Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Orm ?

Startet af Eliza, 7. Juli 2012, kl. 12:13

Eliza

Det måtte jo ske at de dumme dyr fik orm af alle de snegle de æder.. eller jeg er ret sikker på det er orm de har :(

Men ville høre jer som har behandlet jeres ildere mod orm hvilke præparater I har brugt?

Som jeg kunne forstå var stronghold nemlig ikke nok, da snegle kunne have to forskellige slags orm, men den ene var vist mest normal (og kan selvfølgelig ikke huske hvad de hed)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Hva med ormekur i pilleform?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg har også overvejet om det måske var en ide at give ormekur en gang om året eller sådan noget til dyr som går ude. Mine kan også finde på at æde alt muligt de finder der. Sigi har spist regnorm ved jeg og de kan sikkert også finde på at æde snegle, hvis der kommer nogen derind (hvilket jeg heldigvis ikke har set, men det er jo ikke det samme som at det ikke sker). Man skal også huske at de jo godt kan have orm, uden at man kan se det i prøver. Desuden ser man ikke deres lorte i samme grad når de går ude som hvis de kun er inde jo.

Jeg ved desværre ikke hvilke præparater man kan bruge mod orm hos ildere, men tror at alt er på recept, så man uanset hvad skal til dyrlægen for at få det udskrevet.

Eliza

Jeg har snakket med dyrlægen og har lige hentet noget på apoteket, men det jeg har fået nu tager ikke alle slags orm og det er lidt svært at vide hvad det er for en orm de har. Men det skulle tage de mest almindelige former for orm når man spiser snegle ;)

Julia: de piller man kan få hvor det tager det hele er ikke godkendt til ilder. Der var to forskellige virkemidler i men det ene stof ville være 5-6 gange så højt som det en ilder har brug for og det tør jeg ikke helt afprøve.

Synes bare man så tit hører om nye der giver ormekur i tide og utide, kunne være rart at vide hvad det egentlig er der bliver givet :)

Men synes da også jeg har hørt andre her på topia der har haft orm hos deres dyr???
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Da mine boede udenfor havde jeg aldrig orm eller mider eller tæger eller flåter eller lopper eller noget som helst form for utøj, så mine erfaringer er meget begrænsede. ;)

Men de ormekure der blev brugt når vi tog til Norge på udstilling før i tiden var Milbemax.vet
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Det jeg har fået er Panacur Vet som jeg næsten går ud fra man også bruger til bekæmpelse af giardia.

Har fået det i flydende og jeg skal love for det er noget gris og tvivler faktisk på om de får den rigtige dosis når de kaster op og ryster hovedet  :nej:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Eliza Dato  7. Juli 2012, kl. 20:49
Det jeg har fået er Panacur Vet som jeg næsten går ud fra man også bruger til bekæmpelse af giardia.

Har fået det i flydende og jeg skal love for det er noget gris og tvivler faktisk på om de får den rigtige dosis når de kaster op og ryster hovedet  :nej:

Er det ikke muligt at røre det i en omgang vitaminpasta? Har lige haft en på penicilin og det funkede godt at blande det i vitaminpastaen.

Malene

Jeg har kun givet ormekur en gang, til en ilder (han havde så nok ikke orm, men det er en anden historie). Han fik noget der hedder Drontal. På pakken står der "Bændelorme- og rundormemiddel til kat."
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Eliza

Citat fra: Malene Dato  7. Juli 2012, kl. 23:58
Jeg har kun givet ormekur en gang, til en ilder (han havde så nok ikke orm, men det er en anden historie). Han fik noget der hedder Drontal. På pakken står der "Bændelorme- og rundormemiddel til kat."

Hmm dyrlægen snakkede om drontal men om det var den hvor dosis var alt for høj til den ene af ormene kan jeg ikke lige huske.. Men ilderen havde det fint nok bagefter? Dyrlægen ville bare ikke love 100% at det ikke kunne have en betydning, så jeg turde ikke prøve. Derfor havde jeg lidt håbet andre havde prøvet nogle forskellige mærker med god virkning.

A_M_T: Skulle du ikke have født igår, så hvad laver du her i tråden ;)  :dans: ej tak jeg vil prøve selvom det virkelig lugter grimt ,så det overdøver nok bare vitaminpastaen, men et forsøg værd.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Eliza Dato  8. Juli 2012, kl. 12:32
Citat fra: Malene Dato  7. Juli 2012, kl. 23:58
Jeg har kun givet ormekur en gang, til en ilder (han havde så nok ikke orm, men det er en anden historie). Han fik noget der hedder Drontal. På pakken står der "Bændelorme- og rundormemiddel til kat."

Hmm dyrlægen snakkede om drontal men om det var den hvor dosis var alt for høj til den ene af ormene kan jeg ikke lige huske.. Men ilderen havde det fint nok bagefter? Dyrlægen ville bare ikke love 100% at det ikke kunne have en betydning, så jeg turde ikke prøve. Derfor havde jeg lidt håbet andre havde prøvet nogle forskellige mærker med god virkning.

A_M_T: Skulle du ikke have født igår, så hvad laver du her i tråden ;)  :dans: ej tak jeg vil prøve selvom det virkelig lugter grimt ,så det overdøver nok bare vitaminpastaen, men et forsøg værd.

Jooe det kunne ha været rart! Terminen er idag, men nu har jeg knoklet 4 timer i haven og der sker ikke en skid ud over jeg kampsveder! Så nu vil jeg spise og slappe af resten af dagen så jeg kan samle energi HVIS nu ham den lille stædige alligevel kommer i tanke om at Verden alligevel skal ha lov at møde ham indenfor kort tid. Nu må vi se...

Hmm jeg sys faktisk os det fik en ret kraftig stærtk duft når jeg balndede det sammen med penicilinen men det blev lappet i sig uden en kamp. Har prøvet at gi det oral af en engangssptøjte på tvang og det var hæsligt for både mig og ilderen! Jeg havde det skidt med tvangen og ilderen spruttede og hostede så det hele kom op igen! Så de 10 dage var jeg virkelig hadet!
Håber du finder en smartere løsning til at få det snydt i dem!!

Anne

#10
Mine voksne vil godt spise panacur hvis jeg blander det med vitaminpasta og olie eller i ducksoup, men hvis de ikke vil, så er det en sprøjte og så HELT bagerst ind i munden bagved tungen (og her er nakketag desværre nødvendigt, det forhindrer dem i at ryste hovedet og spytte det ud, så de er tvuget til at synke) og så hurtigt en vitaminpasta når de har sunket, det har virket her. Det smager meget grimt for dem, men det er jo for deres eget bedste.

Og ja, det er også det man bruger til giardia, det tager ikke alle orm og parasitter, men mange, men har du ikke fået undersøgt hvad det er for en slags orm?

Eliza

Vitaminpastaen virkede mere eller mindre. I hvert fald langt bedre end med tvang.

Anne næsten alle mine kan sagtens kaste det op selvom det kommer bag tungen, har også givet piller før og det var en del lettere og de kunne ikke kaste dem op på samme måde :( Det kan nu godt gøres uden nakketag, men det er jo stadig tvang ;)

Nej de er ikke blevet undersøgt da min tid hos dyrlægen er blevet aflyst et par gange (pga rod med vaccinationerne som de også skal have). Men som mette også nævner er det ikke altid man kan se det, så ud fra de oplysninger jeg har fortalt kom vi frem til det var den her ormekur der var løsningen og hvis det ikke hjælper må vi tage den derfra.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Nej det er ikke altid man kan se det, men det kan man nu ofte, og især hvis de har orm i større mængder. Mange anbefaler at man samler afføring sammen over et døgn, så der er større sandsynlighed for at der er noget i prøverne, og man ikke lige rammer den ene bæ hvor der ikke er æg eller antistoffer.

Og ja, nakketag er tvang, og det er det også uden, men hvis man ikke har fat i nakken på dem så bliver man oversprøjtet med det på et splitsekund og de får intet spist, jeg prøvede en dag og selv om jeg havde fat om hovedet så var det ikke godt nok. Men jeg tror nu ærligt talt også nakketaget er det mindste af det når man giver medicinen med den grimme smag.

Eliza

Jeg har prøvet at give noget lignende til Sne engang, hvor jeg brugte nakketag og synes det var helt samme effekt som uden.. Altså ilder der brækker sig så det løber ud af mundvigen og ja så ryster de på hovedet på et tidspunkt, hvis man ikke når at tørre det hele af med noget papir  :nej: Jeg vil så helst oversprøjtes med medicin end bruge nakketag på et par af mine ;)

Det er desværre ikke helt så let at samle afføringsprøver for et helt døgn når de pt går i to hold og de er ude i volieren :( Nu ser jeg hvordan de reagerer og ellers må jeg jo finde en løsning på det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg holder fast i nakken til de har sunket det, ingen af mine har brækket sig af det på den måde, og det er kommet ned. Det kan godt være du ikke vil bruge nakketag, men nu fortæller dig dig også bare om mine erfaringe. Det handler jo heller ikke om ikke at få medicin på tøjet, men om at få det ind i ilderen. jeg har haft ok erfaringer med at blande det op, men ikke hver gang, og når de nægter at tage det sådan, så må de jo få det direkte i munden, for behandlingen virker jo ikke hvis de ikke får det som de skal.

Mht at samle afføringsprøver i et døgn, kan man gøre det at man tager en ilder man ved er ramt (går ud fra du har set orm) og så tager den ind alene lige når den har sovet, 4 gange på et døgn. jeg gjorde det med Honda jeg passede da han var mistænkt for lungeorm, og det tog da en del timer af min dag, men så fik jeg en prøve der var langt mere pålidelig end hvis jeg bare havde en med.