Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Original Barf

Startet af mette11, 9. August 2012, kl. 13:06

mette11

Jeg har lige været ude og handle stort ind til møgkræene i Valby Hunde- og Kattecenter og så at de har fået noget nyt barf som hedder Original Barf (ok måske er det ikke helt nyt, men jeg har ikke set det før!). Jeg købte nogle forskellige varianter, da de har en del løsfrossent med ben/brusk og nogle også med indmad. Der var mange interessante varianter som kanin, laks, sild, struds osv. Dog skal man lige være opmærksom på at nogle varianter også indholder grønt, da det oprindeligt er beregnet til hunde. Ejeren sagde at de ville få endnu flere varianter hjem, så nu har jeg lige luret på hjemmesiden og jeg synes der er mange som ser gode ud til ildere også.

http://originalbarf.dk/?page_id=881

Er der nogen som har erfaringer med dette barf?? Jeg har som sagt aldrig prøvet det før, men købte en del varianter for at se hvad mine kræ siger til det.

Eliza

Jeg kender det ikke men det lyder da meget godt og fedt med lidt flere varianter. Synes ikke helt jeg kunne se hvad der var tilsat noget, men det ses vel i butikken?

Er der så stadig rabat ved køb af mange kg nu når det ikke er rigtig hundemad produkter?

Jeg skal også til at have fyldt fryseren så kunne være spændende at prøve. Du må meget gerne skrive herinde om dyrene overhovedet kan lide det?? Jeg oplevede nemlig at de slet ikke gad spise noget af kødet fra dansk barf center ud over lammebenene :(
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Ja det står på poserne hvad de indeholder, så man skal lige tjekke at man ikke får en med grønt i, da der er rigtig mange varianter (hende i Valby havde dog slet ikke dem alle, men havde et godt udvalg synes jeg). Mine gad intet fra Dansk Barf Center!! :X Men de æder stort set alt fra Rigtig Hundemad heldigvis. Det er samme rabat også  :dans: Vi køber også altid min. 20kg. ad gangen, for så skal man ikke af sted så tit jo!  :P

katjap

For ca 4 måneder siden købte jeg dette. Prøvede en pose med kanin, hvor der både var knogler og indmad og så videre i.
Og de elsker det! Skal snart derop igen og prøve lidt andet.
Jeg har købt det i Dyrenes Butik i Ikast, hvor indehaveren er udd Vet. Sygeplejerske pg er super god til at vejlede, hun har kun foder produkter uden korn og så videre... Hun anbefalede mig det og det var et hit :)

mette11

CitatPrøvede en pose med kanin, hvor der både var knogler og indmad og så videre i.
Sådan en har jeg også købt, så jeg håber at mine også er glade for det  ;) Jeg synes det ser rigtig godt ud og jeg er glad for at kunne tilbyde dem nogle nye varianter  :dans:

katja74

Kan du ik tage billede af kødet, når det ÉR tøet ?
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Anne

Yes, der ligger en i skørping :D det bedste ville jo være, hvis min egen barfdame kunne overtales til at køre det også, men ellers må jeg tage turen. Pokkers at vores fryser er så lille.

mette11

Her er lam med ben og indmad der er tøet.


anjafh

jeg lyder måske lidt dum lige nu, men det der BARF hvad er det helt præcist? jeg har ikke haft ildere i lang tid, men synes at ordet kommer op i mange tråde her inde.. men er det sådan noget kød agtig mad eller hvad er det?! og er det noget ildere helst skal have? vil bare gerne lige høre :)
Koko og Klunde <3

mette11

Barf står for Biologically Appropriate Raw Food. Det går kort fortalt ud på at efterligne hvad dyret ville spise i naturen. Det er ikke helt muligt, da ildere i naturen ville spise padder, mus, små fugle osv. Konceptet er at fodre med råt kød med ben, indmad osv. Der står lidt om det her, godt nok til hunde, men princippet er jo det samme http://originalbarf.dk/?page_id=776
Om det er bedre end andet er der delte meninger om og hvis man søger på nettet er der virkelig folk som har nogle overbevisninger som grænser til fanatisme. Personligt giver jeg barf om dagen og tørfoder om natten, da jeg ikke orker det svineri barf medfører. Jeg har så valgt at de hovedsageligt får ZiwiPeak, da dette er det foder jeg anser for at være mest naturligt.

Der er ingen tvivl om at barf er mere naturligt for dyr og det er hvad dyret er "designet" til at spise.

anjafh

Citat fra: mette11 Dato 10. August 2012, kl. 14:19
Barf står for Biologically Appropriate Raw Food. Det går kort fortalt ud på at efterligne hvad dyret ville spise i naturen. Det er ikke helt muligt, da ildere i naturen ville spise padder, mus, små fugle osv. Konceptet er at fodre med råt kød med ben, indmad osv. Der står lidt om det her, godt nok til hunde, men princippet er jo det samme http://originalbarf.dk/?page_id=776
Om det er bedre end andet er der delte meninger om og hvis man søger på nettet er der virkelig folk som har nogle overbevisninger som grænser til fanatisme. Personligt giver jeg barf om dagen og tørfoder om natten, da jeg ikke orker det svineri barf medfører. Jeg har så valgt at de hovedsageligt får ZiwiPeak, da dette er det foder jeg anser for at være mest naturligt.

Der er ingen tvivl om at barf er mere naturligt for dyr og det er hvad dyret er "designet" til at spise.

okay! tak for svaret :) så skal jegvidst ud og se lidt på det BARF :) så de kan blive lidt ekstra forkælet de små kræ ;)
Koko og Klunde <3

katja74

Citat fra: mette11 Dato 10. August 2012, kl. 14:00
Her er lam med ben og indmad der er tøet.



Tusind tak.

Ser godt ud, tænker vi kører en tur der ud..... når det er tid til indkøb.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Eliza

Citat fra: anjafh Dato 10. August 2012, kl. 14:35
okay! tak for svaret :) så skal jegvidst ud og se lidt på det BARF :) så de kan blive lidt ekstra forkælet de små kræ ;)

Det er bare super vigtigt at man kun giver det som tilskud, altså i mindre mængder, så størstedelen af foderindtaget er tørfoder, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i det at barfe, for det kan hurtigt blive mere skadeligt end gavnligt hvis man ikke sørger for at de får de ting som en ilder har brug for (og det kan være svært da man ikke ved præcis hvad de har brug for). Ellers kan de let på sigt få følgesygdomme pga fejlernæring.

Men hvis du vil give kød engang imellem så kan jeg anbefale at give voksne mus eller daggamle kyllinger :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

Citat fra: Eliza Dato 11. August 2012, kl. 10:28
Citat fra: anjafh Dato 10. August 2012, kl. 14:35
okay! tak for svaret :) så skal jegvidst ud og se lidt på det BARF :) så de kan blive lidt ekstra forkælet de små kræ ;)

Det er bare super vigtigt at man kun giver det som tilskud, altså i mindre mængder, så størstedelen af foderindtaget er tørfoder, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i det at barfe, for det kan hurtigt blive mere skadeligt end gavnligt hvis man ikke sørger for at de får de ting som en ilder har brug for (og det kan være svært da man ikke ved præcis hvad de har brug for). Ellers kan de let på sigt få følgesygdomme pga fejlernæring.

Men hvis du vil give kød engang imellem så kan jeg anbefale at give voksne mus eller daggamle kyllinger :)

okay :) det må jeg lige se på så!
Koko og Klunde <3

mette11

CitatDet er bare super vigtigt at man kun giver det som tilskud, altså i mindre mængder, så størstedelen af foderindtaget er tørfoder, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i det at barfe, for det kan hurtigt blive mere skadeligt end gavnligt hvis man ikke sørger for at de får de ting som en ilder har brug for (og det kan være svært da man ikke ved præcis hvad de har brug for). Ellers kan de let på sigt få følgesygdomme pga fejlernæring.
Ja desværre kan man ikke bare lige få en foderplan, som man kan til hunde eller katte. Det ville jeg ellers sætte enormt stor pris på (altså hvis den var lavet af en person som virkelig vidste hvad vedkommende snakkede om!). Men uanset hvad man vælger at fodre med er det jo vigtigt at sætte sig ind i. Der er meget stor forskel på tørfoder også og jeg må desværre også indrømme at jeg ikke ved med sikkerhed om det jeg anvender er optimalt (jeg bruger ZiwiPeak). Faktisk savner jeg virkelig informationer om præcis hvad en ilder har brug for af vitaminer/mineraler, fedt, protein osv. og informationer om hvorvidt disse ting rent faktisk er i det tørfoder/barf jeg giver dem. Det jeg gør når jeg barfer er at sørge for at de hver dag får kød med ben/brusk og lidt indmad. Jeg ville også godt have flere varianter hvor der var skind/pels med, men det har jeg ikke kunne finde og jeg kan simpelthen ikke give hele foderdyr, selvom jeg ved at det er godt for dem. Jeg bruger dog hakkede daggamle kyllinger, så de får lidt.
En god ting, hvis man vil give dem lidt barf, er at give mus eller daggamle kyllinger, da dette nok er det tætteste på et helt naturligt måltid vi kan komme.

Jeg trøster mig med at jeg endnu ikke har haft en ilder som fik nogen mangelsygdomme eller kostrelaterede sygdomme, så helt galt kan det jeg gør ikke være, men om det er mere held eller forstand kan jeg sgu ikke sige med sikkerhed.