Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Dårlig mave

Startet af RybergKlanen, 3. Marts 2010, kl. 20:49

RybergKlanen

Min ene dreng Balthazar har det sidste halve år haft problemer med sin mave.
Hans afføring kan skifte fra dirrere til fast/normal flere gange på en dag. Har været til dyrlægen flere gange (de kan ikke finde noget galt med ham), og har prøvet det mest fra penecilin til zolack samt paragurt, det hjælper kort varigt men efter et stykke tid er han tilbage i det gamle mønster.
Mine dyr har i lang tid fået hills killingefoder, men da de alle begynte at tabe sig, er jeg skiftet til roalKain der indholder næsten 5% mere fedt en Hills.
Han taber sig ikke mere og virker frisk og glad(ligner dog lidt en kogevask), det eneste jeg har bemærker som er anderledes end ellers, er at han skiftede 2 gange til sommerpels sidste år, og først er i pelsskifte igen nu.

Har overvejet om det kan være en stafylokoker(staves) da min datter har haft flere anfald med det de sidste par mrd.? nogle der ved noget om det?



Starshineferrets

hm jag ksulle nog inte gissa på stafylokocker, det är en bakterie som normalt sett finns hos både djur och människor, även om en större mängd kan ge upp hov till te.x matförgiftning, hudinfektioner osv. Jag skulle snarare gissa på att ha kanske är överkänslig för något i maten, både RC och hills innehåller så vitt jag vet kyckling, kan vara något sådant, eller någon utan de andra ingredienserna som de fodren har gemensamt.
Sedan finns de ju dem illrarna som lider av någon form av kronisk magåkomma som tex. IBS. Helicobacter kan även vara möjligt, men jag gissar på att han s symptom är för milda för det.

Får han någonting annat att äta dagligen förutom torrfodret? Äter han kött?

mette11

Jeg ville måske også overveje om det var noget allergi, nu når dyrlægen ikke har kunnet finde noget.
Måske kan du prøve med et foder uden nogen former for majs?? ZiwiPeak indholder ikke majs og er et ret godt foder (hvis du ikke vil investere i noget som du ikke ved om de vil spise - det er seriøst dyrt!, må du godt få lidt af mig og afprøve med).

Men jeg er desværre ikke ekspert, så jeg kan kun gætte...fandt på et tidspunkt, da Susan/Sulles dreng var syg, dette om allergi hos ildere:
"Corn is the most often used binder. It comes in 4 forms - whole corn, kibbled corn, ground corn and corn gluten meal. Corn is plentiful to come by and therefore cheaper to use. Unfortunately some forms of processed corn – especially corn gluten meal – cause digestive disorders and allergic reactions in some ferrets. Corn gluten allergies are one of the most commonly reported food allergies in ferrets. This can cause a painful gastrointestinal problem in the ferret that is totally preventable.

Signs of a food allergy can be chronic irregular, soft or mucusy stools, gassy bowel or bloating, pawing at the mouth due to an upset stomach (This can also be a sign of a hairball or of insulinoma. Have your ferret checked by a veterinarian to be sure what his problem is if you see him doing this) and sometimes skin rashes or swollen feet. If the situation is not corrected by switching the ferret to another diet, the ferret can develop thick, hardened intestines or ulcerated bowels."
http://www.weaselwords.com/page/ferret_art010.php

NemoToft

Har du fået analyseret en afføringsprøve? Altså ikke bare ved din dyrlæge, men hos VetMedLab i tyskland eller FinnPath i England? De kan undersøge for alverdens ting, som din egen dyrlæge ikke har mulighed for. Jeg tænker lidt på enten giardia, coccidia eller andre amøber. Har selv prøvet en ilder med coccidia for nogle år siden (7 år siden) Den var frisk og frejdig, men havde aldrig fast afføring. Det var alt fra mild diarre til totalt vandigt. Amøber kan godt give en øget kløe på huden, hvis det er noget du har observeret.

Prøv at google IBD, Inflammatory Bowel Disease in ferrets. Faldt lige over denne side http://www.ferret-universe.com/health/ibd.asp
Har også prøvet IBD. Føj, man giver meget medicin i en periode....

Vil også anbefale en scanning af bugen. Især for at lede efter forstørrede lymfeknuder, i forbindelse med tarmene.

God bedring og pøj pøj. Knus Dolly.