Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

fra tørfoder til kød

Startet af kælis, 17. September 2012, kl. 11:43

kælis

 :) Hej alle jeg er ny ilder ejer, har haft kælis i 2 år, problemet er han kun vil have tørfoder, og om sommeren hvor han suser meget omkring syntes jeg han bliver tynd og kedelig i pælsen, hans hale bliver næsten helt skaldet...smiler har prøvet med alt kød, han vil kun have frugt og chokolade, som han nogen gange ser sit snit til at stjæle fra bordet hvis tiggeriet ikke giver noget( frugt han får ikke chokolade) og vi liiiiige er væk fra  stuen i et par sekunder, så ligger han og smovser i et hjørne. eller er der gode ideer ? hjælper en ilder til der spiser kød?

AlisVolatPropiis

Jeg ville stoppe med at give frugt :) og idet hele taget få chokoladen ud af hans rækkevidde -det er jo ikke engang kun usundt, men direkte giftigt for dyret. Det kan være det stimulerer hans lyst til at prøve nyt :) -og frugt kan i længden give den dødelige sygdom insulinoma -en ilder version af livsstilssygdommen diabetes, fordi der er alt for meget sukker og kulhydrat i -når han i forvejen kun er på tørfoder, så er risikoen ret overhængende -desværre.

Kan han lide æggeblomme? for så kan du prøve at blande det med kød? eller lidt olie eller vitaminpasta :) prøv forsigtigt at smøre lidt kødsaft på næsen af ham, så vil han garanteret slikke det af, og måske opdage at stædigheden var fjollet :)

Du kan også prøve at knuse hans tørfoder og blande det i hakket kød? prøve med ducksoup? og tilvænne ham langsomt :)

held og lykke med det :) Jeg håber virkelig det lykkes for dig :) selvom de fleste ildere helst skal have ting fra små af...ellers kan de godt blive lidt konservative :)


Dyrenørden

Citat fra: kælis Dato 17. September 2012, kl. 11:43
:) Hej alle jeg er ny ilder ejer, har haft kælis i 2 år, problemet er han kun vil have tørfoder, og om sommeren hvor han suser meget omkring syntes jeg han bliver tynd og kedelig i pælsen, hans hale bliver næsten helt skaldet...smiler har prøvet med alt kød, han vil kun have frugt og chokolade, som han nogen gange ser sit snit til at stjæle fra bordet hvis tiggeriet ikke giver noget( frugt han får ikke chokolade) og vi liiiiige er væk fra  stuen i et par sekunder, så ligger han og smovser i et hjørne. eller er der gode ideer ? hjælper en ilder til der spiser kød?

Du må for guds skyld ikke lade ham få frugt! Ildere er rovdyr og slet ikke bygget til at kunne klare frugt. I længden vil de blive syge og dø af det :(
Du kan give æggeblomme en gang om ugen, og give ham godbidder af tørret kød. Du kan prøve dig frem med at købe mus og daggamle kyllinger i en dyrehandel og se om han vil have det, eller give ham lidt kyllingefilet umarineret selvfølgelig.