Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ormekur ved rejse til norge??

Startet af Anne, 8. Juni 2010, kl. 00:34

Anne

Jeg sad lige og ledte efter at ildere ikke skal blodprøvetestes, for at jeg ville printe det ud så jeg kunne tage det med og vise i tolden på udstillingen, hvis jeg var så uheldig at få en sur tolder der ikke kender reglerne.

Så er det at det går op for mig at ildere også skal have ormekur indenfor 10 dage inden afrejse og det har jeg aldrig gjort :-$ Det anede jeg ikke, men har da rejst over flere gange  :-$

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Import_og_eksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Norge.htm

Ved nærmere eftersyn så siger de i norge at det skal man ikke

CitatDenne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for ilder. KRavet gjelder heller ikke for hunder og katter som kommer direkte fra Finland.

Man må jo så gå ud fra at det er de norske regler der gælder, og så er vi dækket ind! Jeg vil dog lige skrive til den danske fødevarestyrelse at der er en uoverensstemmelse så de kan få det rettet.

Shamua

Da jeg læste det igennem i januar, forstod jeg det sådan at det kun er hunde og katte der skal have ormekur. Er det ikke også sådan du har forstået det, eller hvad? Både norge og europa?

Vh. Marianne

Anne

ifølge den norske hjemmeside - jo (og det må vel være den der gælder?)
ifølge den danske står der tydeligt at de SKAL have ormekur.

Jeg har skrevet til både norge og danmark om det. jeg tager jo ikke over sverige, så det er ikke sikkert det samme gælder for mig som for dem der gør.

CitatFritter der skal rejse til Norge skal opfylde samme krav som for hunde og katte på nær kravet om blodprøve til antistoftitermåling. Det vil sige, at fritter skal rabiesvaccineres, ledsages af et pas, mærkes og behandles mod orm.
(fra den danske fødevarestyrelses hjememside, link i tidligere indlæg)

FerretParadise

Efter hvad jeg har forstået, så trænger vores ildere ikke at få ormekur for at rejse til Norge, eller Sverige.
Jeg har printet det ud fra jordbrugsværket, og mattiilsynet, altså de svenske og norske fødevarestyrelser.
Jeg har dog ikke links lige nu, men kan godt prøve at finde dem senere. Er ikke helt vågen. :-$

Super godt at du har skrevet til fødevarestyrelsen Anne om det her, for det er meget forvirrende.
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg har fået svar fra den danske fødevarestyrelse om at jeg skal forholde mig til det der står på den norske hjemmeside. Jeg har også skrevet til dem i norge, men de ville vide hvor i norge jeg rejste ind og skulle være så der afventer jeg stadig endeligt svar.

Anne

Så har jeg fået svar fra norge og ormekuren og blodprøvetestning er ikke et krav når man rejser til norge fra danmark, uden at komme igennem andre lande.

FerretParadise

Ann Hillerslev.

Anne

Nej. det er bare den danske side der ikke er opdateret