Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Speciale om hjertesygdom hos fritte

Startet af livgk, 13. Maj 2011, kl. 18:03

livgk

Hjertesygdom hos fritter

Mit navn er Liv og jeg er i gang med mit sidste år på veterinærstudiet ved Universitetshospitalet for Familiedyr på København Universitet, LIFE. Mit afsluttende speciale omhandler hjertesygdom hos domesticerede fritter, Mustula putoris furo.

Formålet med mit projekt er at undersøge forekomsten af fritter med hjertesygdom i Danmark og Sverige.

Baggrund for undersøgelsen: Antallet af fritter der diagnosticeres med en hjertesygdom i England er stigende, og sygdommen ses normalt hos midaldrende til ældre fritter. Symptomernes sværighedsgrad er meget varierende fra ingen til svaghed, vægttab, blå farvede slimhinder og vejrtrækningsproblemer. I Danmark og Sverige er der ikke i dag viden om, hvor mange fritter der lider af hjertesygdom.

I forbindelse med undersøgelsen vil der blive udført en fuld klinisk undersøgelse inklusive auskultation af hjertet (lytte på hjertet med et stetoskop) samt optaget et EKG (hjertets evne til at arbejde). Fritter i alle aldre (hanner og hunner) kan deltage i undersøgelsen. Hvis jeg finder tegn på en hjertesygdom (mislyd på hjertet eller forandringer på EKG) vil disse fritter blive tilbudt en ultralydsscanning af hjertet. Denne del af undersøgelsen vil foregå i løbet af efteråret 2011.

Er du interesseret i en gratis helbreds undersøgelse af din fritte, eller yderligere information, bedes du kontakte mig på følgende e-mail. Efter jeg har fået tilmeldinger på mailen, sender jeg en mail med dato og videre information.

ferret.cardiology@hotmail.com

Begge dele af undersøgelsen (klinisk undersøgelse og mulig efterfølgende ultralydsundersøgelse) foregår uden bedøvelse for at op nå det bedste resultat.


Med venlig hilsen

Liv Gottschalk Karlsson
Stud. Med. Vet, Faculty of Life Science, Københavns Universitet

Vejledere på projektet:

Lektor Jørgen Koch, Dyrlæge, PhD.
Adjunkt Jakob Willesen, Dyrlæge, PhD.

KariN

Hejsa,

Det lyder bare rigtig spændene, (det snakkede vi også om da jeg var inde hos jer med min Julian for et par måneder siden)
Jeg håber der er mange der har lyst til at være med :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

livgk

Hej igen!

Håber alt går godt med Julian.
Jeg har allerede fået et par interesse tilmeldninger, hvilket jeg er rigtigt glad for.
Hvis du er interesseret skriv gerne til min mail så kommer du min mailingliste med dato og information.

Mvh
Liv

Barky

Bliver ilderne bedøvede/lagt i fuld narkose. Eller bliver de let bedøvede og holdt under opsyn undervejs.

Jeg vil meget gerne deltage med mine, men jeg har en veteran på 6+ år som jeg ikke er meget for at ligge i fuld narkose. :S
Bla bla bla.... Hilsen Julia

livgk

Hej Barky

Fritterne bliver ikke bedøvet, som jeg nævnt i min tekst oven.
Dette giver dels bedre resultat og mindre ricisi for dyrene.

Ni er begge to meget velkomne!
Send mig gerne et mail, så sender jeg mere information.

Mvh
Liv

Barky

Okay... Ja, så kan jeg jo bare lære at læse ordentligt efter. *G*

Jeg sender en mail.. ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

jeg gad virkelig godt jeg boede lidt tættere på

Malene

Jeg har også sendt en mail :)

Hvis du også vil undersøge ildere fra Sverige, så prøv http://iller.ifokus.se/
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Mustela

Citat fra: Anne Dato 15. Maj 2011, kl. 00:42
jeg gad virkelig godt jeg boede lidt tættere på

Hvis man kan arrangere noget med en weekend er du velkommen til at overnatte her. Jeg bor ikke så langt fra kvl i bil.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne


NemoToft

#10
Nøj, hvor spændende  :) Jeg håber du får rigtig mange ind til sundhedstjek  :)
Hvis ikke vi lige boede i Aalborg, så kom vi gerne forbi dig.

Delle


Winther Ilderen

Jeg tænker på hvordan i får de ildere som bliver tilbudt en ultralydsscanning af hjertet til og ligge stille uden bedøvelse ? Tror ikke nogle af mine ville finde sig i det. Men måske gør det ikke noget de skal tvangsholdes når de vrider sig for og slippe ? Håber det giver mening

AlisVolatPropiis


Citat fra: Winther Ilderen Dato  5. Juni 2011, kl. 04:08
Jeg tænker på hvordan i får de ildere som bliver tilbudt en ultralydsscanning af hjertet til og ligge stille uden bedøvelse ? Tror ikke nogle af mine ville finde sig i det. Men måske gør det ikke noget de skal tvangsholdes når de vrider sig for og slippe ? Håber det giver mening
Nu har jeg ikke meldt mig...men mine kræ kan sagtens ligge stille uden bedøvelse....og det undrer mig da em hel del at ingen af dine vil....

KariN

Citat fra: Winther Ilderen Dato  5. Juni 2011, kl. 04:08
Jeg tænker på hvordan i får de ildere som bliver tilbudt en ultralydsscanning af hjertet til og ligge stille uden bedøvelse ? Tror ikke nogle af mine ville finde sig i det. Men måske gør det ikke noget de skal tvangsholdes når de vrider sig for og slippe ? Håber det giver mening

Ja mine kan også sagtens, selv min bide-ilder der har så meget krudt bag i at man skulle tro at han var på stoffer..
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3