Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kattevådfoder - hvorfor ikke?

Startet af pyntegodt, 1. Juni 2011, kl. 13:15

pyntegodt

Ja, mit spørgsmål er som overskriften lyder.
Jeg giver ikke mine vådfoder, men ved fra en gang Dexter stjal et stykke fra min tidligere kat, at han elsker det.
Så hvorfor er det de ikke må få det? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind?

Namilla

Det er ikke godt for dem... ja det er ikke engang specielt godt for katte... Kattevådfoder er omkring 90% vand...og de fleste slags indeholder også sukker...
Hvis man endelig skal give noget, kan man give a/d, men jeg synes det er i nødstilfælde, hvis ilderen fx er syg... der er ingen grund til at vænne dem til det, da det ikke dækker deres næringsbehov...

AlisVolatPropiis

Der er slet ikke nok nærring i det....du fylder deres mavesæk op med vand, så de ikke får de vitaminer, fedt og protein de skal have.

Det er dårligt for tænderne

Indeholder tit sukker -insulinoma i længden -fatalt.

Derfor :)

mette11

Vådfoder er ikke godt fordi det ikke giver tænderne noget at arbejde med og dermed kan de få mere tandsten osv. Ofte indholder vådfoder også alt muligt andet end kød som heller ikke er godt for en ilder. Der er dog meget stor forskel på indholdet i vådfoder, så noget er helt klart værre end andet (et godt et er et som indholder meget kød og ikke noget sært eller kulhydrater fex. Ziwipeak). Jeg har selv brugt hvad jeg kalder godt vådfoder til syge dyr og jeg kan også finde på at give dem noget en sjælden gang (ikke noget der sker hver måned).
Jeg må også indrømme at jeg ikke ved helt hvordan og hvorledes med tænderne og vådfoder, men det er hvad jeg har hørt og kan desværre ikke lige finde en god kilde på det. Men hvis det er noget af god kvalitet, kan jeg ikke se at det skader at give lidt ind imellem (som fex. en gang om måneden). Jeg ville dog aldrig give det som hovedfoderet eller ofte, men hvis det er som en godbid, så er det ikke så slemt som så meget andet, hvis kvaliteten er i orden.

Barky

Hvor begynder man? Nå:

Kattevådfoder (uden sukker - ALTID uden sukker) er rigtig godt til katte fordi at katte har et andet behov for væske end ildere har. Det er ekstremt vigtigt at katte opretholder deres væskebalance, for ellers kan nyrerne stå af. Derfor giver mange katteejere 50/50 af tørt og vådt.

Men - som Namilla skriver så er det hovedsageligt vand, og er derfor ikke super godt som fuldfoder. For en kat er det ikke "dødeligt" af den lever mest af vådkost. Men det er ikke godt for tænderne, og det er ikke 100% optimalt foder. (Ernæringsmæssigt. Det svarer til en lille bid bøf som er blevet blandet med et glas vand - ift. en stor saftig bøf)
Som carnivore (som både kat og ilder er - blot med forskellige behov) er der brug for en temmelig stor procentdel animalsk protein. Jeg vil vove at påstå at hverken 100% vådkost eller 100% tørkost kan efterleve dette behov.

Jeg har selv både kat og ilder, og har 2 forskellige tørkost blandinger til de forskellige arter. Men det vådkost jeg giver til kattene er ikke noget ilderne tager skade af. Det er sukkerfrit og uskadeligt. Det er blot meget vand.
Begge arter får foderblandinger med 3-8 forskellige slags tørkost, BARF som tilskud flere gange ugentligt. Og det vådkost kattene får er uskadeligt for ilderne, men godt for kattene.

Jeg kan forresten godt anbefale Feline Porta 21 med kylling. Det er pretty much bare kyllingestykker i vand. *G* (og ilderne elsker at stjæle det fra kattene)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

#5
Nu er der jo KÆMPE forskel på vådfoder, som der også er skrevet, og hvis man køber noget af en rigtig god kvalitet så ser jeg ikke problemet i at bruge det engang imellem. F.eks. så jeg at applaws havde lavet noget der indholdsmæssigt ser fint ud, og jeg har også set ziwipeak som vådfoder

Vådfoder en gang imellem har ingen indflydelse på tænderne, det er kun hvis det er en større del af derse kost og fordi de får tandsten, når foderet ikke har struktur til at afhjælpe det.

Jeg ved ikke hvor det kommer fra med ildere og væske, men jeg kunne forestille mig det er fordi katte er dårligere til at drikke end ildere er, mine ildere drikker rigtigt meget, og de dage de f.eks. får ducksoup (hjemmelavet "suppe" der indeholder meget væske) drikker de jo bare det mindre. Jeg synes de er gode til at styre det.

Eliza

Bare fordi de elsker det er det slet ikke ensbetydende med at de skal have lov at ha det, for mange ildere elsker flere forskellige ting som kan gøre dem dødeligt syge på lang sigt. Ellers tror jeg de andre har svaret ret godt på det.

Jeg giver kun mine vådfoder hvis de har været syge eller haft lidt dårlig mave, for der har de langt større risiko for at dehydrerer og enkelte gange har jeg blandet ekstra vand i for at de fik så meget væske som muligt uden tvang. De elsker det rigtig meget men jeg synes ikke det er oget de har behov for hvis de ikke er syge og så har jeg så mange andre godbidder som de også kan li og få og som er sundere.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Chanette

Hej alle sammen....  :)
Jeg vil først lige sige at skatter Ferretopia højt, her er alt hvad man har brug for, især når man, som jeg, er ny i alt om disse dejlige basser...  ;)  Ved ikke lige hvad jeg ville gøre for at indhente de samme info, som jeg hurtigt har fundet herinde... I er sq så super gode til at hjælpe hinanden.... :D
Som sagt, er jeg er helt ny herinde og skal hente fritte-hvalpe om små 10 uger, hvilket jeg selvfølgelig glæder mig vildt til... :dans:
Men men men... Har bare nogle spørgsmål som jeg håber I vil hjælpe mig med.... Feks foder til de kære små.... Vil jo helst give dem den bedste start.... Har set at man kan få noget som hedder Totally Ferret Baby i Zooplus... Er det godt?? Ved at der er nogen der foder med Ko-Kra fra Aldi, men det vil jeg sq helst ikke ud i, da jeg har læst at mange katte-ejere ikke ville fodre deres katte med det fordi det var noget billigt bras...  >:|
Så hvad skal jeg fodre mine Basser med??
Hvad er Ducksoup, og hvordan laver man det selv??
Benmel og taurin(pulver?) hvor får jeg det fra??
Daggamle kyllinger... Må de få dem fra 8-10 ugers alderen?? Er det noget jeg kan få fat i gennem Barf butikkerne??  8)
Knus fra Chanette  <3

Eliza

velkommen til.. måske tråden skal flyttes..

Jeg ville ikke bruge totally Ferret Baby til mine dyr og slet ikke som det eneste foder.
Jeg kender ikke det fra Aldi men en god regel er ikke at bruge noget fra sådan et sted..

Jeg ville også blande flere forskellige foder i stedet for kun at bruge et da der faktisk ikke findes et foder som er perfekt til en ilder.

Ducksoup er ikke noget der er nødvendigt, det kan være godt hvis man har en syg ilder, men mine har aldrig gidet spise det..
Hvis du bruger søgefunktionen er der skrevet flere steder hvordan det laves.

Hvad skal du bruge benmel og taurin til? det burde ikke være nødvendigt når du har tænkt dig at fodre med tørkost, men ellers kan taurin købes hos zooplus.de og benmel kan købes hos hungry ferrets.

Daggamle kyllinger må de få fra de kan spise selv sådan set men husk de ikke skal have for mange da de indeholder for lidt kalk og ellers skal du sørge for de får ekstra kalk på en anden måde. De kan købes i barfbutikker eller også er vi nogle der indimellem henter fra et rugeri hvor man så køber mange ad gange men en del billigere en hos barf butikkerne.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Chanette

Hej Eliza....
Tak for dit hurtige svar... :)
Jeg har læst at man skal bruge benmel hvis de får noget rent kød, så som kyllingebryst filet, eller andet hvor der ikke er sener, brusk eller småben... Dvs at jeg med fordel godt kan blande Orijen foder med Arion kitten?? Må jeg spørge hvad du har brugt??   ;)

Masa

Orijen er ok, du kan også prøve Ziwipeak, Power of nature Natural cat, Acana grainfree, Applaws, Felidae, evt. Taste of the wild .. Som Eliza har sagt, det er næsten nødvendig at blande flere forskellige foder.
Hvis du har for mange penge kan du bestille Innova EVO dry ferret eller cat food fra US.



Namilla

Du behøver ikke supplere med benmel, hvis du kun giver kyllingefilet som supplement til tørkost... Det er mere hvis man barfer og de får det som en større del af deres kost. Det samme gælder hvis kyllinger kun er et supplement. Voksne mus er rigtig godt, da de har den helt rigtige sammensætning af kalk, indmad osv.
Husk at spørge hvad de bliver fodret med, hos opdrætteren! Det kan være en god ide, hvis du får en pose af det tørfoder med, som den har været vant til (eller selv køber en lille pose) så du kan skifte over på noget andet langsomt...ellers kan det godt give rigtig dårlig mave, hvis du skifter foder fra den ene dag til den anden... Start med at blande de fx 1/4 nyt foder og 3/4 gammelt, efter et par dage kan du tage ½ om ½  og så et par dage senere 1/4 gammelt foder og 3/4 nyt...

Anne

Citat fra: Masa Dato 27. Juni 2011, kl. 17:28
Orijen er ok, du kan også prøve Ziwipeak, Power of nature Natural cat, Acana grainfree, Applaws, Felidae, evt. Taste of the wild .. Som Eliza har sagt, det er næsten nødvendig at blande flere forskellige foder.
Hvis du har for mange penge kan du bestille Innova EVO dry ferret eller cat food fra US.




Man må ikke importere foder fra usa, så hvis pakken bliver snuppet i tolden bliver det konfiskeret.

Eliza

Jeg bruger ikke selv tørfoder mere men Barf'er..

Jeg ville nok blande flere forskellige mærker og ziwipeak er ret godt at have med men det koster også lidt (personligt får mine ildere det jeg synes er bedst og så kommer prisen i anden række).

Det vil slet ikke skade at have benmel til hvis den skal have ren muskelkød, men jeg vil faktisk anbefale at give noget med knogler i stedet da det også er rigtig godt til at fjerne tandsten.
Det lidt "farlige" ved suplement er at hvornår går grænsen til at de ikke får det som de behøver. For tørfoder er jo lavet til at det udelukkende er det de spiser. Så det kan aldrig skade at tænke over hvad det er de får ved siden af.
Som Namilla skriver så er voksne mus noget af det bedste man kan give da de indeholder det ilderen har brug for.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Chanette

Hej Namilla og Anne.... :)
Problemet er at hun foder dem med Ko-kra fra Aldi, og det foder er ikke særligt godt, har jeg hørt... Egentlig er det jo ikke noget problem, da jeg jo bare kan skifte foder, lige så langsomt... Men kan de få det samme foder fra hvalpene er små af og op gennem voksenlivet?? Altså en god blanding af Applaws kitten, Orijen, Taste of the wild og Vitalin feks??
Havde tænkt mig at give dem lidt kød hver dag... Altså hvad der svare til to mus... Er dfet for megetm til 8-10 ugers hvalpe?? Kan de selv styrre deres foder?? Der er jo nogle hundehvalpe som æder alt hvad der er i skålen, og ikke forstår at stoppe... Er det sådan med nogle fritter osse??
Det er altså lidt af en jungle at bevæge sig ind i som førstegangs ejer ad sådan nogle basser...  :o
Hvor meget skal sådan nogle små hvalpe ha af råt kød??
Nu skal jeg først hente dem om små 10 ugers tid, da de ikke er født endnu (Hunnen kan føde hvornår det skal være)så jeg har god tid til indkøb og frittesikre hjemmet, der skal jo helst ikke ske noget med de kære små...
Jeg har osse fået afvide at jeg i starten skal hælde kogt vand over deres mad, ligesom med killinger og hundehvalpe..  :)