Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Fnugs mave

Startet af Dark Crystal Ferret, 26. Juli 2011, kl. 10:09

Dark Crystal Ferret

Jeg bliver nød til at skrive om et spørgsmål nu.
Og jeg håber nogle af jer måske har en idé til hvad det kan være.. selv er jeg ret lorst her :-$

Fnug fødte jo 9 hvalpe først på måneden. Hun fødte dem fint og der var ikke længe imellem dem.
Men kort efter de var født alle 9, fandt vi jo ud af mælken ikke ville løbe til.
I to døgn kæmpede vi for de smås overlevelse. Og havde besøg af dyrelægen to gange.
Først fik hun en sprøjte for at sætte mælken i gang. Og anden gang fik hun en ud rensene sprøjte.
Hun rensede ud og hendes mave blev helt normal igen.
Vi mistede jo så desværre de sidste 4 hvalpe den nat hvor mælken kom rigtig i gang. :'( Højst sansynligt fordi de fik mad i maverne og maverne allerede havde indstillet sig på de ville dø  :'(

Nå men, i en små 14 dage gik Fnug så med spændt bryster der var fyldt med mælk og som gjorde ondt på hende. Vi masserede hende over dem for at hjælpe hende lidt. Men dyrlægen mente ikke vi skulle give smertestillende for det. Fordi hun ikke skulle fyldes med for meget medicin, og slet ikke nu hvor hun havde fået alle de her hormon indsprøjtninger.
En små 5 dage efter de små var døde, gik hun i løb. Det varede kun  en uge, så faldt hævelsen igen. Og dyrlægen sagde det kunne være de hormoner hun havde fået som kroppen lige skulle have på plads igen.

Problemer nu er så at hendes mave har ændret sig. Den er hård som en sten nu. :(
Hård og rund. Jeg tjekker hende dagligt og hun spiser og drikker, leger, båtter og har ikke ændret adfærd. Hun er heller ikke rød eller øm på maven hvis jeg masserer hende over den.
Jeg må gerne røre ved den og hun er helt normal.

Men jeg kan ikke lide den her oppustede og hårde mave :X . Og jeg aner virkelig ikke hvad det kan være. Om det er luft, eller..?

Vil også lige fortælle nu vi er inde på det, at hendes mave også var hård under hendes drægtighed. Og derfor kunne man ikke rigtig mærke hvor mange hvalpe der var der inde.

Vi har en tid til dyrlægen på Fredag. Jeg regner med at tage hende med igen så hun kan blive undersøgt. For efter som hun ikke har ondt, hvad hun ikke kan have siden jeg må trykke og alt på maven uden hun siger noget til det. Og efter som hun har normalt afføring og flere gange dagligt. Så tror jeg heller ikke på forstoppelse. Hun spiser og drikker normalt, tandkødet er fint lyserødt, og alt virker okay. Udover den mave.
Den udrensende indsprøjtning må have taget alt hvad der kunne have været tilbage efter fødslen tænker jeg. Og undre om det måske kan være hormonerne endnu eller hvad?

Er der nogle af jer der har en idé til hvad det kan være, og evt hvad jeg kan gøre.
Som sagt tager jeg hende med til dyrlæge på Fredag. For jeg håber de kan undersøge hende lidt nærmer også.

Men tænkte lige på at spørge herinde også. Evt. om der var nogle der havde prøvet noget i den stil før.

Amazing Ferret

Hvis hun har haft mælk i så lang tid så er mit bud brystbetændelse. Det kan nemlig godt på maven til at virke hård. Det gjorde det i hvertfald på Bindi

Starshineferrets

Skendräktighet är också ett alternativ, även honor som själva går "ur" löp kan bli det.

Dark Crystal Ferret

Undskyld Sara - normalt forstår jeg godt hvad du skriver, eller får hjælp med google oversæt. Men lige det du skriver her, forstår jeg ikke :-$

Erika, ja det er self et bud. Men skulle patterne så ikke være røde eller hævet? Fnugs er små og lyserøde, som på en helt normal tæve. Der er ingen tegn på hendes brystvorter.
Men det behøves der måske heller ikke at være??

Amazing Ferret

Nej patterne skal ikke være røde eller hævede....det er nede i mælkekirtlerne betændelsen sidder

FerretParadise

Sara skriver, at det også kan være falsk drægtighed, selv tæver der selv er gået ud af løb kan blive det.
Ann Hillerslev.