Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

dyrlæge trekants området søges!!

Startet af Dexiii, 27. Februar 2011, kl. 21:16

Dexiii

Hey søger en rigtig god dyrlæge i trekants området der har forstand på ilder....

Min kære dekster dreng, har (tror jeg) et eller andet inde i maven der er hævet, tror det er et organ eller sådan noget... :'(
Kan heller ikke lade være med at tænke på om det er forstoppelse.... er der noget man kan gi sin ilder for at hjælpe på det??


Jeg er så bange vil ikke miste ham...

Minority ferrets

Jeg ved der er en ilderkyndigdyrlæge på Kolding dyrehospital :) Jeg har ikke selv været ved hende, men min veninde siger hun er god :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

PiaLyng


Barky

Det mest normale hævede organ en ilder kan have er milten. Som er forstørret på rigtig mange ildere, hos nogen kan den være forstørret i årevis uden at det betyder noget. Hos andre kan det betyde at kroppen kæmper mod noget, i nogen tilfælde kræft, men i disse tilfælde vil der opstå andre symptomer på sygdom.

Hvad fejler Dexter? Hvis han har forstoppelse vil han naturligvis ikke kunne komme af med afføring, og han vil med al sandsynlighed have ondt i maven hvis du trykker ham let på den. Hvis han har forstoppelse vil han føles hård i maven. (ikke at sammenligne med en forstørret milt, de to ting føles meget forskellige)
Har han forstoppelse er det vigtigt at vide hvad der har stoppet hans system. Er det et stykke afbidt gummi eller andet fremmedlegme er det nemlig ikke sikkert at det kan komme igennem ilderens tarmsystem af sig selv. De skal ofte opereres ud. Men ildere har også kunnet spise stof der er kommet igennem systemet for at ende i bakken. (til flere ejeres store chok når de har set en blå eller lilla bæ i bakken)
Man kan give noget som vil "smøre" tarmsystemet så ting glider nemmere igennem. F.eks parafinolie eller alm ilderolie.

Virker han dårlig? Apatisk? Har han appetit? Er han sløv? Går han dårligt? Har han afføring? Spiser han? Drikker han?
Hvad er symptomerne? Udover at et organ i maven muligvis er forstørret?

Når alt dette er skrevet - så håber jeg faktisk mest at du er taget afsted til en dyrlæge. Er man i tvivl om dyret er rask? Så er det nemlig bare afsted med det samme.
Jeg vil krydse for at det ikke er noget alvorligt din dreng fejler, jeg kender alt for godt det med at stå med et sygt dyr.. :(
Bla bla bla.... Hilsen Julia

lille_thor

Citat fra: minority Dato 27. Februar 2011, kl. 21:19
Jeg ved der er en ilderkyndigdyrlæge på Kolding dyrehospital :) Jeg har ikke selv været ved hende, men min veninde siger hun er god :)
Rettelse.. ikke kolding dyrehospital, de ved ikke en skid hehe.. men Dyrlægehuset. http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/ De er godt nok ret dyre, men de er det vær hvis det er nogt alvorligt.
Ellers til vaccine, implantat, kersteration og sterilisering er pedersen i vejle fin at bruge.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Dexiii

hej igen tak for jeres svar :)

i går aftes efter jeg havde skrevet her inde, lå vi og puttede og jeg masserede det hævede område en smule. 10 min efter lavede han den største og mest ulækre lort. Efter det fandt jeg ud af at han har spist et halvt kinderæg!!! kan de ikke få forgiftning af det??

var oppe det halve af natten, for han virkede til at være dårlig i noget tid og derefter frisk igen... her til morgen, virker han helt okay, han har haft fin afføring og kan næsten ikke mærke noget i hans mave mere.. og han er frisk nok han ligger og leger på gulvet... han spiser og drikker os helt normalt...

Barky

Jo, chokolade er meget udsundt for ikke at sige giftigt for ildere.. Så forstår jeg sq godt hvis han var dårlig..

Vær glad for at både du og han er sluppet igennem med forskrækkelsen - og lad ham ALDRIG få chokolade igen...!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Som Julia også siger så er chokolade giftigt for ildere, så du skal virkelig være glad for at det ikke er gået værre end det er!!!

Dexiii

Jeg er også MEGET taknemmlig for det ikke gik galt... siden eftermiddag har han været helt sig selv igen :) var ved dyrlægen og købe noget rigtigt skånsomt mad som han nu skal have, og han er helt vild med det :)

Er bare så glad :D

Eliza

Hvad er det for noget mad du har fået? Du har været heldig han ikke blev mere syg end det må man sige..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_thor

Citat fra: Dexiii Dato 28. Februar 2011, kl. 21:05
Jeg er også MEGET taknemmlig for det ikke gik galt... siden eftermiddag har han været helt sig selv igen :) var ved dyrlægen og købe noget rigtigt skånsomt mad som han nu skal have, og han er helt vild med det :)

Er bare så glad :D
hvilke dyrlæge fandt du så ?
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred