Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Vores ilder nægter at blive bakketrænet, og det driver os sindssyge

Startet af Nanna, 16. November 2008, kl. 21:15

Nanna

Hej folkens.
Vi har et problem med vores ilder, der snart koster os glæden ved hende. hun er rigtig flink til at bruge bakken i buret, men når hun er ude, går hun aldrig ind i buret for at skide, hun gør det altid i vores lejlighed. Hun havde fundet sig et hjørne hun hele tiden gjorde det i, men vi stillede en bakke der (som hun overhovedet ikke har villet bruge), så nu gør hun det bare andre steder i lejligheden. Vi har prøvet at opdrage hende på alle mulige måder, og lægge tæpper der, hvor hun gør det (og så gør hun det bare oveni tæpperne), og vi er simpelthen ved at miste modet.  Jeg finder det ubeskriveligt ulækkert, og jeg har slet ikke lyst til at have hende, når hun gør det. Man kan jo ikke have hende ude uden at skulle tørre bæ af gulvet.
Er der nogen der har nogle gode råd?

Namilla

Nogle ildere bliver aldrig bakketrænede... sådan er det bare...
At tørre op, er en del af det at have ildere...

Men, der er måske flere ting I kan prøve:
Hvad gør du rent med, når hun har haft et uheld? Undgå alle rengøringsmidler som indeholder ammoniak, da de bare får det hele til at lugte af toilet for ilderen...selv bruger jeg rodalon, da det også fjerner baktierier...

Hvad med at lægge aviser de steder hun som regel går på toilettet? Det er nemt at fjerne...
Der er mange ildere som ikke frivilligt hopper i buret, for at bruge bakken, fordi de er bange for at blive lukket inde igen, så prøv måske at sætte bakken fra buret ud, når hun er ude, og så sætte en ren ind i buret...(så du på den måde skifter mellem to bakker)...

Nogle ildere vil kun bruge en bestemt type bakke, så hvis bakkerne udenfor buret er af en anden type end den i buret, så kan det være derfor (mine egne vil kun bruge nogen med høj kant, så jeg bruger opvaskebaljer)...

Prøv at lægge en pølse i bakken udenfor buret...det hjælper hende til at finde ud af, at det er en bakke, og ikke fx legetøj...

Men hvor gammel er hun? For det kan også være trodsalderen (omkring 5-6 mdr)... i så fald er det bare at være tålmodig og konsekvent...de glemmer alt hvad de har lært, når de bliver teenagere...

Men vær opmærksom på hende når hun er ude... hvis hun bakker og løfter halen, så skynd dig at sætte hende i bakken, og ros hende (gerne med godbidder) når hun gør det i bakken...

Jeg tror ikke på at det hjælper at skælde ud, når de har gjort det udenfor bakken...

Anne

Mine ildere er renlige i perioder og andre gange (som f.eks. nu) er de ikke..
Hvad gør jeg ved det? lever med det... jeg vidste jo det kunne blive sådan da jeg valgte at holde ildere som kæledyr.
Jeg har bare altid papirstående og en forstøver med rodalon vand i.
Jeg syens du skal prøve det Namilla skriver.
Det kan også hjælpe at ligge tæpper eller (ilder)mad i de hjørner som hun plejer at bruge.

Råd skrig og skrål hjælper ingen steder og ej heller det emd at grubbe deres næse i det.
Vend hende til at hun skal gå på bakke hver gang inden hun skal ud af buret og hold ellers øje med hende og flyt hende op på bakken når hun ligger an til en prut. Det kræver meget tid i starten men det virker dog.

Det er ogsp det der virker herhjemme, men nu har jeg så 4 ildere hvoraf en er teenager og jeg kan ikke uanset hvor gerne jeg vil være 4 steder på en gang :fnis: