de kan komme oven på igen.

NemoToft

Hej. Det er 2 generationer af ildere siden, ca 7 år tilbage. Jeg var næsten lige startet hos dyrlægen. Men jeg husker det som nogle ugers diarre, frem og tilbage i mild og noget slem grad. Nogle gange den grønlige og andre gange mere brunt og meget grynet. Min ilder blev ikke sløj, som Mille og Freja. Måske var det en mindre mængde af coccidier eller måske er giadia lidt mere belastende for ilderen. Min ilder blev behandlet med Esbetree, tror jeg nok det hedder. Der er et pulver middel til behandling af høns, med coccidie infektion. Men jeg husker det som, at diarre'en hurtigt forsvandt. Og mega besværligt at blande en lille bitte smule pulver op i vand og give en ilder, der ikke syntes det smagte godt. Og det var også flere uger.
Panacur er en ormekur, så det er en ret mild behandling for dine tøser. Så det er ikke den store antibiotika tur du er ude. Dejligt. Er det panacurvæske, piller eller pasta du har fået med hjem? De skal nok komme ovenpå.
Knus Dolly.

Julbert

Det er noget helt mælkehvidt væske de får, o,5 ml om dagen.. så det skal de have sprøjtet ind bagerst i munden - hvliket de jo som sagt er ret utilfredse med, men det skal jo bare gøres  >:|

AnneME

min ilder Diva, som vi fik i går (lørdag 7/8)

har i dag skidt lidt mørkegrøn dierra :S


Peewit

#35
Citat fra: AnneME Dato  8. August 2010, kl. 21:09
min ilder Diva, som vi fik i går (lørdag 7/8)

har i dag skidt lidt mørkegrøn dierra :S


Det sker tit at ildere får dårlig mave når de bliver udsat for en stressende situation. Og det er da bestemt en stressende oplevelse af flytte et nyt sted hen.
Men du skal selvfølgelig være opmærksom på om det er noget der fortsætter i morgen og så måske prøve at give noget zoolac. Og hvis det bliver ved så kontakt dyrlæge.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

AnneME

bare lidt sært at hun havde ik tynd mave igen og til morgen så. :(

dejligt at have jer folks til hjælp :) det skal helt klart vejrsættes

Peewit

Citat fra: AnneME Dato  8. August 2010, kl. 21:30
bare lidt sært at hun havde ik tynd mave igen og til morgen så. :(

dejligt at have jer folks til hjælp :) det skal helt klart vejrsættes
Jeg vil helt sikkert anbefale at du køber noget zoolac på apoteket, det er rigtigt godt at have liggende. Det har i hvert fald hjulpet min lille tot mange gange.

Men ja det lyder da lidt spøjst. Synes du skal holde godt øje med hende. Krydser fingre for at det er bedre i morgen :)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

AnneME