Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kastration vs. implantat

Startet af Annika, 8. December 2009, kl. 16:27

Annika

Hej igen :)

Hvad med tidspunkt? Kastration skal jo ikke udføres før fuld brunst er opnået, for at undgå kræften vidt muligst..

Men hvordan er det med implantat, er der nogen alder, hvor det er bedre end andre tider?

Starshineferrets

man bör vänta tills illern är ca 6 månader med att sätta implantat, ELLER gått i brunst. Bästa är att försöka följa den naturliga rytmen så mycket som möjligt

Annika

Og det er bedste er, hvis de er over 6 mdr OG i brunst?  8)

Amazing Ferret

Det er bedst at vente til de er 6 mdr og aller bedst hvis man kan holde dem i brunst i en periode og så snitte dem når de er 8 mdr ca

FerretParadise

#19
Jeg er så ikke enig.
Efter din kontrakt behøver du ikke neutraliserer ham, det er helt op til dig selv.
I kontrakten står der:
Hannens køber forpligter at holde ilderen ukastreret indtil han har nået fuld brunst (vanligvis 14 dage i brunst). Hvis køber kastrerer ilderen før han er i fuld brunst, bortfalder garanti mod binyrekræft i sin helhed.
Jeg citerer kun så andre kan se hvad der står i kontrakten, jeg ved at du godt er klar over det. ;)
Jeg skal have omformuleret det lidt på et tidspunkt, da jeg godt vil have stående det med Suprelorin implantatet.

Jeg anbefaler dig at du giver ham et implantat. Han er nu 7 mdr gammel, så når han går i brunst, så synes jeg du skal give ham det.

Jeg anbefalder IKKE at du kastrerer ham, men vælger du det, så er det okay.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor alle lige pludselig er imod man snitter sine dyr?

Er det fordi der er mode i at få det impantat eller?

Starshineferrets

det har ingenting med mode att göra. det har att göra med att kastrering kan orsaka binjuretumörer, dessutom gör kastrering att hanar krymper, förlorar muskelmassa osv. Det finns alltså forskning som stödjer att kastrering oc binjuretumörer har ett samband, likaväl som det finns forskning som bekräftar fördelarna med suprelorin implantat.

Får väl ta på mig ansvaret av den här "trenden", då jag var först i sverige med att använda det, samt den första att informera om det i både danmark och norge. Och nej, det var inte för att det skulle bli ett mode. det var för att jag äntligen hade funnit något som faktiskt gjorde så att vi slapp kastrera våra djur, en produkt som jag sedan innan kände till, men inte visste att det gick att få tag på i skandinavien, vilket ger dem otroliga hälsomässiga fördelar.

Annika

Citat fra: FerretParadise Dato 15. December 2009, kl. 23:54
Jeg anbefaler dig at du giver ham et implantat. Han er nu 7 mdr gammel, så når han går i brunst, så synes jeg du skal give ham det.

Jeg anbefalder IKKE at du kastrerer ham, men vælger du det, så er det okay.

Ja, jeg har også besluttet mig for at give dem begge to implantat, når de kommer i brunst, hvilket jeg tror bliver snart. Selvfølgelig ønsker jeg kun det bedste for mine dyr, og når jeg nu har fået lidt mere viden angående emnet (tak alle sammen :) ), er jeg sikker på, at implantet er den rigtige løsning for mine dyr.

FerretParadise

Det er jeg rigtig glad for at høre Annika.  :) Det er en god beslutning, og den rigtige mener jeg.
Jeg tror du vil blive glad for det, ikke nok med at det er det sundeste for dem, så bevarer de også deres størrelse. :)
Ann Hillerslev.

Annika

Jaaa, jeg elsker, at de er så store og bløde :D

Soelberg`s SUN ferret

hvorfor er der egentliig så stor forskel på holdbarheden af implantatet. Som jeg læser det kan det holde fra 6 måneder og op til 3 år.

Black Diamond

Det er det samme som man kan vælge imellem med den der p-stav man kan få til mennesker, som jo ligner implantat til dyr utroligt meget med virkningen. Tror det er noget med hvad man helst vil havde. Og hvor længe man vil den skal virke og sådan. Tror det er for at der er nogle valg muligheder. Men kan godt være der er andre grunde til dyr end det..

Starshineferrets

nej, det som gör att det verkar olika tid är dels beroende på djurets storlek och dels beroende på individen. Suprelorin är framtaget till hund från start, och det är beräknat att hålla ca 6 månader på en normal stor hund , på en liten hund kan det hålla längre.
det som skapar den här variationen är att en större individ behöver mer deslelorin för att det ska påverka hormonproduktionen, vissa individer, även om de är små, behöver även de mera utav ämnet, medans andra behöver mycket mindre. Finns illerhanar där implantatet slutat verka efter 1 år, och andra där de har verkat i 3 år.

Amazing Ferret

Nu kom jeg lige til at tænke på noget - hvis man nu har en krytopkid han, er implantat så stadig ok at bruge?

Der er jo en stor risiko for at krytopkide kan udvikle kæft hvis ikke de bliver kastreret?

Starshineferrets

man kan sätta in implantat på en hane som är kryptorkid, då det ger den andra kulan tid att eventuellt komma ner om det rör sig om en ung hane man inte är helt 100% säker på verkligen är krypto. men det är inte säkert att den faktiskt gör det, och gör den inte det innan hanen är ca 1,5 år, så bör man ta bort den kulan kirurgiskt. En utav mina valpar från katastrofkullen var mistsänkt kryptorkid. när han var valp had ehan båda kulorna nere, men när han var ca 9 månader så var bara den ena ner och den andra kändes i buken på honom. veterinären valde att sätta implantat på honom, och se tiden ann. i sommras 8 månader efetr implantatet, så beslutade de att ta bort den kirurgisk, men väl hos veterinären, så hittades inte kulan. De öppnade honom, och letade men den var helt borta. Vad som hänt är fortfarande osäkert, men det finns en möjlighet att kulan på något vis tillbakabildats i kroppen, troligtvis med hjälp av de hormoner som påverkas utav implantatet. Men han har fortfarnde bara en kula, som ligger där den ska idag. den andra är missing in action.