Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kløe...

Startet af Froelunde, 21. Marts 2010, kl. 22:29

Froelunde

Jeg har fået to Ildere Bølle og Flænser, og undre mig over at de kløer sig så meget. Er det fordi de skifter pels eller kan det være andet?  Håber i kan hjælpe...

Line

De kan være i pelsskifte. Hvis de er det, så kan i se små nye hår når i skiller deres pels ad. Hvis i ikke kan det, så kan det være i har været så heldige at de har øremider. Hvis det er øremider har dyrenene mørkt ørevoks. Så skal i enten en tur omkring dyrlægen og have en recept til et middel der kan købes på apoteket, eller omkring en dyrehandel og have frontline. Jeg tager gerne omkring dyrelægen, da der er tvivl omkring om miderne er ved at udvikle recistens overfor frontline. Har dog brugt frontline en gang med en glimrende virkning.

KariN

Jeg giver Line ret i det hun skriver, men mine ildere har generelt rigtig mørk ørevoks uden at de har øremider :)

Men ja i kan evt. få det tjekket hos en dyrlæge og så få en recept på strong hold (det er super godt, dog lidt dyrt) for ja som Line skriver så er der tale om at miderne kan være ressistente overfor Frontline. Selv har jeg altid brugt Advantage, dog har jeg haft dårlige erfaringer med det da mine fik øremider på trods af at de lige havde fået behandling med Advantage.

og ja det kan sagtens være pels skifte, det er jo lige årstiden for dette :)

Generelt så kløer mine ildere sig ofte, det er uden at de hverken har øremider eller er i pelsskifte, men ja er i, i tvivl så tag et smut til dyrlægen så er i på den sikre side :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Line

Jeg bruger gerne Strong Hold. Har kun gode erfaringer med det.
Jeg gør det at jeg renser ørerne, giver dem olie i og så den dimmer i nakken. Heldigvis har jeg kun haft det indenfor dørene et par gange.
Snupper også gerne en ekstra støvsugning i den forbindelse og skifter al deres sengetøj.

mette11

Ildere klør sig også tit uden nogen årsag. Mine vågner nogen gange og farer ud og klør sig...og de fejler ikke spor.
Men det er da en god ide lige at få dem tjekket af en dyrlæge...det er svært at vide om der er noget galt eller ej. Jeg synes ildere generelt klør sig en del...men hvornår det er normalt og unormalt skal man kender ilderne for at vide...
Men hvis i kan se små mørke hår i bunden af deres pels, så er nok det forklaringen. Mine klør sig virkelig meget når de skifter pels og det er helt normalt...det er årstiden til at gøre det nu, så det kunne meget nemt være derfor...

Namilla

Der kan også være andre grunde til at de klør sig... fx hvis I bruger noget andet i bakken end de er vant til, og det støver for meget?...ildere kan også være allergiske overfor vaskepulver og skyllemiddel, så hvis I vasker køjer i noget andet end de er vant til, kan det også være derfor...

Froelunde

tak for svarene.
Jeg er næsten 95 % sikker på det ikke er øremider.
vi vaskede tæpperne uden vaskepulver og bruger samme grus som tidligere ejer.

Men holder tæt øje med dem :D