Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Original Barf

Startet af mette11, 9. August 2012, kl. 13:06

anjafh

Citat fra: mette11 Dato 11. August 2012, kl. 20:31
CitatDet er bare super vigtigt at man kun giver det som tilskud, altså i mindre mængder, så størstedelen af foderindtaget er tørfoder, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i det at barfe, for det kan hurtigt blive mere skadeligt end gavnligt hvis man ikke sørger for at de får de ting som en ilder har brug for (og det kan være svært da man ikke ved præcis hvad de har brug for). Ellers kan de let på sigt få følgesygdomme pga fejlernæring.
Ja desværre kan man ikke bare lige få en foderplan, som man kan til hunde eller katte. Det ville jeg ellers sætte enormt stor pris på (altså hvis den var lavet af en person som virkelig vidste hvad vedkommende snakkede om!). Men uanset hvad man vælger at fodre med er det jo vigtigt at sætte sig ind i. Der er meget stor forskel på tørfoder også og jeg må desværre også indrømme at jeg ikke ved med sikkerhed om det jeg anvender er optimalt (jeg bruger ZiwiPeak). Faktisk savner jeg virkelig informationer om præcis hvad en ilder har brug for af vitaminer/mineraler, fedt, protein osv. og informationer om hvorvidt disse ting rent faktisk er i det tørfoder/barf jeg giver dem. Det jeg gør når jeg barfer er at sørge for at de hver dag får kød med ben/brusk og lidt indmad. Jeg ville også godt have flere varianter hvor der var skind/pels med, men det har jeg ikke kunne finde og jeg kan simpelthen ikke give hele foderdyr, selvom jeg ved at det er godt for dem. Jeg bruger dog hakkede daggamle kyllinger, så de får lidt.
En god ting, hvis man vil give dem lidt barf, er at give mus eller daggamle kyllinger, da dette nok er det tætteste på et helt naturligt måltid vi kan komme.

Jeg trøster mig med at jeg endnu ikke har haft en ilder som fik nogen mangelsygdomme eller kostrelaterede sygdomme, så helt galt kan det jeg gør ikke være, men om det er mere held eller forstand kan jeg sgu ikke sige med sikkerhed.

jeg synes også det er rigtig svært, fordi der står så mange forskellige ting alle vegne og ja synes godt nok det er forvirrende :( specielt når man ikke har haft ilder i særlig lang tid.. men tror jeg vil prøve med nogle mus til at starte med, er det bedst at bruge levende eller døde mus? eller er det fuldkommen lige meget?
Koko og Klunde <3

Eliza

Hvis du bruger levende skal du i hvert fald sørge for at ilderen slår dem ihjel med det samme og ellers skal du selv gøre det. Jeg køber selv mine frosne da jeg bruger mange. Køber mange kg mus så jeg kan tø op når jeg skal bruge dem.

Du skal ikke regne med de vil elske at få mus de første gange. Hvis de ikke er vant til kød ka det være de lige skal finde ud af hvad sådan en mus bruges til :) evt kan man åbne den og nogle vil helst have dem nyaflivede, men prøv dig frem. Det er super god aktivering at spise og så er det god mad :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

okay mange tak :)!!! så vil jeg prøve mig lidt frem
Koko og Klunde <3