Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Kattevådfoder - hvorfor ikke?

Startet af pyntegodt, 1. Juni 2011, kl. 13:15

Chanette

Hej Eliza...  ;)
Ligesom de pakker de har med lammeben i små stykker?? Syntes selv det lyder lækkert... Kan ikke finde nogen kyllinger derinde... De har fået en hel kanin med pels og det hele.. Er det godt? Nogen der har prøvet dette? Er noget nervør for deres små mavser, skal jeg da ærligt indrømme... Var i Zoocity i Hillerød, der sad en lille frittehvalp i et røvkedeligt bur... Det der gjorde ondt i mig var den lille han´s alder... Sølle 7 uger!!!! Hvad f laver en hvalp på 7 uger der?? Og så havde han simpelthen så tund mave... Havde det ikke været for det skilt hvor der stod solgt på, så tror jeg at jeg havde taget ham med hjem... Det var så forfærdelig syndt...

Eliza

To mus er det til hver?? En hvalp spiser meget men mine voksne dyr spiser kun lige to hele mus på en dag. Jeg synes ikke man skal give kød hver dag hvis man ikke sætter sig grundigt ind i hvad de har behov for, for ellers kan de ende med en masse mangelsygdomme, hvor flere af dem kan være dødelige i længden. Det ses først efter nogle år.

Men kød nogle gange om ugen er helt fint især hvis det er hele foderdyr..

Jeg ville ikke kun købe kød i dansk barf center men også hos rigtig hundemad. der har de flere ting som i hvert fald mine dyr kan lide. Man kan godt give de der kaniner men de skal klippes i stykker da de slet ikke kan spise så stort et måltid. Mine har så ikke været glade for dem fra dansk barf center.
Mus og rotter kan købes hos mange reptilforhandlere og det er en bedre pris du får her.

Dansk barf center sælger faktisk stort set ikke noget der ligner dyr andet end kaninerne, da de mener deres kunder ikke ønsker det. Men lige de lammeben er mine faktisk rigtig glade for.

Jeg ville så snart jeg fik dem hjem skifte foder men det skal gøres langsomt så man forsigtigt blander mere og mere af det nye i over en periode.

De skal have adgang til mad hele døgnet rundt da maden fordøjes hurtigt. det er helt underordnet om det er en hvalp eller voksen du bruger det foder til, da du jo gerne skulle give et godt kvalitetsfoderblanding. En hvalp på 8-10 uger burde sagtens selv kunne spise almindeligt tørfoder og det skal ikke blødes op selvom flere dyrehandler siger det. Jeg synes det er en smule mere vigtig især at de får kalk i deres rå kød når de vokser.

Det kan godt være du havde hjulpet den ene hvalp der sad i buret men samtidig ville du være med til at støtte at der kom endnu flere til butikken da de jo kan se at de sagtens kan få dem solgt selvom de langt fra har det godt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Chanette

Hej Eliza....
Tusind tak for dine svar. det gav mig lidt ro i sindet... :)
Ja, det er osse rigtigt med den lille fritte, men det var sq syndt... Men som du selv siger, skal man lade være med at købe sine fritter der.... Kan jo heller ikke redde hele verden...  8)
Men tusind tak for hjælpen...  :dans:

Namilla

Hvad er det for en avler du skal købe fra? Hvordan ser tavlerne ud? Hmm..jeg tror jeg ville være lidt bekymret for at købe dyr et sted, hvor der fodres med foder fra aldi...jeg tror på at genetik selvfølgelig gør meget, men jeg tror på at kosten op gennem opvæksten gør mindst lige så meget i forhold til dyrenes helbredstilstand... Ligeledes hvis det er avleren der har fortalt dig at foderet skal blødes op når du får hvalpene? Det er slet ikke nødvendigt for 10-ugers hvalpe...de skulle gerne kunne knuse både brusk og ben på det tidspunkt, så tørfoder burde være en nem sag for dem at spise. Faktisk får de lettere tandsten, jo "blødere" foder de får...

Jeg ville ikke give så meget kød, med mindre jeg havde sat mig meget grundigt ind i det. Jeg tror slet ikke at en hvalp kan spise en hel mus i øvrigt... Som supplement har jeg givet mine en mus om ugen, et æg/æggeblomme om ugen, lidt olie dagligt, et par kyllingevinger om ugen, småfugle som katten havde slået ihjel og ind imellem (sjældnere end hver 14. dag) fik de fx lidt indmad (kalvehjerte) eller muskelkød (fx kyllingefilet eller skært oksekød).
Hvis du har planer om at skulle fuldbarfe (eller tæt på) så skal du tænke på måltiderne som en mus...det skal have ca. samme sammensætning af muskelkød, knogler og indmad. Der sker ikke noget ved, at de ikke får alle tingene i samme måltid, men det skal opvejes generelt...

AlisVolatPropiis

Citat fra: Chanette Dato 27. Juni 2011, kl. 21:48

Problemet er at hun foder dem med Ko-kra fra Aldi, og det foder er ikke særligt godt, har jeg hørt... Egentlig er det jo ikke noget problem, da jeg jo bare kan skifte foder, lige så langsomt...
Jeg har osse fået afvide at jeg i starten skal hælde kogt vand over deres mad, ligesom med killinger og hundehvalpe..  :)

Det er altså et problem, du skal tænke på det som når du får dine hvalpe, så er de opvokset på...og har gennem fosterperioden også fået virkelig dårlig ernæring....tænk på et menneske hvor moderen har spist dårlig mad hele graviditeten og barnet har fået samme hele vejen op til teenagealderen.

Det er altså seriøst fejlernærede ildere du får hjem, og det går virkelig ud over helbredet....især hos dyr der så nemt får kræft og insulinoma af fejlernæring -dødelig udgang.

Derudover skal du ikke opbløde hvis de er gamle nok til at forlade moderen. Deres tænder har ikke godt af det :)

Det er ikke for at virke demotiverende -og du skal da også have et stort velkommen herfra :D men det der er ikke en opdrætter jeg ville købe fra. At man fodrer med det billigste lort man kan finde, totalt ignorerende at ildere virkelig har behov for god nærring og så nemt får fatale livstilssygdomme -det er virkelig for useriøst og pengefokuseret. Og det er virkelig trist at miste sin elskling alt alt for tidligt.

Eliza

Jeg kan ikke være mere enig med de andre om at jeg nok ville overveje det sted du skal have ilderen fra for kosten er vigtig fra start.

Namilla: En hvalp kan SAGTENS spise en hel mus, de to piger jeg har fået hjem som er ni uger spiste bare i nat 4 rotteunger der var lidt større end en voksen mus  :lol: Om natten får de samme størrelse portion ind som mine tre voksne dyr gør og så får de nok mad omkring 3 gange i løbet af dagen også  :fnis:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Mine hvalpe kunne æde en hel mus da de var lidt over 5 uger gamle.  :P

Ellers er jeg helt enig i det de andre skriver..
Ann Hillerslev.

Chanette

Hej alle sammen...  :)
Tusind tak for al jeres hjælp....
Jeg har trukket følehornene til mig igen, og søger nu med lys og lygte efter to hvalpe-hanner, hvoraf den ene meget gerne må have maske....
Nogen der stadig har hvalpe??
Det var fra en privat opdrætter... Blev sq så trist da jeg læste hendes besked om det forbandede foder... Tænkte at jeg bare skulle ha de hvalpe hjem og over på noget bedre foder... Men som I så ganske rigtigt skriver, så kan skaden jo allerede være sket... Og nej, vil jo ikke miste en elsket basse så tidligt... Øv... Havde sq sådan glædet mig... Købt et fedt bur gennem Zooplus og jeg skal komme efter dig...  :(
Jeg må bare søge videre, men tusind tusind tak til jer alle... ;)
Knus fra Chanette

AlisVolatPropiis

Det er også brandærgeligt, og endnu mere irriterende at folk som i bund og grund er SÅ ligeglade med hvilken potentiel skade de tilfører deres hvalpekøbere...(og den samlede ildergenetik i dk -der faktisk ikke helt kan tåle spredning af flere dårlige ildere)
Men buret er der jo til andre og bedre ildere :) og du skal nok finde dem :)