Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Fisk? og hvilke

Startet af Tanja11, 28. Maj 2012, kl. 22:42

Tanja11

Jeg tænkte på at give Calcifer fisk da han er helt vild med kød men tænkte på om det godt at give dem det, deres vilde kusiner og fætre spiser det jo så tror ikke at der sker noget ved det ;)
men jeg tænkte mest på hvilke fisk man kan give sin ilder og hvor meget? :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

Vildildere lever ikke af fisk. Så med mindre du med fætre og kusiner mener mink, så er det ikke helt rigtigt (eller, det er forkert).

Ildere må godt få fisk i små mængder eller bare engang imellem, men hold dig fra fisk der indeholder thiaminase.
http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_6/volume_6_1/thiaminase.htm

Og husk at rå fisk skal være frosset ved -21 grader i mindst et døgn (dybfrosset) for at dræbe parasitter.

Tanja11

når, så fik jeg hvist læst forkert ang vildildere :-$
men mange tak for rettelsen og så vil jeg lige finde ud af hvilke fisk man kan bruge.
....kan man godt bruge fiskepålæg til mennesker eller....?
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

AlisVolatPropiis

Nej mad til mennesker er som regel fyldt med en masse L*** så medmindre du vil stoppe ham med konservering og andre e-numre, så er det en ret dårlig ide at give ham noget unaturligt bearbejdet menneskemad...

Tanja11

okay det er meget rart at vide.
har næsten lige købt nogle Let´s Bite godbidder med 100% fisk og dem elsker han så tror bare at han får dem og så måske noget andet en gang imellem som en ekstra lækkerbisken ;)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

mette11

Du kan sagtens give ham de godbidder. Fisk er ikke en naturlig del af ilderens kost, men som en godbid i ny og næ er det ok. Bare husk at hvis du giver noget fisk så skal det være noget som har været frosset i min. 24 timer og som ikke er tilsat noget. Min ene pige er glad for rejer og hun får da 2 når vi en sjælden gang spiser rejer (frost-rejer). Rigtig Hundemad har noget fisk/skaldyr-produkt og jeg har haft forsøgt at give mine det for variationens skyld. De gad det ikke og det var heller ikke noget som de skulle have fast. Der er ret mange ting som vi giver vores dyr som ikke er en naturlig del af deres kost, men derfor bør man stadig stræber efter noget naturligt til dem. Mine får ZiwiPeak med lam lige for tiden og jeg er ret sikker på at lam rent faktisk ikke er hvad de ville spise i naturen, men eftersom ZiwiPeak er et efter min mening meget fornuftigt produkt, så vejer det tungere end noget andet.

Tanja11

hehe nej jeg tror ikke ligefrem at en ilder kan nedlægge et lam, men har selv tænkt mig at begynde at bruge orijen.
det er også kun en gang imellem at han får fiskegodbidder, men jeg må lige læse og se hvad ildere rigtig spiser ;)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

AlisVolatPropiis

De æder hovedsageligt padder....og da de er fredede i dk...så er det ikke lige noget du kan begynde at fodre med :)

Anne

men mus og smågnavere tager de også meget gerne i naturen, og dem kan man godt fodre med :)

Tanja11

har i dag læst om hvad den vilde ilder spiser og det er jo egentligt ret åbentlyst.
der stod faktisk at den af og til spiste fisk så det passer jo meget fint med hvis jeg giver ham det en gang imellem.

Padder kan jeg ikke fodre med nej, ville nok heller ikke gøre det hvis jeg kunne ;) elsker padder lidt for meget til at give ham det
Stakkels padde :( ;)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

nogle ildere spiser nok fisk, ja, hvis de finder en der er død eller lever ude ved vandet, men mange ildere bor jo inde i landet hvor der ikke lige er søer, og de fisker heller ikek som sådan, så det er ikke noget de får tit. Jeg giver mine fiskeolie og så får de engang imellem en portion fisk fra rigtig hundemad. Det er fint nok engang imellem, men bare ikke noget de skal have for meget af.

Eliza

Nu ved jeg ikke hvor du læser de ting om ildere, men kan fortælle dig at de bøger der findes på dansk slet ikke er gode nok. Der står flere misvisende ting og noget af det der står kan være direkte skadeligt for ildere :(

Den bedste viden i dk findes her på forums, desværre..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Tanja11

foretrækker også at høre andre folks erfaringer, men har en bog jeg købte for nogle måneder siden, Ferrets For Dummies.
der står alt mellem himmel og jord men stadig går jeg efter hvad andre herinde har erfaret ;)

Citat fra: Anne Dato 30. Maj 2012, kl. 21:32
nogle ildere spiser nok fisk, ja, hvis de finder en der er død eller lever ude ved vandet, men mange ildere bor jo inde i landet hvor der ikke lige er søer, og de fisker heller ikek som sådan, så det er ikke noget de får tit. Jeg giver mine fiskeolie og så får de engang imellem en portion fisk fra rigtig hundemad. Det er fint nok engang imellem, men bare ikke noget de skal have for meget af.
tænkte nok også at de kun spiser fisk hvis de finder en død en eller lign. de er jo ikke ligesom oddere.
mine får også fiskeolie( i sammenhæng med negleklipning) og så kun en smule fisk en gang imellem :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

ferrets for dummies er en af de bedre bøger, men den er ikke ufejlbarlig. Til gengæld er den virkelig sjov at læse :)

Tanja11

hehe jeg elsker også at læse den og der er mange ting i den som er meget nyttige, men selvfølgelig er der da også nogle ting som ikke er helt rigtige, sådan er drt jo altid med bøger ;)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke