Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

alvorligt syge dyr efter falster ilderen

Startet af the bird, 18. September 2012, kl. 18:24

PiaLyng

5min FØR hun oprettede tråden fik jeg en sms..

Shamua

#76
Citat fra: PiaLyng Dato 20. September 2012, kl. 20:22
5min FØR hun oprettede tråden fik jeg en sms..
Så har du da helt sikkert med 100% sikkerhed også noget at læse den og snakke med dem om det....  :S  >:|  :nej:

Vh. Marianne

PiaLyng


Anne

Citat fra: PiaLyng Dato 20. September 2012, kl. 20:37
Men sket er sket :).


Lige præcis Pia, og nu har vi alle sammen læst din forklaring. Der er stadig dyr der er blevet syge, og vi kan ALLE sammen have smittet dem. Det handler jo ikke om at placere skyld, det handler om at vi har et fælles ansvar, både for at gøre det så godt som muligt på udstillinger, men også for at informere ved sygdom, så andre kan være obs.

SaschaDJensen

Hvis jeg nu havde været god/bedre til at forklare mig på skrift, så havde i ikke alle misforstået det jeg skrev..

jeg skrev det pga. at jeg som ny på dette forum kommer indtil sådan noget mudderkasteri, det jeg mente med at ingen kunne lide mig, var ment på den måde at jeg ikke rigtigt kender nogle af jer endnu, så jeg stod jo som "Neutral", ingen kunne lide/kendte mig, så derfor kunne jeg ligeså godt sige min mening om dette til at starte med, så har jeg jo ligesom givet en bid af mig selv som person, så folk kan forstår hvad min holdning til denne tråd er, og måske giver nogle folk lyst til at vide mere om mig og mine holdninger.

Dyrenørden : Det som du skrev med et ord i mit sidste indlæg, viser allerede at du er på vej ud fra hvad denne tråd handler om?. eller har jeg forstået det forkret, du kunne have skrevet det i en PB, hvis det gik dig så meget på.


Citat fra: SaschaDJensen Dato 20. September 2012, kl. 17:10

-Det er ikke fordi jeg hader nogen af jer overhovedet, at jeg nævner Peter& CO. og Christina er fordi jeg synes jeg kan snakke godt sammen med dem, og fordi jeg synes du er skide søde, ikke fordi i andre sikker ikke er det, men har enden bare ikke snakket med jer ellers så noget andet? .. Ja nogen føler sig måske trådt på men, synes ærlig talt ikke jeg kan stole på så mange andre, ikke at jeg ikke vil snakke med andre, men mit hoved kan bare ikke lige holde til skænderier og bagtaleri? så beglager meget.




Hvis i nu havde læst dette her som jeg nu skrev før rigtigt (På min dårlige måde at forklare på) så havde i heller ikke misforstået det jeg nu end skriver som lyder som om jeg tror i hader mig, for det tror og håber jeg da ikke i gør, når ingen af jer som sådan kender mig. Men for at sætte et indblik i hvad jeg mener skrev jeg dette for at "forklare" min grund til at "flippe" ud  :) Jeg hader ingen pga. de ting de skriver eller gør, men det gør mig sku bare virkelig ked af det at se og høre på, især da jeg havde forventet meget bedre i denne verden!

Anne

Jeg læste godt den del også, men den siger jo at du ikke har noget imod folk, hvor det jeg citerede var at du mener folk ikke kan lide dig.

Men det er også ligemeget, uanset hvad så har jeg personligt ikke noget imod dig, men jeg synes også det indlæg du skrev, ikke var mere konstruktivt end dem du rettede det til, og så er jeg enig med Mette i, at det blev meget generaliserende.

At du havde forventet bedre kan jeg sådan set godt forstå, men sådan her har det altid været i perioder, og mit bedste råd er at prøve at holde hovedet koldt og forsøge at forfølge kernen i diskussionen, i stedet for at hoppe med på de høje bølger. Det kan man jo ikke altid undgå, men hvis man vil undgå det lave niveau, så trækker man altså kun gennemsnittet op ved at være over det.

SaschaDJensen

Citat fra: Anne Dato 20. September 2012, kl. 21:49
Jeg læste godt den del også, men den siger jo at du ikke har noget imod folk, hvor det jeg citerede var at du mener folk ikke kan lide dig.

Men det er også ligemeget, uanset hvad så har jeg personligt ikke noget imod dig, men jeg synes også det indlæg du skrev, ikke var mere konstruktivt end dem du rettede det til, og så er jeg enig med Mette i, at det blev meget generaliserende.

At du havde forventet bedre kan jeg sådan set godt forstå, men sådan her har det altid været i perioder, og mit bedste råd er at prøve at holde hovedet koldt og forsøge at forfølge kernen i diskussionen, i stedet for at hoppe med på de høje bølger. Det kan man jo ikke altid undgå, men hvis man vil undgå det lave niveau, så trækker man altså kun gennemsnittet op ved at være over det.

- det var ikke lige sådan den skulle forstås med at folk ikke kunne lide mig, det må du meget undskylde hvis du/i troede det var det jeg mente, men som sagt jeg er rigtig dårlig til at forklare mig over skrift  :X Beglager .. Men Anne, du har for mig altid været en af dem jeg har synes var okay, nu kender jeg dig ikke, men havde ikke set mig noget dårligt om dig. At mine forventninger ikke kommer til at være andet end forventninger er der jo ikke noget at gøre ved.
for mit vedkommende så vil jeg bare få det bedste ud af de mennesker som jeg forhåbentlig engang begynder at snakke med, og så er jeg ligeglad med hvad alle andre folk synes hvis jeg fx.snakker med to som ikke kan lide hinanden (;

Anne

Jeg tror bare du skal lade være med at lægge alt for meget i det du læser herinde, for nogel af dem der kan være rigtigt meget efter andre her, er nogle af de sødeste i virkeligheden, og det er jo også fordi folk har meget historie med hinanden og derfor reagerer meget skarpt når det er bestemte personer der skriver.

De fleste er generelt ret åbne overfor nye, og især nye der tager det stille og roligt og virker fornuftige, så jeg synes da helt sikkert bare du skal snakke med dem du vil, og folk kan altså godt respektere at man snakker med folk fra dnre "grupper". Jeg har da en del ildervenner, der ikke ellers snakker med hinanden, måske ikek fordi de er uvenner, men bare fordi at det gør de ikke, og det er meget sjældent man møder modstand på baggrund af det.

Det skal så også lige siges, at jeg godt kan skrive noget kritisk til et indlæg, uden at der er noget som helst personligt i det, så at jeg nu har påpeget noget i dit indlæg betyder ikke at jeg er begyndt at hade dig nu :)


Sølvsten

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 20. September 2012, kl. 17:51
Citat fra: Sølvsten Dato 20. September 2012, kl. 10:15
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 18. September 2012, kl. 18:50
Vi er virkelig også bekymret for vores dyr. Indtil nu er det "kun" Tjalfe, som var i buret lige på den anden side af den syge hvalp, som har alvorlige problemer. Han bliver også indlagt. Men Aysiha, som jo slet ikke var med på udstillingen, men som er blevet bur kammerat med Tjalfe efter Felina døde, erviser desværre også tegn nu på at være smittet. Jeg aner slet ikke hvordan jeg skal reagerer. Det er så ubehageligt at skrive det her. Det er virkelig ikke det jeg ønskede mest. Men Syndes som the bird at folk har krav på at vide det. Jeg er så nervøs for min elskede Tjalfe dreng. Det her måtte bare ikke ske... Og slet ikke nu eller sådan. Er så bange for at miste ham.. Det er helt umuligt for mig at finde ord for. Hvor bange jeg er lige nu.

Er Tjalfe også i bedring? Har han været indlagt samme sted som the Birds dyr? Jeg tænker hvis ikke hvad er din dyrlæge (Lone?) så kommet frem til han fejler?

Kan lige svare her. Ja Tjalfe har været til dyrlæge. Heldigvis blev han ikke indlagt men fik nogle sprøjter og en grundig undersøgelse. Det går meget bedre med ham nu. Hans afføring er normal igen, og det eneste problem jeg havde til sidst, var han ikke ville spise og han sov meget. Men det går heldigvis meget bedre nu. I går og i nat spiste han en hel masse og han virkede rigtig glad og ikke nær så sløv her til morgen.

Desværre er der nu gul afføring i buret hos Bomuld, Zarfia og Angel. Derfor må vi afsted med de tre tøser også nu. Vi har ellers delt hele huset op så dyrene var på hvert sit værelse og vi sprittede og vaske hænder hver gang vi havde været ind hos nogle af dyrene, tømte bakker dagligt og alt muligt for at undgå videre smitte. Så syndes vi har prøvet at undgå de 3 piger skulle få noget, så godt som vi kunne. Så vores 3 piger er også i behandling nu. Så håber vi snart det værste er overstået snart.


Godt at høre at tjalfe har det bedre så mangler de sidste bare lige at komme oven på. Var det den samme virus som The Birds?

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Sølvsten Dato 21. September 2012, kl. 11:50
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 20. September 2012, kl. 17:51
Citat fra: Sølvsten Dato 20. September 2012, kl. 10:15
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 18. September 2012, kl. 18:50
Vi er virkelig også bekymret for vores dyr. Indtil nu er det "kun" Tjalfe, som var i buret lige på den anden side af den syge hvalp, som har alvorlige problemer. Han bliver også indlagt. Men Aysiha, som jo slet ikke var med på udstillingen, men som er blevet bur kammerat med Tjalfe efter Felina døde, erviser desværre også tegn nu på at være smittet. Jeg aner slet ikke hvordan jeg skal reagerer. Det er så ubehageligt at skrive det her. Det er virkelig ikke det jeg ønskede mest. Men Syndes som the bird at folk har krav på at vide det. Jeg er så nervøs for min elskede Tjalfe dreng. Det her måtte bare ikke ske... Og slet ikke nu eller sådan. Er så bange for at miste ham.. Det er helt umuligt for mig at finde ord for. Hvor bange jeg er lige nu.

Er Tjalfe også i bedring? Har han været indlagt samme sted som the Birds dyr? Jeg tænker hvis ikke hvad er din dyrlæge (Lone?) så kommet frem til han fejler?

Kan lige svare her. Ja Tjalfe har været til dyrlæge. Heldigvis blev han ikke indlagt men fik nogle sprøjter og en grundig undersøgelse. Det går meget bedre med ham nu. Hans afføring er normal igen, og det eneste problem jeg havde til sidst, var han ikke ville spise og han sov meget. Men det går heldigvis meget bedre nu. I går og i nat spiste han en hel masse og han virkede rigtig glad og ikke nær så sløv her til morgen.

Desværre er der nu gul afføring i buret hos Bomuld, Zarfia og Angel. Derfor må vi afsted med de tre tøser også nu. Vi har ellers delt hele huset op så dyrene var på hvert sit værelse og vi sprittede og vaske hænder hver gang vi havde været ind hos nogle af dyrene, tømte bakker dagligt og alt muligt for at undgå videre smitte. Så syndes vi har prøvet at undgå de 3 piger skulle få noget, så godt som vi kunne. Så vores 3 piger er også i behandling nu. Så håber vi snart det værste er overstået snart.


Godt at høre at tjalfe har det bedre så mangler de sidste bare lige at komme oven på. Var det den samme virus som The Birds?

:) Tak Sølvsten :)

Ja, det var den samme virus som The Birds dyr.
Tjalfe er i rigtig godt bedring ja. Han er begyndt at tage på igen, og er begyndt at lege lidt igen. Pigernes afføring er også begyndt at blive normal igen. Men de var heller ikke så slemt angrebet. Så en pencelin kur var nok med dem.
Tjalfe fik 3 sprøjter med forskellige ting... Kan ikke stave det hele. Men den ene var til at sætte appetitten igang igen - og den har ihvertfald hjulpet. Og så er de på skån kost pt.
Men wow det har været en dyr omgang.. ikke mindst for Christina! Men ja.. det er bare så lettede at det har hjulpet og de alle, både mine og Christinas dyr er i rigtig godt bedring nu.Så betyder penge ingenting :) Når bare de har det godt og man kan se at det værste er overstået.
Jeg holder dog mine dyr i karantæne i noget måneder frem, for at sikre at det ikke udvikler sig. Ønsker ikke sådan en omgang her for NOGEN. Kæft det har været hårdt og krævet en flod af tåre!!

Dyrlægen snakkede så også om der findes flere former for ECE, og at ECE er en betegnelse for flere ting. De snakkede om at der var en virkelig kræs en som skulle stamme fra Mink farme. Og som tit kunne forveksles med andre, mere milde former for ECE. Og mine og The Bird har vist så fået en mild form for det. Men ECE var det, siger hun.
Jeg har lært rigtig meget de sidste par uger om ECE og undersøgt alle de ting jeg kunne om emnet, lige så meget for at være så informeret som muligt når man besøgte dyrlægen. Og det er så, hvis man skal finde noget positivt at sige om den her omgang, det gode ved det. At nu ved jeg en del mere om ECE og behandlingen af det.

Cille

det er da godt at høre det går bedre.
Jeg har så aldrig hørt om andet en 1 form for ECE.
Dermed ikke sagt det ikke passer, men lyder nu som om at Koli lidt er puttet derind under.
Udfra det jeg har læst omkring variere det dog hvor syge dyrene bliver, det kan være det dyrlægen har ment.
Det jeg indtil nu har læst skriver de så også alle at man jo skal passe på med at ikke forveksle det med alle andre sygdomme som kan give lignede symptomer.
Derudover skriver de også at dyrene jo kan have det op til 6 mdr efter..
Så hvis i er sikker på det er det, så må karantænen jo minimum være 6 mdr

http://www.ferretcentral.org/faq/med/green.html
http://miamiferret.org/ece_symptoms.htm

Den her står da endda vi at mennesker også kan bære smitten
http://www.ferretuniverse.com/health/ece.asp

Her står der de kan bære smitten i12mdr
http://www.texasferret.org/ece.shtml

Og jeg kan forsætte,men der stå i bund og grund mere eller mindre det sammen

Shamua

Hvor er det dejligt at høre at de er i bedring. :D

Men jeg vil så mene at hvis i er sikre på at det er ece (mild form eller ej) så kan et par måneders karantæne vel ikke være nok? Siger man ikke normalt minimum 6 måneders karantæne? Og så kan man vel heller ikke tage nye dyr hjem? Jeg ved jo i begge har nogle dyr siddende og vente på jer i England. Kan man tage dem med hjem til syge dyr? Eller risikerer man ikke bare at de også bliver smittet, og så må starte hele omgangen forfra?

Derudover står der i et af de links som Cille har fundet, at mennesker kan bærer smitten, hvilken vil sige i kan gøre de engelske dyr syge, selvom i ikke møder dem, men bare det at i møder den person i får jeres dyr fra, kan jo være at udsætte vedkommendes dyr for smittefaren. Håber i lige vil tænke over det :/

Vh. Marianne

Dark Crystal Ferret

Jamen jeg er da fuldstændig enig med jer. Jeg har også kun hørt om 1 form for ECE.Så jeg måtte også lige spørge lidt ekstra ind til det hele. Også fordi jeg syndes det var småt med information jeg kunne finde rundt omkring om det. Så da jeg havde dyrlægen tæt på, så fik jeg jo samtidig muligheden for at lære lidt mere.
Men tak for linkene Cille :) Jeg vil lige læse dem igennem når jeg får tid lidt sener i dag :)

I forhold til turen til England, så er vi opmærksomme på smittefarre og i forhold til hjemturen med dyrene osv. Vi har snakket med dyrlægerne om det, og vi har også informeret opdrætterne i England og meget andet. Vi ønsker bestemt ikke at skabe større smittefare for nogle andre. Som sagt ville jeg aldrig ønske noget som det her for nogen! Uanset om de er venner eller ikke. Det har bare ikke været sjovt!'Men vi forsøger at finde en løsning på alle disse ting. For som også før sagt, så er konsekvenserne ved det her rigtig mange, så der er rigtig mange ting man skal forsøge at finde en løsning på, og ting man skal holde styr på.
Men vi prøver så godt vi kan at tage hensyn og tage vores forholdsregler i forhold til alle ting i fremtiden.


KittAnderson

HVilken dyrelæge er brugt og hvad er det for en virus de er behandlet for? :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Amazing Ferret

Jeg vil mene at hvis eens dyrlæge har sagt man har ECE, så tager man ikke nye dyr hjem i det næste års tid.......ja undskyld, men jeg synes det ville være MEGET uansvarligt hvis i gjorde det. Der er så mange dyr der kan blive syge, både de nye dyr og de dyr i England