Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Nærringsbehov

Startet af Katrine, 28. August 2012, kl. 17:42

Katrine

Jeg overvejer at skifte foder, men så skal jeg jo lige have styr på helt præcist hvad jeg skal gå efter.
Tænker proteiner osv.
Nogen guidnings linier?
Ildere: Loppen & Bamse

mette11

Protein skal være så højt som muligt, min. 34%
Kulhydrat skal være så lavt som muligt
Fedt min. 22%
Fibre max. 2%

Desuden bør de 5 første ingredienser være kødprodukter eller andet animalsk protein (som fex. æg). Der skal ikke være korn, ris, majs eller andet stivelse/kulhydrat i. Dog kan små mængder af grønt/frugt accepteres, da en ilder i naturen også ville spise det mad et byttedyr (som mus) har i maven, men det skal være meget små mængder der er i.

Katrine

Mange tak, så vil jeg gå på foderjagt :)
Ildere: Loppen & Bamse

Eliza

Citat fra: mette11 Dato 28. August 2012, kl. 18:14Dog kan små mængder af grønt/frugt accepteres, da en ilder i naturen også ville spise det mad et byttedyr (som mus) har i maven, men det skal være meget små mængder der er i.

Har tænkt over det man siger med at de spiser indholdet i maven og derfor kan tåle lidt grønt, MEN det sker ofte at mine dyr lader netop mave/tarmene ligge tilbage når de får hele fodderdyr og min oplevelse er at stort set alle hvalpe lader indvoldene ligge tilbage og hvalpe er nu ellers ret grådige og plejer ikke at levne mad ;)

En anden ting er, at det indhold der nu engang må være i maven på et byttedyr/foderdyr allerede er udsat for enzymer som er igang med at nedbryde det og derfor må være lettere at fordøje for en ilder?

ved ikke om jeg er helt gal på den, men er det rigtigt bør man vel endnu mere overveje hvilket foder man giver sin ilder?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.