Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Line

Jep... man mener jo også at ADV kom her til fra Canada af....

Dark Crystal Ferret

#46
Altså personligt er jeg der hvor jeg når det angår AVD tager det så alvorligt at jeg ikke ville deltage på en udstilling hvor jeg vidste der ikke var krav for testning af AVD, hvis vi havde tilfælde af AVD hos ilderne. Det er jo ikke nogen lille sygdom det her. Nærmer tverdigmod. Har du fået AVD blandt dine dyr, kan du lige så godt droppe helt med at få ildere ind i dit hus igen. Det sidder i dine møbler og alt. Og smitten er hos alle dine dyr. Du kan ikke redde dem på nogen måde, når først de har fået den. Og heller ikke købe nye.
Så nej, jeg ville altså 10 gange hellere blive hjemme hvis jeg ved risikoen er stor, end at tage chancen, pga. der var folk der ikke havde råd til en vaccine, eller hvad der nu kan være af grunde. Hvis folk kan sørge for at få vaccineret deres dyr imod hvalpesyge en gang årligt, kan de vel også få råd til at teste for AVD. Og udstillinger i hele Norden har krav om hvalpesyge og Rabies hvis dyrene kommer fra udlandet for at deltage til en udstilling. Det er en udgift du kender, og derfor tager alle den som en selvfølge. Så et eller andet sted, alene for den tryghed det ville give.. Var det så ikke det værd? 
Havde jeg en udstilling ville jeg måske også have det bedst med sådan et krav i min udstilling, så man ikke kom ud i at en eller flere dyr pludselig havde fået AVD ved ens udstilling. Det er bare sådan jeg har det omkring det..

I Holland hvor de har haft nogle store udbrud af AVD for nogle år tilbage, og der har de jo lavet et krav om at alle opdrættere skal teste for AVD blandt deres dyr. Og derfor står det også på samtlige hjemmeside fra Holland hvor de sælger ilder hvalpe.
Og jeg syndes på en måde også... 
Jamen kan de teste og samtidig holde udstillinger osv.(eller den blev jo så ikke til noget, den jeg ved, skulle afholdes, men alligevel) så kan vi da vel også her i landet.

Jeg er godt klar over at omkring ECE er der også et problem. Men det mener jeg personligt mere handler omkring træf og sammenkomster hos private.
Da ilderne jo der kravler rundt og leger med hinanden, og skider i samme kasse mm.
Self er der også en risiko ved udstillinger med ECE. Men der har man dog den mulighed at lade dyrene være adskilt og ikke røre ved andres dyr, og lige så spritte hænder efter man har rørt ved andres dyr osv. Og så er du bedre sikret imod det. Sådan forholder det sig jo ikke med AVD.

Og i min verden syndes jeg at det her med AVD giver nogle kolossale konsekvenser for ilder ejere. Selvom vi ikke har alle med ildere i Danmark på vores forums, jamen så syndes jeg da stadig det er vigtig vi personligt tager et valg og vælger hvor vi selv står i forhold til AVD. Og jeg må altså sige jeg bliver foruroliget ved at høre at de har så store udbrud af det nu på mink farme.

Men igen.. et eller andet sted så nej. Var der ikke nogle krav omkring AVD ved udstillinger, så ville jeg ikke stole nok på folk selv ville fortælle hvis de havde det eller om de havde mistanke derom. For jeg tror alligevel at der også er stor uvidenhed bland mange af især de "nye" blandt deltagerne. Og hvis de ikke ved hvad det er for en sygdom, jamen hvordan skulle de så vide hvorfor de skal teste. Hvis i forstår (ved godt jeg skriver lidt rodet lige nu :-$)

Malene

Er det også muligt at teste via spyt, ligesom i USA? Det ville da klart gøre tingene nemmere.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Line

nej, pt har jeg kun hørt om test via blodprøve. Ved dog de er ved at udvikle en test hvor man bare skal "prikke" dyret. Den nye test (når den er færdigudviklet) kører på samme princip som den test man laver på babyer hvor man prikker dem i hælen.

lille_jill

Burde vi ikke få testet de dyr, før vi alle hyper den der sygdom helt vildt?

Line

hyper? - Jill selvom der ikke er synderlig stor sandsynlighed for at lille fru jensen på strandvejen sidder med smittede dyr, så er det her altså meget alvorligt!
Hvis man bare vidste hvorfor smitten havde bredt sig kunne man jo tage sine foranstaltninger, men man ved det ikke. Det kan være nogle har flyttet nogle mink uden man ved det, det kan være besøgende på farme der ikke har opretholdt de rette foranstaltninger, men det kan lige så godt være vilde dyr der render rundt og er bærere.
Det handler jo om at det her er en så alvorlig sygdom at vi er nødt til at lave nogle foranstaltninger omkring vores dyr, sådan at vi som mennesker med sikkerhed kan sige "jeg gør mit for at mindske smitten". Et er hvis ens egne dyr får det, men man kan altså ikke være bekendt ikke at teste sine dyr fordi man er bange for sandheden og dermed være smittekilde for andres dyr!

Anne

Jill siger jo også at man bør tæste, men som jeg læser det at man skal lade være med at gå fuldstændigt i panik og se adv alle vegne.

Selvfølgelig skal det tages seriøst, og selvfølgelig er det en god idé at få testet kæleilderne i danmark, men man kan jo godt tage noget alvorligt og prøve at forebygge uden man behøver at gå fuldstændigt i panik. Det er i hvert fald som jeg læser det og også min egen holdning.

Jeg tror ikke vi har det blandt kæleildere, men har vi, så ville det selvfølgelig være en fordel at finde ud af det.

Eliza

Jeg forstår ikke helt den her tråd.. for i ECE tråden der er de personer der nu går så meget op i ADV tråden jo imod og synes det bliver kørt op til noget det ikke er, men her ja det skal vi tage seriøst selvom ingen ildere er testet positivt.

Ja ADV er 100% dødelig hvor ECE jo kun er dødelig for nogle enkelte dyr og så er der jo også lige dem der får varige men og risikoen for at udvikle dødelige sygdomme senere hen, men det er jo ikke så vigtigt åbenbart.

Jeg siger ikke penge skal være den vigtigste faktor og hvis jeg følte mig helt sikker på der så ikke var nogen risiko for at mine dyr så blev smittede så var det jo det værd, men som jeg ser det så vil det aldrig ske.
Pt skal min dyrlæge så ha min 400kr for at tage en blodprøve og der kom nok lidt mere oveni, så kan folk jo se hvor mange dyr de har og gange det + det beskedne beløb det koster at få den analyseret, men mon ikke det stiger når ALLE der skal udstille skal bruge dem og ikke bare en lille prøve, hvis det så skal gøres to gange om året, så løber det hurtigt op. (det var bare lige til samligningen mellem ADV tetst og en rabies vaccination til under 100kr hver 3. år)

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Jeg har lige snakket med Kopenhagen Fur, og det er bare super nemt at få det testet. De sender et kit sæt til mig, tror jeg det hedder, hvor jeg skal klippe op til blodåren i neglen, og så tage noget blod fra ned i et eller andet rør, og så sende blodprøverne tilbage til dem med det samme. Det lød meget nemt.... Og jeg er sikker på at der er andre der kan forklare hvordan man gør, bedre end jeg lige gjorde. Men jeg skal bare sende det tilbage med det samme, og så laver hun den til en hastesag, så jeg kan nå at få svar inden jeg skal til Norge. Super lækkert!

Jeg regner med at klippe neglen op på en af bagpoterne så det ikke er så tydeligt, hvis de nu stadig skal til udstilling. Men det er jo så heller ikke det vigtigste, det vigtigste er at få testet dyrene.

Men nu hvor det er så nemt, så tænker jeg også at det jo ikke er urimeligt for udstillinger at kræve en ADV test. :)

Det koster 7,5 kr pr. dyr, + porto af forsendelse. Det er jo lige til at overleve :)

Vh. Marianne

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 12:50
Jeg forstår ikke helt den her tråd.. for i ECE tråden der er de personer der nu går så meget op i ADV tråden jo imod og synes det bliver kørt op til noget det ikke er, men her ja det skal vi tage seriøst selvom ingen ildere er testet positivt.

Ja ADV er 100% dødelig hvor ECE jo kun er dødelig for nogle enkelte dyr og så er der jo også lige dem der får varige men og risikoen for at udvikle dødelige sygdomme senere hen, men det er jo ikke så vigtigt åbenbart.

Jeg siger ikke penge skal være den vigtigste faktor og hvis jeg følte mig helt sikker på der så ikke var nogen risiko for at mine dyr så blev smittede så var det jo det værd, men som jeg ser det så vil det aldrig ske.
Pt skal min dyrlæge så ha min 400kr for at tage en blodprøve og der kom nok lidt mere oveni, så kan folk jo se hvor mange dyr de har og gange det + det beskedne beløb det koster at få den analyseret, men mon ikke det stiger når ALLE der skal udstille skal bruge dem og ikke bare en lille prøve, hvis det så skal gøres to gange om året, så løber det hurtigt op. (det var bare lige til samligningen mellem ADV tetst og en rabies vaccination til under 100kr hver 3. år)

Nu tester det laboratorie over 100.000 prøver om året, og de kan kører omkring 10.000 prøver af gangen, så tror nu ikke den pris vil stige fordi der måske kommer omkring 1000 test mere.

Ja, som Marianne skriver, så kan man klippe lidt op i blodåren på neglen, da de kapillærrør som prøven skal ned i, kun kræver få dråber. Så man behøver ikke blodprøver hos en dyrlæge, men kan udføre testen helt selv. Og så vidt jeg har forstået, så kræver de vidst ingen gang penge for KIT indeholdende rør og evt. holdere. Så det kan jo ikke være lettere eller billigere for at få sine dyr testet for denne virus ;)

Man skal jo ikke male fanden på væggen, fordi der er registreret positive tilfælde af plasmacytose, som faktisk altid har været på minkfarme i DK, Norge, Sverige, Finland, Holland osv. Men da der er set spredning af virus af uforklarlige årsager, så skal man da tage sine forholdsregler og overveje hvordan man bedst muligt kan beskytte sine dyr. (ligesom man også skal tage sine forholdsregler mht. ECE)

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

selvfølgelig har dine dyr ikke adv marianne, men fint du får det testet. hvad kostede det at få tilsendt de der prøver, for det kunne da være helt fint at få det gjort! Så kunne man jo evt tage nogle stikprøver hos forskellige rundt i landet (for har du eller jeg der bor heroppe det, så har mange andre det jo nok også efter diverse træf, udstillinger osv, men selvfølgelig er der ikke nogen af os der har det).

jeg vil sige jeg er noget mere bange for ADV end jeg er for ECE, men jeg ser alligevel ECE som en noget mere reell trusse, da vi har set tilfælde der højest sandsynligt er det, hvorimod vi HELDIGVIS ikke har set adv tilfælde endnu (og hvis vi får det så tror jeg at jeg isolerer mig fra ilderverden, for jeg synes ligesom jeg har haft død og ulykke nok i min flok).

Nåja, og husk at prøven godt kan vise falsk positiv (og det omvendte) så hvis du får at vide den er positiv så er det jo ikke 100% sikkert.

Du må meget gerne lige skrive herinde når du har gjort det, hvordan du gjorde osv.

Eliza

Citat fra: Shamua Dato 14. Februar 2011, kl. 13:19
Jeg har lige snakket med Kopenhagen Fur, og det er bare super nemt at få det testet. De sender et kit sæt til mig, tror jeg det hedder, hvor jeg skal klippe op til blodåren i neglen, og så tage noget blod fra ned i et eller andet rør, og så sende blodprøverne tilbage til dem med det samme. Det lød meget nemt.... Og jeg er sikker på at der er andre der kan forklare hvordan man gør, bedre end jeg lige gjorde. Men jeg skal bare sende det tilbage med det samme, og så laver hun den til en hastesag, så jeg kan nå at få svar inden jeg skal til Norge. Super lækkert!

Jeg regner med at klippe neglen op på en af bagpoterne så det ikke er så tydeligt, hvis de nu stadig skal til udstilling. Men det er jo så heller ikke det vigtigste, det vigtigste er at få testet dyrene.

Men nu hvor det er så nemt, så tænker jeg også at det jo ikke er urimeligt for udstillinger at kræve en ADV test. :)

Det koster 7,5 kr pr. dyr, + porto af forsendelse. Det er jo lige til at overleve :)

Hvordan vil du stoppe blødningen igen? Og hvor meget blod skulle der i?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

man kan stoppe blødningen ved at gnide lidt håndsæbe på (kom engang til at klippe for langt på et marsvin). men ellers så er det jo heller ikke fordi de dør af blodmangel ved det, det bløder bare vildt meget. My har engang revet en klo af og der var blod i hele lejligheden, men ilderen havde det altså fint, andet end at den ikke var helt revet af så vi måtte til dyrlægen og få den helt ud (det var selvfølgelig ømt).

Jeg er nu ikke vild med at skulle klippe en negl for langt op med vilje, får helt dårlig samvitighed bare ved tanken,  men på den anden side så er det midnre stressfyldt en en dyrlægetur, og man kan jo trøste sine dyr bagefter.

Mustela

Et lille bitte hul, så der kun kommer 1-2 dråber ud, og så holder du røret mod bloddråben og røret vil så automatisk suge blodet ind. Jeg ville enten sørge for at klippe så lille et hul at det hurtigt stopper af sig selv, eller bruge spongostan til at stoppe blodningen med. Men det tror jeg slet ikke bliver nødvendigt, da det kun skal være et lille bitte klip i åren. Men man kan hvis du vil være sikker, få noget som stopper blødning.

http://www.kirstensdyrebutik.dk/24/c50/m680/ilder/pleje/klip_stop/

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Nu har jeg så også snakket med Kopenhagen Fur og de kunne altså ikke forstå hvorfor der pludselig var så mange henvendelser  :) Hun nævnte selv at der jo kom en del omkostninger til administration når vi som enkelte personer ringer ind og det er de jo ikke interreseret i.

Så hvis det virkelig er noget der skal gøres fremover så ville det nok være en ide at det var udstillingerne der stod for det så de kun skulle snakke med dem og ikke alle deltagerne på sådan en udstilling. Hun snakkede selv om vi ikke havde en forening der kunne stå for det, men måske det er bedst hvis det er udstillingerne selv?

At jeg nok selv har svært ved at klippe for meget af neglen så det gør ondt på mit dyr er noget jeg må finde ud af.

Men stadig vil jeg ikke mene at man på nogen måder kan være sikker på at ens dyr ikke kan smitte eller blive smittet fordi man tager en tetst.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.