Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Specielle farver ?

Startet af nok, 26. Oktober 2009, kl. 21:41

nok

hej,
nu når jeg faktisk har fået lov til at få en ilder, og er i fuldt gang med at bygge bur og så videre,
-kom jeg til at tænke på om i kendte nogle eller om I avlede specielle farver som sort, albino, dew, stærk kontrast(sort og hvid, men ingen sorte hår i det hvide)

nemlig det jeg går efter at få, her efter vinter(men det ikk sikkert jeg skal have en hvalp, vil hellere have en voksen)

lille_jill

Der er en del som avler mørk standart og sort + albino. Der er virkeligt lidt DEW i DK (tror faktisk kun at jeg har hørt om 1-2 stykker nogensinde), så den skal du nok ikke lige regne med. Hvad mener du med stærk kontrast?
Du har ellers massere tid at finde hvalpe i. Der kommer først hvalpe i tidligst marts og de bliver først salgsklare til maj.

nok

det jeg mener med stærk kontrast er lige som en panda bjørn f.eks, klare linier fra sort til hvid eller gul :)
- nu ska jeg jo have 2 ildere da de skal bo ude

og det betyder jo at jeg ikk rigtigt kan potte træne dem rigtigt så det ville være nemmere med nogle der var det :)

lille_jill

Det findes ikke :)

Tror ikke at du finder en 100% bakketrænet ilder.. og da slet slet ikke en hvalp!

nok

nej men det nemmere at starte med en der er 80 %

Black Diamond

Nu vil jeg jo ikke sige at en albino er en speciel farve inde for ilderverden. De farver du nævner er dem vi kalder fancy farver, dvs de farver der er lave og ikke ar naturlige for en ilder. Når de har de farver, er der i nogle tilfælde også visse sygdomme og symtomer forbundet ved de farver. Den du kalder en stærk kontrast.. Hvid og sort unden sorte hår i det hvide. Det kaldes en Silver her i danmark. Men det er ikke en farve man kan avle fram den du snakker om. Mange silver er grå når de er små og bliver mere og mere hvide med tiden. Derfor tror jeg ikke du kan få en ilder der ser sådan ud. Måske noget der hend af i så fald.
Dew har vi ikke nogen i danmark der avler. Der er nogle få der avler silver, og albino har vi også nogle stykker der laver nu. Sort har vi nogle flere der laver, hvor af jeg er den ene :fnis:

Jeg tror også det bedste for dig og din familie ,når nu du lige har fået lov.. Så skal det jo helst være en nogenlunde god oplevelse om ikke andet så for din familie. Og så vil jeg altås anbefale en voksen. Det er en stor opgave at starte ud med en hvalp. Det plejer vi at fraråde folk herinde :fnis:

PiaLyng

Jeg har to damer på 5 år - Efter sigende er de bakketrænet - MEN de laver stadg MANGE uheld.
Jeg har en dreng på 4 år - Som også er bakketrænet - Men igen er der uheld.

-De bedste bakke ildere jeg har er faktisk mine to hvalpe ;)

Jeg startede ud med de voksne :) og fortryder det ikke - men har hørt flest være gllade for at starte med en hvalp
- Men har klart fået en nem hvalp i år - han napper i leg - men ikke hårdt. Han tisser uden for bakken og skider i bakken - nogen gange begge dele i bakken :) Han er total legesyg og bare en drøm :)


nok

starter osse med en voksen, eller en gammel hvalp :)
-jeg mener ikk silver det ved jeg godt hvad er :)
jeg mener f-eks på evergreens ilder skema er der en der hedder panda, og den synes jeg er pisse pæn :D !
det der med er endten eller :D
alså ikk sorte hår i den hvide pels og omvendt :)

Black Diamond

Der findes en "farve" der hedder panda inder for ilder. Men det er ikke en farve,men et aftegn. Den er hvid med sorte ben og og skuldre. Men de er altså svært at få fat i også i udlandet. Jeg har ikke set nogen der har fået nogen pandaer i år. Der skal man være heldig!

PiaLyng

Men jeg vil anbefale dig at se farvene i virkeligheden :)
..Som sagt bliver der utrolig mange ildere med forskellige temp, legesygheder osv til træffet i næstved den 5. december :).

nok

okey :) ..
jeg har det sådan at vis jeg finder en ilder som jeg virkelig gerne vil have, så "tar" jeg den, og så spiller farven ingen rigtig rolle..
-men har et eller andet med albinoer :) ..

nok

tror osse vi lige kommer forbi og kigger :) .. og så smutter igen hehe :D !

Black Diamond

Det ville være fint hvis du kunne komme forbi til træffet og se dem. De andre standart farver har nemlig også deres chame og der er meget mindre riciko sygdoms messigt ved dem, end med dyr med aftegn. En Albino er et godt valg i den forbindels. Jeg er også helt vild med Albino lige nu. Så det kan jeg godt forstå dig i  <3

nok

hvor ligger det der ilder træf enlig :)
-mig og min lille bror kommer nok helt sikkert forbi, det ikk sikkert med min far :)

PiaLyng

Citat fra: nok Dato 26. Oktober 2009, kl. 22:04
okey :) ..
jeg har det sådan at vis jeg finder en ilder som jeg virkelig gerne vil have, så "tar" jeg den, og så spiller farven ingen rigtig rolle..
-men har et eller andet med albinoer :) ..


Jeg er selv vild med Albinoer og min første var en albino :) - jeg synes faktisk jeg lige har set en til salg et sted :).

Citat fra: nok Dato 26. Oktober 2009, kl. 22:05
tror osse vi lige kommer forbi og kigger :) .. og så smutter igen hehe :D !

Der bliver vist serveret kager, æbleskiver og alt muligt andet :) -du skal melde dig til hos Pipvig :) jeg "låner" endda ildere ud for en dag :P

Træffet er i Næstved