Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Lopper, hvilket middel ?

Startet af jean08, 21. September 2011, kl. 21:46

jean08

Jeg ville lige høre hvordan det er med ildere og loppemiddel, jeg har fundet én loppe på Basse og ingen på Cotton og jeg synes ikke rigtig jeg kunne finde nogen ekskrementer på dem.

Jeg har fundet disse to: http://www.med24.dk/husdyr/loppemidler/frontline-combo-vet-kat-3-pipetter/product_info.php/cPath/572_573/products_id/2319
http://www.med24.dk/husdyr/loppemidler/frontline-pour-on-vet-kat-4-pipetter/product_info.php/cPath/572_573/products_id/2325

Hvilken er bedst til mit ''forbrug'' og skal de have en hel pipette hver ?
Eller er der noget andet der er bedre ?

Shamua

Jeg tror du kan bruge begge to, og de skal begge have, men de skal ikke have en hel pipette hver. Jeg vil anbefale dig at tage hen til dyrlægen ved kasernen og hører dem ad hvor meget du skal give dem hver. Jeg købte noget hos dem og fik en engangssprøjte med så jeg kunne måle præcist op hvor meget de skulle have. Tror det er 0,1 ml pr/kg legemsdel (Det kommer selvfølgelig an på hvilket produkt du bruger). Bare spørg damen i kassen der, hun har godt styr på det :) .. Man kan i øvrigt også nøjes med at købe enkelte pipetter så du ikke behøver købe en pakke med 4 pipetter :)

Vh. Marianne

jean08

Det er fordi min mor har katte, så kan vi ligeså godt købe flere af gangen så det er billigere (;
Koster det ikke noget hvis man bare går ind og spørger om det ?
Jeg siger tak i hvert fald (:

Shamua

#3
Nej, du går bare ind og siger min ilder har fået lopper, og vi har også katte, som de får lopper fra :) Så spørger du, hvor meget skal jeg give mine ildere for ikke at overdosere, fordi du vil gerne købe de pipetter til katte, da katten alligevel skal behandles. Og så spørger du om du ikke må få en lille (1 ml) engangssprøjte til at fordele loppemidlet rundt itl ilderne i. :) De plejer ikke at tage penge for det :) .. Hvis de gør så ringer du til mig og så får du en engangsprøjte af mig :) ... du har stadig mit nummer ikke?

Vh. Marianne

jean08

Kom lige i tanke om at jeg selv har sprøjter fra dengang min rotte var på Baytril, de kan vel godt bruges hvis de bliver vasket ordenligt af ?
Jo jeg har stadig dit nummer.

Shamua


Vh. Marianne

Stjerne

Husk at lopper i store dele af landet er resident (staves?) overfor frontline.. Bare så du ikke undrer dig hvis det ikke virker :)

Shamua

Det virker fint på mine.. og vi er fra samme område :) ..

Vh. Marianne

Mimse-mia

frontline virker heller ikke herhjemme..
Her virkede Advantage kun
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

jean08

Hmm, tror jeg prøver, ellers må jeg jo bare ud og have noget andet (;

NemoToft

#10
Her har vi brugt frontline spray til ilderne. Det er billigt i forhold til pipetterne og nemt at dosere ved den lille 100 ml's flaske. Og det har klaret problemet super. Man skal blot huske at lopperne jo har en livscyklus der ikke er overstået på 14 dage. Fra man ser den første loppe, til at det første æg er blevet en larve, som er blevet til en puppe, som er blevet til en ny frisk loppe, der kan der typisk gå 1-3 uger. Og der kan nemt gå 3 måneder. Så hvis man tror man kommer af med et loppe problem på et par uger, så bliver man skuffet. Og en loppe dør ikke efter 10 minutter på et behandlet dyr. Der kan gå timer og op til 24 timer hvis talglaget er dårligt.
Behandel alle dyr hver 4 uge sharp i mindst 4 måneder. Vask ikke dyret. Støvsug tit og grundigt og smid støvsugeposen ud. Vask alt det der kan tåle 60 grader. Ved pipetterne er det vigtigt at det kommer helt ned på huden og ikke bare i pelsen. Udelukning af udefrakomne smitte kilder-f-eks en fremmed kat der sover i carporten, hvor ens egne dyr kommer forbi. For det bliver nemt en kæmpe loppe bunke, som springer på de madpakker der kommer forbi.
Og der er ikke fundet en loppe endnu der er resistent overfor frontline. Det er vores egne forventniger der er urealistiske. Og efter 2 måneder, så skifter vi loppe middel og tror at det er det nye middel der har klaret problemet  ;)
Vi har haft mega mange lopper de sidste 3-4 år. Og jeg behandler da også kun når vi har været uheldige at få ekstra kæledyr  ;). For idag vil vi ikke udsætte vores kære små for mere gift end højest nødvendigt. Da jeg boede hjemme hos mor og far, der fik allle dyr jo forebyggende behandling mod lopper hele livet igennem. For det var jo ufarligt. Men idag handler vi mere med omtanke  ;) Og det værste en loppe kan gøre ved en sund ilder, er risiko'en for en bændel orm infektion.
Pøj pøj.