Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

HJÆLP

Startet af malle-piii, 9. Juli 2011, kl. 21:25

malle-piii

hej. Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig lille standart pige der er 2½ år. Hun har alle dage været sund og rask. MEN.
Min mor passede min ilder i en periode (hun har MEGET forstand på dem) men hun faldt ned fra sofaen og slog ryggen.
De 2 første dage slæbte hun bare bagkroppen efter sig, men stille og roligt er der sket fremskridt.
vi er nået så langt at hun tager bagbenene med sig men hun vender ikk tærene, altså hun går ikk rigtigt. Hun er ikk i smerter på nogen måde.
Men mit spørgsmål er om hva jeg  skal gøre? hvor længe skal jeg give hende til at blive rask? Og er der nogen der har bud på hva der er sket.
Vi ringede til dyrlægen og spurgte om han ville se på hende hvis vi ko  med hende og han sagde at han ikk ville kunne hjælpe.

mette11

Undskyld hvis det her lyder hårdt, men hvorfor i alverden tog i ikke til dyrlægen med det samme?? Der er jo tydeligvis noget helt galt når hun slæber sig afsted! Ildere er eksperter i at skjule smerter, så hun kan sagtens have ondt uden at vise det.

Jeg synes i skal se at komme til en dygtig dyrlæge med det samme og få taget røntgenbilleder så i kan se hvad der er galt og om der kan gøres noget. Jeg synes også klart at i skal bede om at få smertestillende medicin hvis det er noget som kan helbredes. Men jeg synes helt ærligt at det lyder som om der er noget som er brækket og hvis det er i ryggen, så kan der altså være sket uoprettelig skade desværre. Men det ved i ikke før i har været hos en god dyrlæge og har fået undersøge hende grundigt og fået taget røntgenbilleder. Hvilken dyrlæge bruger i normalt?? Jeg kan ikke sige hvad der skal gøres eller hvor lang tid der bør gå -  det er kun en dyrlæge der kan afgøre dette og det kan de først når de har haft hende inde og undersøgt/taget billeder af.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Der er ingen herinde der kan fortælle jeg hvad hun fejler og hvilken behandling hun skal ha for at blive rask.. i må simpelthen til en dyrlæge og få hende tjekekt igennem! Det lyder meget mærkeligt hvis en dyrlæge har sagt han ikek kan hjælpe?! Er det fordi han ikek mener han har viden til det? For i så fald vil jeg måske anbefale at kontake en anden dyrlæge evt. større dyrehopsital! Nu bor jeg selv på fyn hvor jeg bruger hvores "lokale" dyrlæge i helsselager til vac. og småting! Men sker der noget alvorligt ville jeg tage til nyborg dyrehospital! Ved ikek lige hvilke muligheder i har for dyrlæge omkring fåborg men sys da helt sikkert du skal prøve og ringe rundt så du hurtigts muligt kan få hende tjekket!

Dyrenørden

Afsted til dyrlæge og det kan F***** ikke gå fo stærkt! Det sku ikke noget liv at byde en ilder og hvorfor helvede tager man ikke til dyrlæge med det samme. Stakkels kræ. Du burde fandme ikke have dyr!!!! Dybt uansvarligt! Argggg. bip bip bip bip bip bip bip biiiiiiiiiip!!!!!!!

malle-piii

hun ringede til ham, og han har haft med ildere at gøre... han sagde at det ikk var en brækket ryg da hun reagere i sine bagben når man niver hende. når man killler hende under tærene laver hun det med at trække tærene sammen.. når man nuser hendes øre trækker hun benene op for at klø det, men kan ikk få det hele vejen. vi tror det er en nerve det har været trykket og det kan jo godt tage lang tid.
Og med hensyn til "dyrenørden" jeg bad om råd ikk om at blive skældt ud. sys bare du skulle forlade tråden hvis du ikk kan sige noget ordenligt

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: malle-piii Dato  9. Juli 2011, kl. 22:02
hun ringede til ham, og han har haft med ildere at gøre... han sagde at det ikk var en brækket ryg da hun reagere i sine bagben når man niver hende. når man killler hende under tærene laver hun det med at trække tærene sammen.. når man nuser hendes øre trækker hun benene op for at klø det, men kan ikk få det hele vejen. vi tror det er en nerve det har været trykket og det kan jo godt tage lang tid.
Og med hensyn til "dyrenørden" jeg bad om råd ikk om at blive skældt ud. sys bare du skulle forlade tråden hvis du ikk kan sige noget ordenligt

Hvilken dyrlæge er det?

Hvis det var min ville jeg stadig for den tjekket igenenm og få den røngtenfotograferet, du aner jo kke hvordan den ser ud indeni! Og selvom den ikek er brækket er det altså ligeså alvorligt hvis dete r noget med nervesystemet!

malle-piii

det er faaborg dyrlægen. Men det er bare at hun har gjordt så meget frmskridt.. men du har sikkert ret.

Dyrenørden

ej men hvem fanden går ikke til dyrlæge når ens dyr slæber sine ben efter sig! Det simpelthen ude over min fatteevne at man ikke tager til dyrlæge med det samme med sådan et dyr uanset hvad en dyrlæge har sagt i telefonen. Hvis man ikke tager til dyrlæge for det hvornår gør man så? Når dyret er halvdødt? Dyr lider ofte i stilhed! De skjuler deres smerte for ikke at udvise svaghed! Jeg synes du skal tage at komme af sted lige nu! Istedet for at sidde her og skrive dit dyr har muligvis smerter!

Eliza

Afsted til dyrlægen og det er NU også selvom det er søndag, ja jeg ville faktisk tage afsted i aften for det er slet slet ikke godt.. Hvis du selv faldt og slog ryggen så du ikke kunne gå ordentligt så ville du jo heller ikke blive hjemme og se om det ikke gik over.. og så vil jeg gerne lige høre hvordan du tror det ser ud når en ilder har smerter?? Ildere viser det jo netop ikke ellers ville den være død endnu hurtigere i naturen.. Afsted til dyrlægen og så ikke det fjols som i snakkede med. Og det er måske rigtigt at han ikke ville kunne gøre så meget hvis den er brækket eller nerverne er blevet beskadiget men den skal da ikke rende rundt med smerter og det er et uverdigt liv hvis den skal slæbe sin krop rundt på den måde..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

malle-piii

ang smerter så plejer hun altså nok at kunne sige til. hun er så pivet så det halve ku være nok. Hun plejer at lave en båte agtig lys hvis hun har ondt. jeg mener ikk hun har smerter ellers ville jeg ha taget til dyrlæge 100%. Men vi har snakket om at der skal ske forbedringer snart igen ellers er hun her ikk meget længere. hun er for aktiv til at ku leve uden at kunne gå ordenligt

rikki

Men snälla, om ett djur skadar sig så illa att det inte kan gå så åker man direkt in till veterinären.
Om veterinären säger att man ska vänta så åker man till en annan veterinär som förstår sig på djur bättre.

Om ens barn hade börjat släpa sig fram i vardagsrummet och inte kunnat gå, så hade man väl inte väntat några
dagar för att se om det blir bättre??

Ju längre man väntar med skador desto större är risken att det inte går att göra någonting åt sedan.

Jag tror inte du vill komma in till veterinären och de säger att hon måste avlivas pga att du inte åkte in direkt.
Hur skulle man må efter en sådan sak?

Jag vet att ni inte har samma lagar och regler i Danmark som i Sverige, men här skulle en sådan sak kunna anmälas
som vanvård för djur.
Men det ska man ju inte behöva göra, man ska ju kunna använda sunt förnuft och ta sina djur till veterinären när det behövs.

Och det behövdes för två dagar sedan.
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Dyrenørden

Min hund er også pisse pivet og piver inden jeg rører hans negle når de skal klippes men de gange han har været syg og haft smerter har han slet ikke sagt en lyd. Heldigvis kender jeg ham og kom til dyrlæge med det vons! Jeg er målløs over at dine alarm klokker ikke ringer ove det her! Hvis jeg kendte dig så ville jeg uden tvivl anmelde dig med det samme!!

Stephanie

Hvor længe har den stakkels ilder gået rundt og lidt? Du skriver at den var lam i bagbenene de 2 første dage, og derefter er der kommet noget forbedring, så det er mere end 2 dage vi taler om her  :o

Om ilderen har smerter eller ej, så må du til dyrlægen, for der er jo helt tydeligt noget galt. Som andre har skrevet så kan man desværre langt fra altid læse på en ilder om de har smerter eller ej, de er så forbandet gode til at bide smerte i sig.

Jeg har haft en ilder med en brækket tå som vendte 90 grader ud til en ene side, ja han skreg lige da det skete, men lige efter så gik han rundt uden en lyd, og efter 10 min humpede han ikke engang. Så som du kan se så er de rigtig gode til at bide det i sig.

Det er også en noget underlig besked dyrlægen har meldt ud, måske kan han ikke gøre noget, men han kan ikke vide det før han har undersøgt det, og mærkeligt at han ikke har sagt at du skal holde hende i ro indtil du med det samme kom hende.

Da du valgte at påtage dig ansvaret for et dyr så sagde du samtidigt ja til at pleje og passe det, samt sørge for dyrlæge når der er behov for det. Og dette er ikke kun noget du har påtaget dig fordi det er det rigtige at gøre moralsk, men også iflg loven har du forpligtiget dig til at sørge for dyrlæge ved behov, og ikke kun ved smerte.

Ida

#13
Sidder og tænker på, at det er mærkeligt at dyrlægen har sagt det til dig. Er det en dyrlæge der ved meget om ildere? I hvertfald sket er sket og jeg vil indrømme, at jeg var selv gået direkte til dyrlæge med min ilder  hvis den var lam på bagbenene i hele to dage.
Alison er dygtig, prøv at kontakte hende. Og så ville jeg sige, at den dyrlæge må ikke nødvendigvis være særlig god. Lade os antage at en ilder har taget så meget skade, at den måske er blevet lam og lider så meget, at den faktisk skal aflives.... Hvordan kan dyrlægen egentlig vide på forhånd han ikke kan hjælpe dyret? Han skal da først se på dyret og derefter konkludere hvad der skal gøres.... Og i værste fald hjælpe ilderen ud af smerterne med måske smertestillende eller (hvis den ikke skulle aflives og faktisk kom sig) .... noget lignende, jeg er ikke dyrlæge. Men hvertfald aflivning, hvis det faktisk var så galt. Hvad ville han ellers have gjort? Ladet din ilder dø bare sådan uden videre?

katja

kan slet ikke forstå du ikke kørte til dyrelægen den dag det skete, syntes ærligtalt det er uforsvareligt,at du som dyreejer ikke kørte til dyrelægen med det samme,men venter til det er for sent,

ejer af 7 dejlige trolde,