Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad kan man gøre

Startet af Tanja11, 6. Marts 2012, kl. 14:56

Tanja11

Hej alle
jeg har et lille problem med min ilder futte.
hun er normalt slankt bygget men her på det sidste har hun tabt sig meget og vejer 570 g.
har overvejet om det er tab af appetit, men når der er godbidder æder hun løs, hun gider faktisk ikke have andet end godbidder og det kan ikke være tandproblemer, har tjekket.
hendes prutter er meget flydende og når hun går vakler hun lidt.
har undersøgt om det kunne være kræft:( men der er visse symptomer som hun ikke har så er lidt usikker.
håber i kan hjælpe mig :(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Barky

Hvad har dyrlægen undersøgt for?
Evt. skal du måske prøve at få hende undersøgt hos en anden dyrlæge?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Tanja11

har ikke fået undersøgt hende endnu, håbede på at i kunne svare mig.
Men hvis ikke i kan, bestiller jeg en tid til dyrelægen med det samme :(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Barky

Ingen af os er uddannede dyrelæger. Eller har en scanner som kan virke igennem computeren.

Jeg synes at du skal få en tid til hende. Og få hende grundigt undersøgt. Som du selv skriver kan det være kræft. Risikoen for kræft er jo desværre ret høj for vores kære ildere.
Der er også risiko for at det kan være et fremmedlegme, eller måske noget som blot kræver lidt antibiotika. Men ingen af os ved det.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Tanja11

helt okay, og nej selvfølgelig kan man ikke scanne gennem computeren :)
vil bestille en tid til hende så snart som muligt :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

mette11

Vi kan jo kun komme med gæt, da man for at kunne stille en diagnose skal være dyrlæge og se dyret og tage prøver. ;)

Men seriøst vægttab er ikke et godt tegn. Selvom en ilder ikke har alle tegn på en sygdom, kan de jo sagtens have sygdommen alligevel. Hvis hun vakler ville jeg blive alvorligt bekymret og søge kompetent dyrlæge omgående. Insulinoma er en mulighed, men der er virkelig mange muligheder. Forskellige former for kræft giver forskellige symptomer og nogen ildere får alle symptomer og andre får kun et eller få. Dårlig mave kunne tyde på ece eller noget andet mave-tarm-ting og det skal helt afgjort behandles meget hurtigt hvis det er det. Sørg endelig for at hun får nok at drikke når hun har dårlig mave. Dehydrering gør situationen meget værre og kan hurtigt blive alvorligt.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage til Alison i Ballerup og få hende undersøgt grundigt, scannet og taget blodprøver/afføringsprøver.

Tanja11

hun har altid haft lidt dårlig mave men det er blevet meget ekstremt her på det sidste og hun har altid vand, så det er ikke noget problem.
havde tænkt på at tage til vordingborg dyrehospital da det er tættere på, og har læst en tråd herinde som sagde at den var god.
ballerup er temmelig langt væk.
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

Det kan også være en knude der både trykker på tarmen og nogle nervebaner ned til benene. Det kan måske være en idé at dyrlægen skanner hende eller tager røngten. HVor gammel er hun? Jeg krydser fingre for hende!

Tanja11

tak:)
hun er 5 år.
ringede til dyrelægen Alison idag, og hun sagde desværre at det var højst sandsynligt at det var kræft :'(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Dyrenørden

Øv det jeg ked af at høre :( Hva så nu?

Tanja11

står med en meget svær beslutning, om hun skal have lov til at hvile i fred, eller om hun får lidt længere tid på jorden.
hun er bare så syg, så synes at det ville være syndt for hende hvis hun skal leve videre, og blive dårligere og dårligere.
jeg skal jo huske at tænke på hendes bedste :'(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Dyrenørden

Citat fra: FerreT Dato  7. Marts 2012, kl. 16:59
står med en meget svær beslutning, om hun skal have lov til at hvile i fred, eller om hun får lidt længere tid på jorden.
hun er bare så syg, så synes at det ville være syndt for hende hvis hun skal leve videre, og blive dårligere og dårligere.
jeg skal jo huske at tænke på hendes bedste :'(

Puha! Ja hvis hun er så syg så vil det jo være bedst for hendes skyld og give hende fred! Synes det flot at du kun tænker på hende for det er såå svært! Og man ønsker sig bare lige lidt mere tid med sine pelsede venner. Føler virkeligt med dig det er en hård beslutning :(

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Øv hvor trist! Kræft er en forfærdelig ting :( har selv prøvet det med to af mine!
Du vil ike ha hende tjekket inden du tager beslutningen? Bare i håb om at det kunne være noget andet du måske jan behandle eller sløve udviklingen af?!

Mange kram herfra!!

Tanja11

har tænkt over det, men jeg synes at hvis man prøver på at dæmpe det, forlænger det bare deres pinsler, sorry.
men vil høre alison om det virkelig er kræft når hun har kigget på hende :(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

mette11

Selvom Alison nok har ret i at det er kraft, så er det jo ikke sikkert. Det ved man jo ikke før man har fået det undersøgt. Hvis hun har det virkelig dårligt, så synes jeg du skal få undersøgt præcis hvad der er galt med hende og så handle derefter nu og ikke vente mere. Nogen gange ser det værre ud end det egentlig, men andre gange er det værre end det ser ud. Derfor er det utrolig vigtigt at få sygdom undersøgt til bunds, så man ved at man træffer den rigtige beslutning.