Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

P-sprøjter osv

Startet af Anne, 19. November 2009, kl. 13:27

Anne

Joa er jo i løbetid og jeg havde egentlig fået lov til at sterilisere hende, men jeg vil egentlig gerne vente til sidst i januar hvis det kan lade sig gøre.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer med forskellige p-sprøjter eller eventuelt hvis nogen har nogle alternative metoder som virker og ikke er helt forskruede.

Dem der har brugt p spørjter. HVilken brugte i? Gik tæven falsk drægtig? Hvor længe gik der før hun gik i løbetid igen? (jeg vil helst kunne nøjes med en sprøte uanset hvad jeg vælger. Og havde i nogen særligt positive eller negative erfaringer?

Jeg ved godt de fleste får tæven steriliseret efter sprøjten, og jeg er også interesseret i erfaringer fra dem :)

Black Diamond

#1
Jeg kan nok desværre ikke hjælpe så meget, da jeg aldrig har haft en der har fået en p-sprøjte. Og jeg er også en smule imod P-sprøjter.. Selvom jeg ikke har noget imod at man bruger dem hvis uheldet er ude.
Jeg ville ikke selv bruge det, og ville helt sikkert heller gøre brug af en V-håb! Men det er også fordi det er avls dyr jeg har som alle skal bruges til avl, var det en kæleilder der gik i løb , som Felina sidste år, så ville jeg måske bedre kunne overveje det.

Men jeg håber da der er nogen der skriver om deres afaringer i tråden. For jeg syndes bestemt det kunne være rat at høre om hvad og hvordan ander har gjort og hvordan det har virket.

Amazing Ferret

Jeg har brugt den alm p-sprøjte 1 gang på min tidligere tæve Willow. Hun blev snittet ca 14 dage efter hun havde fået sprøjten

Og så har jeg brugt Chorulonen 1 gang på Izzy og hun gik ikke falsk drægtig og hun gik ikke i løb mere det år

Jeg ved der er meget dårlig snak omkring den alm p-sprøjte fordi den kan give underlivskræft, men jeg mener og tror ikke den kan nå at gøre ulykke når ilderen bliver snittet 10-14 dage efter den har fået sprøjten


Jeg vil så ALDRIG nogen sinde igen bruge en v-hob - jeg har set hvilken påvirkning det har på tæven og det vil jeg ikke udsætte mine tæver for - Lina var hvalpesyg i 8 uger og Izzy løb ind i en hvalpedepression :(

Anne

Citat fra: Black Diamond Dato 19. November 2009, kl. 15:11
Jeg kan nok desværre ikke hjælpe så meget, da jeg aldrig har haft en der har fået en p-sprøjte. Og jeg er også en smule imod P-sprøjter.. Selvom jeg ikke har noget imod at man bruger dem hvis uheldet er ude.
Jeg ville ikke selv bruge det, og ville helt sikkert heller gøre brug af en V-håb! Men det er også fordi det er avls dyr jeg har som alle skal bruges til avl, var det en kæleilder der gik i løb , som Felina sidste år, så ville jeg måske bedre kunne overveje det.

Men jeg håber da der er nogen der skriver om deres afaringer i tråden. For jeg syndes bestemt det kunne være rat at høre om hvad og hvordan ander har gjort og hvordan det har virket.

Nu plejer jeg også at bruge v-hob men det er jo ikke nemt at bruge v hobs der ikke er i brunst, og man kan jo heller ikke lade sig tæve blive syg og dø af løbetid fordi man er imod sprøjter.

Black Diamond

Nej self skal man ikke lade sin tæve dø fordi man er imod det. Det tror jeg da heller ikke der er nogen der ville gøre.. Men man høre bare så meget om kræft og sådan jo.
Jeg ville også selv havde givet Felina en p-sprøjte dengang hvis jeg ikke havde haft den dumme dyrlæge der. Hun var imod dem så hun ville heller opererer :S

Anne

Ja man kan jo blive nødt til det. Jeg ville da også meget hellere bruge don Ø hos randi end sprøjte.

Julie Stuhr

Bella har fået p-sprøjte et par gange og begge gange har hun noget tid efter været overbevist om Sabby var hendes unge. Sabby har også fået en gang og der var intet at mærke på hende.
Jeg ved ikke hvad sprøjten hed desværre.

ilderhjemmet

kunne det være en ide med implatat?????

Det gør vi med vores tæver og drenge dennegang
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Anne

#8
man må meget gerne skrive hvis man har erfaringer med at give et implantat til en tæve der har været nogle uger i fuld løbetid, og hvordan det gik efter det.

Black Diamond

#9
Citat fra: ilderhjemmet Dato 19. November 2009, kl. 21:04
kunne det være en ide med implatat?????

Det gør vi med vores tæver og drenge dennegang


Altså hvis det er Annes joa du hentyder til , så kan jeg lige svare, da jeg har en tæve fra samme opdrætter.
Og da der er en kontrakt på så må man jo følge den. I dette tilfælde er det ikke så meget opdrætterne selv der selv laver reglerne for de hvalpe der kommer ud fra tæven til Annes joa eller min Felina, men hende der solgte tæven.
Der er nogle meget klare regler omkring hvad og hvordan man skal med alle hvalpe der kommer ud af den tæve.
Men nej implatat må ikke benyttes! Men jeg ved også der er en god aftale mellem Anne og opdrætten nu så jeg tror ikke det er noget problem overhovdet.
Men derfor er det jo alligevel meget rat for os alle der har tæver, at høre lidt om hvad andre har brugt og hvad andres opleveler omkring det er.


Anne

Ja der er en fin nok aftale. Jeg må sterilisere Joa lidt tidligere hvis det er nødvendigt, men jeg tror godt jeg vil prøve at strække det. Og jeg må give dne sprøjte jeg vil, men de vi selvfølgelig kun stå inde for Chorulon, som er den de anbefaler.