Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hjælp - grynet afføring?

Startet af Malou, 7. April 2012, kl. 20:20

Malou

Hej alle,

Jeg har nu i 3 ugers tid lagt mærke til at min drengs afføring er "grynet" (sådan let opdelt) men ellers normal farve, med den enkelte underlige meget langt imellem (med det mener jeg, at jeg for en uge siden fandt en grøn slimet og her for 10 min siden fandt endnu en nærmest brun/orange slimet, hvilket fik mig til at skrive dette indlæg)...
Jeg læste mig først til, at det var fordi, der er noget fedt/stivelse han ikke nedbryder ordentligt i hans diet, og at det højest sandsynligt er en af hans godbider han ikke kan tåle.
Jeg prøvede så at stoppe med at give ham de godbidder han fik - noget vitamin-paste, som jeg selv først troede var synderen, og nogle "pure meaties" fra MaxiZoo (som jeg ikke rigtig ville kunne forstå, hvis det var det, da det jo virkelig kun er tørret kød..), men efter 2 ugers stop er hans afføring stadig den samme. Han får stadig nogle ZiwiPeak godbider, og det er vel det næste jeg må prøve at stoppe med, men igen synes godt nok det ville være mystisk, hvis det var det...
Jeg har haft fat i dyrelægen (Ryan i Galten), som anbefalede at jeg gav ham noget CanikurPro, som han nu har fået i 3 dage som anvist, men afføringen er stadig den samme : /
Han er overhoved ikke blevet sløv, men han er pludselig her for en uge siden blevet super dårlig til at ramme sin bakke... Selvom han var blevet rigtig god til det i ugerne før (jeg har kun haft ham i 5-6 uger :))...
Han spiser måske lidt mere, men det er ikke kæmpe mængder...


Er der nogen der ved hvad det måske kunne være??? Altså han har ikke ændret sig i væremåde (udover at han pludselig er blevet mere random med, hvor han lægger sine pøller), så det kan da godt være jeg bliver nødt til at lukke øjnene og håbe det går i sig selv, men jeg kan bare ikke lade være med at bekymre mig : /

- Mange tak for jeres tid : )..



A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hvad får han af tørfoder til dagligt? For lyder mere som det er det er synderen når det er så ofte!
Og jeg vil ikke mene det er unormalt for har oplevet det nogle gnheim selv, men kun hvor det har været en enkelt bæ eller to og så tilbage til normal!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Og mener selvf ikke at det er normalt at hans afføring skal være sårn for det er jo fordi han nok ikke fordøjer det ordentlig og så ikke får det optimale ud af det!

Malou

Tak for det hurtige svar :) Tjo nu bliver der så endnu mere underligt.... Skulle jeg måske også have skrevet <.<

Han fik Arion lige da jeg fik ham, hvilket han altid har fået og ikke burde have været noget som helst et problem, men den underlige grynede afføring (som han har hver eneste gang han pøller i mere eller mindre udtalt grad) startede allerede der... Jeg begyndte så derefter at skrifte ham over på Orijen, hvilket jeg under alle omstændigheder havde haft planer om... Jeg blandede det langsomt mere i henover en uges tid eller noget, og  nu er han så helt ovre på Orijen og har været det i et par uger.
Så pøllerne startede før han fik Orijen, dengang han fik Arion, og har ikke ændet sig efter et par uger på Orijen... : /

mette11

Prøv at kig på den her: http://www.ferretsforlife.com/ferret-poop-chart.html  der står lidt om forskellige lorte  :ja:

Malou

Citat fra: mette11 Dato  7. April 2012, kl. 20:37
Prøv at kig på den her: http://www.ferretsforlife.com/ferret-poop-chart.html  der står lidt om forskellige lorte  :ja:

Det var udfra den fine oversigt at jeg fandt ud af, hvad den grynede ("seedy") afføring betød - men ellers tusind tak for linket. Det er en virkelig god oversigt :)

Malou

Hans er godt nok sjældent så slemt som der i billedet! Men der svinger lidt... Dog altid grynet : /

Amazing Ferret

Når afføringen er grynet er det som regel fordi fedtet i foderet ikke bliver fordøjet....et par dage med zoolac plejer at hjælpe

Malou

Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. April 2012, kl. 21:21
Når afføringen er grynet er det som regel fordi fedtet i foderet ikke bliver fordøjet....et par dage med zoolac plejer at hjælpe

Han har fået CanikurPro af samme tanke .. Skulle jeg prøve Zoolac i stedet? :/

Amazing Ferret

Jeg har også Canikur, men jeg syntes bestemt ikke det har samme virkning som zoolac. Så jeg ville prøve zoolac hvis jeg var dig  :)

Mimse-mia

Evt prøv og blande lidt Royal canin Sensible 33 i hans foder det tager ikke så lang tid for tarmen at fordøje..
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Anne

hvios det ikke bliver bedre så få lavet en afføringsprøve. Det kan også være giardia hvis afføringen er grøn og slimet engang imellem, men er enig med de andre i at det lyder som om det er noget med fordøjelsen, og hvis det bliver ved skal det selvfølgelig undersøges, det kan også være noget med tarmene.

Malou

#12
Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. April 2012, kl. 21:27
Jeg har også Canikur, men jeg syntes bestemt ikke det har samme virkning som zoolac. Så jeg ville prøve zoolac hvis jeg var dig  :)

Tak, det vil jeg lige forsøge at få fat på så :). Læste lige at man kan få det på apoteket så det prøver jeg lige.. Hvor mange dage skal de have det?

Citat fra: Mimse-mia Dato  7. April 2012, kl. 21:41
Evt prøv og blande lidt Royal canin Sensible 33 i hans foder det tager ikke så lang tid for tarmen at fordøje..
Tak, det vil jeg lige overveje :)

Citat fra: Anne Dato  8. April 2012, kl. 00:16
hvios det ikke bliver bedre så få lavet en afføringsprøve. Det kan også være giardia hvis afføringen er grøn og slimet engang imellem, men er enig med de andre i at det lyder som om det er noget med fordøjelsen, og hvis det bliver ved skal det selvfølgelig undersøges, det kan også være noget med tarmene.

Tak for rådet - det har jeg også overvejet at få gjort, hvis det ikke snart bliver bedre.. Det er rart at vide at jeg ikke bare er pylret <.<...

Prøver nok lige et par dage med Zoolac som Amazing foreslår, og ellers skal vi et smut til dyrelægen 

Tusind tak for alle jeres råd  :) :)