Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

alvorligt syge dyr efter falster ilderen

Startet af the bird, 18. September 2012, kl. 18:24

Dark Crystal Ferret

Altså man kan sige at alle de dyr vi og the bird havde været hos dyrlægen inden for 4 uger før udstillingen. Tjalfe fik sin vaccine hos Lone 4 uger før udstillingen. Han har for første gang holdt sin vægt i et helt år. Ingen dyr i vores hus havde dårlige maver, ingen var sløve ellet havde mardina tegn. Og tro mig tut jeg har været så obs på mine dyr hen over sommeren fordi Felina jo viste sig at have kræft. Vi har derfor haft en meget tæt kontakt med Lone hele sommeren. Dagen før udstillingen, var alle ilderen raske. Ingen viste nogle lydløs tegn. Det er unfair at køre skyld på nogle fra norge der ikke engang er på forumet! Ligeså set jeg ingen grund til at sidde og lave mudderkastning, og det er IKKE det hverken jeg eller The bird ønsker. Vi er knust over at vores dyr er syge. Og ja det mystisk set kommer så hurtigt efter en udstilling, og at det startet lige netop hos de dyr på hver sin side af det bur med en ilder med tynd mave. MEN! Vi kan ikke sige det ér pias dyr, det ér rigtigt. Og vi ønsker ikke at lave nogey ballade imod Pia. Vi ønsker faktisk kun at informerer om det her er sket. Og jeg glad for du tager det som du gør Pia. Vi har tænkt meget over hvordan og OM vi skulle sige det her højt. Da vi ikke ønskede dig ondt. Eller at brede rygter ud om dig. Først var jeg meget i tvivl om det var det Tjalfe fejlede. Jeg gav det lidt tid da han jo næsten lige har mistet en ven igennem 4 år, og det måske kunne skabe mave problemer, da han jo er en meget følsom dreng. Og han var meget ked af det.Men da Christina så fortalte om Gaia og pludselig at Aysiha der jo slet ikke var med på udstillingen... Så blev jeg altså bange. Rigtig bange faktisk!  Jeg Syndes det ér frygteligt det her. Også at vi skal vende det her over til skyld, i stedet for at forholde os til problemet. Im er der kan have været ECE smitte på Falster ilderen, og vi nok alle lige skal være opmærksomme på det hvis der bliver noget hos vores dyr. Om det så ér ECE vil vi få svar på i morgen eller Torsdag. Dyrlægen er i fuld gang med at undersøge det lige nu nemlig! Og vi skal self nok give besked hvis det viser sig at være det, eller hvis det ér noget andet - hvad jeg da ber til. Zarfia Angel og Bomuld har heller intet fejler. Så jeg tror også det handler om hvor modstand dygtige en ilder er.jeg håber og ønsker at der ikke bliver mere sygdom og at alle syge dyr snart er okay igen.

Dark Crystal Ferret

Og undskylder lige den dårlige stavning. Men sidder og skriver over min telefon, son er rent elendig på internettet. Håber i forstår det jeg skrev alligevel  :-$

Dark Crystal Ferret

Citat fra: KittAnderson Dato 18. September 2012, kl. 21:53
Så må Maria og hendes veninde jo gå i karantæne. - Deres er jo de eneste dyr som har det dårligt?

Too bad... :)

Jamen det kan jeg da love dig også er planen!! ;-)

KittAnderson

Jeg vidste ikke at man nu kunne teste for ECE. Hvordan gør man det? :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

PiaLyng

Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal reagere. Ja jeg er skide sur, fordi mit navn bliver nævnt og folk kaster rundt med sig om det er ECE, uden overhovedet at spørge mig hvad fanden der egentlig lige er galt med Royal.. Men jeg er også skide ked af det hele samtidig.. Og kan ikke bære at skulle tænke på det måske er MIN skyld at jeres dyr ligger på dyrehospitaler og er syge osv.

Jeg kan egentlig heller ikke rigtig forklare noget med Royal, fordi jeg så får sat andre i en klemme, så sq hellere det er mig end jeg hænger andre ud, uden det med vilje.

Som skrevet en del gange, så tænker jeg på jeres dyr og håber inderligt at alle bliver friske.. Og at man har været uheldig på den ene eller anden måde.

Smitten kan komme alle steder fra, og den eneste måde vi kan garantere det ikke sker igen, er jo faktisk at stoppe med udstillinger.
Det sådan man gør i mange andre dyreverdner for at undgå de alvorlige sygdomme som ofte kommer i sådan nogen forbindelser..

Amazing Ferret

Citat fra: KittAnderson Dato 18. September 2012, kl. 22:10
Jeg vidste ikke at man nu kunne teste for ECE. Hvordan gør man det? :)

Det er åbenbart noget nyt....man kan ikke teste for det herhjemme, men i USA

Anne

#51
The bird:

Hvor er jeg bare ked af, at I skulle opleve det på jeres første udstilling! Det må være ganske forfærdeligt og jeg håber virkelig at alle kommer ovenpå igen! Jeg synes det er det rigtige af jer og Maria at gå i karantæne, og jeg kunne godt ønske at den slags blev taget lidt bedre herinde. Men I skal også vide, at det ikke kun er fordi det er jer. De andre der har været ramt af noget der har været mistænkt for at være ECE, har været igennem noget af det samme, og det er SÅ synd og ærgeligt at der skal være mudderkastning omkring disse emner!

alle:

Jeg synes at folk skal huske, at der i den her tråd sidder folk der kan risikere at miste derse dyr til sygdom, og det er da om noget vi alle kan relatere til hvor frygteligt det må være.

Jeg kan godt forstå at det må være træls at få mistanken på sig, at ens dyr måske har båret smitte, men i princippet kan det være alle på udstillingen der har haft det der har smittet. Vi der tager på træf tit, kan i princippet alle sammen have haft smittet i vores dyr, men i og med at vores dyr tit er med til den slags, kan det være at det ikke har vist sig. Jeg siger ikke at det ér sådan, men reelt set så kan man jo ikke måle på om ens egne dyr er raske, om man er smittet, og det er heller ingen skam at være det, men jeg synes vi skylder hinanden at tage det seriøst og tale om det i et ordentligt sprog, uden at bringe personlige vendettaer ind i det.

Cille

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 18. September 2012, kl. 22:05
Citat fra: KittAnderson Dato 18. September 2012, kl. 21:53
Så må Maria og hendes veninde jo gå i karantæne. - Deres er jo de eneste dyr som har det dårligt?

Too bad... :)

Jamen det kan jeg da love dig også er planen!! ;-)

Så skal man huske det gælder i 8 mdr, og avl er no go så.
Men som sagt lad os høre hvad det er inden man maler fanden på væggen

lille_jill

Maria: Så vidt jeg er informeret fra Alison, så er en test kun mulig i Frankrig og USA. Problemet er bare, at lande nok ikke lige vil tillade afførring fra syge dyr over landegrænsen. Derudover skal virusset være aktivt for en test og det bliver også besværligt, hvis det først skal sendes. Så tror ikke i skal regne med en test. Alison sagde til mig, at mine dyr højst sandsynligt var blevet ramt af ECE, hun kunne simpelthen ikke få andet til at passe på symptomerne dengang. Men en test var ikke mulig.


The bird: Jeg er virkeligt ked af, at i skal opleve det her :( Desværre kommer der en masse mudderkast oveni, men syntes det er flot at i tør tage det op og ikke bare holder det hemmeligt. Så er der måske en lille chance for, at folk får taget deres forbehold.
Det ligner desværre meget Chuckys forløb. Han startede med dårlig mave et par dage efter træffet og så kom resten af symptomerne derefter. Indlæggelsen var efter 15-20 dage. Håber de får det bedre snart, selvom det nok bliver en tid med en masse op og nedture..


Havde faktisk en ilder med en enkelt opkastning og grønne bæer her for 7-14 dage siden. Men tror nu ikke at det er udstillingsrelateret. Men skal nok lige se hvornår det egentligt var her senere.

Sølvsten

Citat fra: PiaLyng Dato 18. September 2012, kl. 22:13
Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal reagere. Ja jeg er skide sur, fordi mit navn bliver nævnt og folk kaster rundt med sig om det er ECE, uden overhovedet at spørge mig hvad fanden der egentlig lige er galt med Royal.. Men jeg er også skide ked af det hele samtidig.. Og kan ikke bære at skulle tænke på det måske er MIN skyld at jeres dyr ligger på dyrehospitaler og er syge osv.

Jeg kan egentlig heller ikke rigtig forklare noget med Royal, fordi jeg så får sat andre i en klemme, så sq hellere det er mig end jeg hænger andre ud, uden det med vilje.

Som skrevet en del gange, så tænker jeg på jeres dyr og håber inderligt at alle bliver friske.. Og at man har været uheldig på den ene eller anden måde.

Smitten kan komme alle steder fra, og den eneste måde vi kan garantere det ikke sker igen, er jo faktisk at stoppe med udstillinger.
Det sådan man gør i mange andre dyreverdner for at undgå de alvorlige sygdomme som ofte kommer i sådan nogen forbindelser..


Jeg kan sagtens forstå at det ikke er fedt at få hængt sit navn ud. Men lige i denne situation tror jeg at du skal være glad for det. Hvis der var blevet skrevet en person med et sygt dyr ville der være en masse der ville ha en PB med navn og så ville rygterne først gå i gang. Nu har du fået muligheden for at forklare hvorfor dit dyr havde dårlig mave og grunden hertil er jo ikke noget der smitter og dermed kan det jo ikke være din skyld.

Anne

Det kan jo sådan set være vores alle sammens "skyld". Pias, min, jeres... Der er ingen af os der ved om vores dyr er bærere, af ECE eller hvad det nu er de fejler.

Det vi kan gøre er at holde fokus på, at der ER et tilfælde af noget grim sygdom i omløb, det ser ud til at det er smitsomt, og det er begyndt efter falsterilderen (som derfor sandsynligvis, men ikke 100% sikkert, er det sted ilderne har det fra).

Og derudfra kan vi så sørge for at være endnu mere opmærksomme på at der altså stadig er de problemer, og sørge for at holde endnu bedre hygiejne på udstillinger, og lave nogle regler for, hvor tæt løbegårde må stå.

Aetherferrets

Det var meg og en venninne av meg, Carina som var hos Maria over den weekenden. Mine 2 dyr var med Maria og Christinas dyr på fredagen, og alle var friske og raske, ingen viste noen tegn på sykdom. Det var den eneste dagen den helgen mine var med dems dyr.
Ingen av mine 2 eller Carinas 4 viser noen symptomer for noenslags sykdom. En av mine var hos dyrlegen uka etter da jeg ble litt bekymret for hva som stod på dommerskjemaet hans, men dyrlegen min sa at han var frisk og rask, og  at det ikke var noe galt med han. Han fikk da en full helsesjekk. Hvis noen lurer; stod at det var noe feil med skjelettet hans, altså ingenting om sykdom.

Så smitten kommer ikke herfra. Da ingen av mine eller Carina sine dyr viser noen symptomer for sykdom. Hvis smitten kom fra meg, hadde Carina sine dyr blitt smittet for lenge siden, og hvis det kom fra Carina hadde mine vært smittet for lenge siden og. Men våre dyr har vært friske og er det fortsatt.

Det er utrolig sørgelig at noen av Maria og Christinas dyr har blitt syke, og jeg håper dyrlegen finner ut hva det er, og de får riktig behandling så de blir friske så raskt som mulig. Og også at det ikke viser seg å være flere som er smittet.
Alle mine tanker går til dere to, og vi krysser alle våre fingre og poter for at de små totter blir friske igjen snart  <3

Dyrenørden

Er de resterende dyr kommet til dyrlæge og hvordan går det dem?

the bird

en lille update:

resten af vores flok blev afleveret ude ved dr dyr i morges, det enste vi fik at vide her til morgen er at de alle havde en lidt forstørret milt grundet noget virus..
jeg ringede i eftermiddags og fik en god lang snak med vores dyrlæge, vi får største delen af flokken hjem i morgen, deres afføring er blevet normal, de spiser som de skal og viser ingen tegn udover den lidt forstørrede milt, de kommer dog stadigt på antibiotika og zolak for en sikkerheds skyld, grunden til de bliver til i morgen er for et par ekstre tests, vores lille Gaia og Fenris bliver hos dyrlægen lidt i nu, Gaias immunforsvar er ikke så godt efter hun for nyeligt er blevet neutraliseret, så hun er stadigt sløj, hun er dog begyndt og spise igen og legede også lidt med dyrlægen idag, grunden til Fenris bliver er at han stadigt har tendens til at bide og vi blev enige med dr dyr om at det var bedre han blev behandlet hos dem både så vi er sikre på at vi får medicin i ham med også for han ikke bider vores hænder i stykker..
det er en slags mave influenza de har fået og en uge eller to på antibiotika skulle gerne kunne få bugt med det.. der er dog sendt prøver afsted for at se om man kan finde lidt mere nøjagtigt ud af hvilken virus det er, jeg holder dog mig fra udstillinger og andre sociale ting med de kære totter det næste stykke tid. just in case

PiaLyng